۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۱۹۸۳۹
گزارش وال استریت ژورنال:
به نوشته وال استریت ژورنال، در حالی نخستین محموله نفتی ایران بزودی روانه اروپا می‌شود که در سایر حوزه‌های تجاری نیز تحولاتی عظیم در حال وقوع است.
 وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: در حالی ایران برای ورود به بازار جهانی آماده می‌شود که همچنان موانعی قانونی بر سر راه وجود دارد. با این وجود، مقام‌ها و تجار ایرانی می‌کوشند این موانع را در کوتاه‌ترین زمان ممکن برطرف کنند.

 
بنابر اعلام مسئولان وزارت نفت ایران، نخستین محموله نفت خام این کشور اوایل ماه آینده میلادی (اواسط بهمن) به اروپا صادر خواهد شد. شرکت ملی نفتکش ایران، بزرگترین شرکت نفتکش جهان، نیز در حال بررسی لیست شرکای بین‌المللی تجاری خود است. در روزهای اخیر نمایندگان شرکت‌های خارجی در حال رفت و آمد در راهروهای وزارت نفت ایران در جستجوی شکار فرصت‌ها‌ برای امضای قرارداد با این کشور هستند.


در ادامه این گزارش آمده است: مقامات ایران همچنین تلاش می‌کنند در زمینه‌های دیگر نیز با شرکت‌های اروپایی وارد معامله شوند. شرکت خودروسازی «دایملر» هفته گذشته با ایران خودرو و گروه صنعتی «ماموت» تفاهم‌نامه مشترکی را به منظور آغاز همکاری در زمینه ساخت کامیون امضا کرد.  دایملر که سازنده خودروهای مرسدس بنز است در سال 1953 روابط تجاری‌اش را با ایران آغاز کرد. این شرکت تا سال 2010 حدود 10 هزار خودرو به ایران فروخت. قرار است دفتر شرکت مذکور در سه ماه نخست سال جاری میلادی در تهران افتتاح شود.


شرکت نرم‌افزاری آلمانی «اس آ پ» نیز روز جمعه اعلام کرد آماده بازگشت به بازار ایران است. رئیس امور مالی این شرکت در این باره گفت: آماده به روز رسانی زیرساخت‌های نرم‌افزاری بخش‌های نفتی، گازی و تولیدی ایران هستیم.


«بریتیش ایرویز،» شرکت هواپیمایی انگلیسی، نیز اعلام کرد در حال بررسی آغاز پرواز از این کشور به تهران است. خطوط هوایی دیگر مانند «ایر فرانس کی ال ام» نیز طرح‌هایی برای برقراری پرواز به ایران دارند.


بنابر این گزارش، ایران همچنین در زمینه خرید هواپیما با شرکت‌های خارجی وارد مذاکره شده است. هفته گذشته مقامات این کشور اعلام کردند قراردادی را برای خرید 114 فروند هواپیما با شرکت ایرباس به امضا رسانده‌اند. شرکت ایرباس هنوز صحت این قرارداد را تأیید نکرده؛ اما اعلام کرده است می‌تواند روابط تجاری با خطوط هوایی ایران را به محض لغو تحریم‌ها آغاز کند.


به رغم عطش بازار ایران برای برقراری روابط تجاری با شرکای خارجی در تمام بخش‌های ذکر شده، اولویت تهران در حال حاضر از سرگیری صادرات نفت به کشورهای اروپایی است. مشخص نیست به طور دقیق چه زمانی این کشور خواهد توانست صادرات نفتی خود را به روزانه تا 500 هزار بشکه افزایش دهد؛ اما مقدمات این مسئله چیده شده است.


در ادامه این گزارش آمده است: شرکت ملی نفت ایران قرار است تا اواسط فوریه دست‌کم یک میلیون بشکه نفت خام سبک به یکی از بنادر اروپایی در دریای مدیترانه ارسال کند. از سال 2012 و به دنبال اعمال تحریم‌های غربی علیه ایران، ارسال نفت از این کشور به اتحادیه اروپا غیرممکن شد. بنابر اعلام یکی از مقاما ت ایران، بخش اعظم نفت این کشور به کشورهای اروپایی صادر خواهد شد و تهران قصد دارد بار دیگر مشتریان اروپایی خود را جذب کند تا بازاری را که تا پیش از تحریم‌ها در دست داشت، بار دیگر به چنگ بیاورد.


اما به دلیل تداوم تحریم‌های آمریکا بر مبادلات دلاری با ایران، به نظر می‌رسد این اقدام برای دو طرف معامله چندان آسان نباشد. مقامات ایران اعلام کرده‌اند در حال بررسی راه‌حل‌هایی برای از میان برداشتن موقتی این مشکل هستند. بیمه تانکرهای نفتی بوسیله دولت‌های کشورهای واردکننده، می‌تواند یکی از راه‌حل‌های موجود باشد.


بنابر گزارش مذکور، دولت ایتالیا اعلام کرده است به شرکت‌های علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در ایران حدود 8 میلیارد دلار بودجه اختصاص خواهد داد. رم امیدوار است صادراتش به ایران را در دو سال آینده به چهار برابر برساند. هم‌اکنون مذاکراتی میان بانک‌های دو کشور برای تسهیل روابط تجاری و افتتاح شعبه بانک ایرانی در ایتالیا در جریان است.

در انتهای این گزارش آمده است: هیئت‌های تجاری فرانسه و آلمان نیز در این میان از قافله جا نمانده‌اند و با اعزام نمایندگان خود به ایران با مسئولان این کشور مذاکره می‌کنند. دولت‌های ایران و اسپانیا نیز در حال مذاکره برای ساخت یک پالایشگاه ایرانی در تنگه جبل‌الطارق هستند. وزیر امور خارجه اسپانیا اعلام کرد پالایشگاه مذکور در شهر بندری «الجزیراس» ساخته خواهد شد. پیش از اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، قرار بود در این مکان یک پالایشگاه روسی بوسیله شرکت «روس‌نفت» ساخته شود. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر