سازمان جهانی بهداشت هشدار داد، کمپانیهای تولید سیگار با ورود به صنعت سینما در تلاشاند نسل بعدی از سیگاریها را در جهت حفظ منافع اقتصادی خود آماده کنند.
سازمان جهانی بهداشت (WHO) در جدیدترین گزارش اعلام کرد، فیلمهایی که در
آنها صحنههای استعمال سیگار استفاده شده، میبایست برای محافظت از کودکان
از در معرض قرار گرفتن تبلیغات تنباکو با درجه سنی بزرگسال به نمایش گذاشته
شوند.
سازمان جهانی یهداشت که امیدوار است این موضوع را در مراسم
اسکار 2016 که کمتر از یک ماه دیگر برگزار میشود مطرح کند، در بیانیهای
اعلام کرد با وجود این که کشورها سختگیری بیشتری در تبلیغ تنباکو و حمایت
از آنها انجام میدهند، کمپانیهای تولید سیگار تلاش میکنند با استفاده از
صنعت سینما نسل بعدی سیگاریها را در جهت منافع خود استخدام کنند.
در
این گزارش با عنوان «فیلمهای بدون سیگار» که امروز (دوشنبه) منتشر شد،
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد 44 درصد از تمام فیلمهای هالیوودی و 36
درصد فیلمها با درجه سنی کودکان و نوجوانان در سال 2014 شامل صحنه استعمال
سیگار بوده است.
همچنین در این گزارش به فیلم «ترانسفورمرها: عصر
انقراض» اشاره شده است که در آن یک روبات با استعمال سیگار این عادت کُشنده
را تبلیغ میکند.
این فیلم تنها در سینمای چین 2.6 میلیارد بار
تبلیغ مصرف تنباکو داشته است که این رقم حاصل ضرب شدن تعداد صحنههای مصرف
سیگار در تعداد بلیتهای فروخته شده است.
دکتر «آرنولد پروگا»، مدیر
"برنامه بدون تنباکو" سازمان جهانی بهداشت در اینباره میگوید: برای مدتی
شاهد کاهش صحنههای استعمال سیگار در فیلم و دیگر محصولات صنعت سرگرمی
بودیم، اما براساس آنچه مشاهده کردیم در سال 2014 -2013 نقطه عطفی در این
زمینه ایجاد شد و صحنه سیگار کشیدن مجددا افزایش یافت.
وی در ادامه
افزود: صنعت تولید تنباکو در فکر یافتن راههای جایگزینی برای تبلیغ
محصولات خود است و سینما بهترین گزینه این کمپانیهاست.
سازمان
جهانی بهداشت برای اولینبار در سال 2009 خواستار ایجاد محدودیت سنی برای
نمایش فیلمهایی با صحنه استعمال سیگار شد، اما بنابر گفته دکتر «پروگا»
این کمپین مجددا فعال شده است، چرا که هیچ دولتی به توصیهها و تمهیدات
اعلام شده ما عمل نکرد.
یک مطالعه در ایالات متحده آمریکا نشان
میدهد از میان تمامی نوجوانان که اخیرا به استعمال سیگار روی آوردهاند،
37 درصد از طریق فیلم به این سو جذب شدهاند.
به گزارش گاردین، مرکز
کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا همچنین اعلام کرده است در سال
2014 سیگار کشیدن در فیلمها بیش از شش میلیون فرد سیگاری جدید و جوان
تحویل جامعه داده است که از این رقم دو میلیون نفر در نهایت براثر ابتلا به
بیماریهای مرتبط با مصرف تنباکو جان میدهند.
«پروگا» ادامه
میدهد: تلاشها برای متقاعد کردن کمپانیهای فیلمسازی مبنی بر عدم نمایش
برندهای سیگار و استفاده از این عبارت که تهیه کنندگان هیچ منفعتی از نمایش
محصولات تنباکو در فیلم بدست نمیآورند تاکنون به هیچ جایی نرسیده است.
مطالعهای
بر روی 15 فیلم از پرفروشترین آثار سینمای انگلیس بین سالهای 1989 تا
2008 نیز حاکی از آن است که 70 درصد از آنها شامل صحنههای مصرف سیگار بوده
است که از میان آنها 92 درصد از فیلمها با درجه سنی مناسب برای کودکان و
نوجوانان زیر 18 سال به نمایش گذاشته شده بوده است.