۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۴
کد خبر: ۲۰۵۵۵
فرانکفور‌تر‌آلگماینه:
یک روزنامه آلمانی با استناد به بررسی‌های یک موسسه تحقیقات سوئدی نوشت که در شرایطی که درآمدهای نفتی کشورهای صادرکننده نفت کاهش داشته اما حجم معامله‌های تسلیحاتی عربستان افزایش داشته است.

روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» در گزارشی نوشت که تحقیقات جدید موسسه تحقیقات صلح «اسپیری» به معاملات گسترده تسلیحات در خاورمیانه پرداخته است. 2 کشور اروپایی هم در میان کشورهایی هستند که بیشترین میزان صادرات را به منطقه داشته‌اند و سهم عربستان در این بین به حدی است که می‌توان از عربستان به عنوان کشوری که می‌تواند سلاح صادر کند یاد کرد.

در گزارش این روزنامه به قلم «اولریش فریزه» آمده است که بحرانی‌ترین منطقه جهان یعنی خاورمیانه و شمال آفریقا سهم قابل توجهی از واردات تسلیحات را به خود اختصاص داده است. در این بین سهم عربستان سعودی بسیار قابل توجه است. این کشور بیابانی سالانه بودجه دفاعی به ارزش 81 میلیارد دلار دارد و در فاصله سالهای 2011 تا 2015 حجم واردات تسلیحات خود را 275 درصد افزایش داده است.

این در حالی است که میزان درآمدهای نفتی کاهش یافته اما معامله‌های تسلیحاتی عربستان همچنان سیر صعودی دارد. «پیتر وتسمان» کارشناس موسسه سوئدی سیپری می‌گوید:‌«ائتلافی از کشورهای عربی، سلاح‌های آمریکایی و اروپایی را در یمن به کار می‌گیرند.»

آلمان در میان 5 کشور اول

افزایش واردات تسلیحاتی عربستان به تنش های سیاسی که میان این کشور و یمن و ایران وجود دارد، بستگی دارد. سعودی‌ها با در‌ اختیار داشتن 7 درصد بازار تسلیحات پس از هند با سهم 14 درصدی قرار دارند. این در حالی است که سهم چین 4.7 درصد و امارات 3.8 درصد از این بازار را به خود اختصاص داده است و در رتبه دوم وارد کننده تسلیحات در آسیا قرار دارد.در آفریقا الجزایر و مراکش هم بزرگترین وارد‌کنندگان تسلیحات هستند.

اما آنچه این آمار را جالب توجه می‌کند این است که صادرکنندگان تسلیحات، کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی هستند که ایالات متحده آمریکا سالهاست که همچنان رتبه نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده است و سهم 33 درصدی دارد. پس از آمریکا، روسیه با سهم 25 درصدی، چین 5.9 درصدی، فرانسه 5.6 درصدی و آلمان با 4.7 درصد از این بازار قرار دارند.

این 5 کشور بزرگ صادرکننده تسلیحات سه‌چهارم بازار تسلیحاتی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر