۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۹۶۹۷
رسانه‌های رژیم صهیونیستی حادثه بازداشت نظامیان آمریکایی در منطقه خلیج فارس را اتفاقی خفت‌بار برای آمریکایی‌ها دانسته و و تأکید کردند که این اتفاق دست برتر ایران در منطقه را تقویت کرد.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی در نوشته‌های دیروز خود از افزایش سطح نگرانی و وحشت نسبت به انتشار تصاویر نظامیان آمریکایی دستگیر شده در برابر نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج فارس خبر داده و "تصاویر خفت‌بار" این اتفاق را در تیتر صفحه اول روزنامه های خود منتشر کردند. این موضوع همچنین به محور اساسی بخش‌های خبری شبکه‌های تلویزیونی رژیم صهیونیستی تبدیل شده و پوشش خبری و گزارش‌های تحلیلی متعددی در مورد آنها تهیه و منتشر شد.

درست است که این اتفاق بین ایران و آمریکا واقع شد، اما پیامدها و سیگنال‌های آن متوجه کشورهای خلیج فارس و تمامی دولت‌های خاورمیانه از جمله رژیم صهیونیستی به عنوان طرف اعلام نشده در ائتلاف دولت های عربی معتدل در خاورمیانه نیز بود، ائتلافی که تلاش دارد در برابر ایران و محور مقاومتِ زیر نظر این کشور بایستد.

تاکنون هیچ موضع رسمی قابل توجهی در مورد حادثه "‌ذلت نیروهای دریایی آمریکایی " منتشر نشده، اما تحلیلگران و کارشناسان در تل‌آویو از مواضع اعلام نشده و پشت پرده رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند. صفحه اول روزنامه‌های عبری زبان در گزارش‌ها و اخبار متعددی را با عبارات "ذلت" و "تصاویر خفت بار آمریکایی‌ها" و "توهین در ایران " یا "دوستی به روش ایران " در واکنش به این اتفاق منتشر کردند. آنها سعی کردند نسبت به آنچه که سیگنال‌های منفی این حادثه و قرار دادن ایران در موضع برتر خاورمیانه مطرح می‌کردند، هشدار دهند.

این رسانه های عبری زبان تصاویر تسلیم شدن نظامیان آمریکایی را به صورت گسترده منتشر کردند. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت کلمه خفت را در تیتر اصلی خود مطرح کرد. دیگر روزنامه‌های اسرائیلی نیز با انتشار تصاویر مربوط به تسلیم شدن نظامیان آمریکایی در برابر نیروهایی ایرانی، تیترهای مشابهی را داشتند. یدیعوت در این زمینه تأکید کرد که هیچ کس نمی‌تواند خفتی که نیروی دریایی آمریکا و وجهه واشنگتن در منطقه در پی این اقدام دریافت کرد را از بین ببرد. در این مطلب آمده است که درست است که این حادثه هیچ پیامدهای نظامی نداشت ، اما دارای سیگنال‌های سیاسی بود که اسرائیل باید تفکر جدی در زمینه آنها داشته باشد.

آنچه که تحلیلگران صهیونیستی در اخبار و تحلیل‌های متعدد دیروز خود به آن می‌پرداختند را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد.

اول: اسرائیل به این حادثه با سیگنال‌های سیاسی خود نگاه می‌کند و معتقد است این حادثه در سایه احتمال بروز درگیری‌ها در منطقه بین دو محور ایران و محور اعتدال عربی به سرکردگی آمریکا می‌تواند نشانه‌های قابل توجهی داشته باشد. از دیدگاه تل‌آویو این حادثه و تصاویری که ایرانی‌ها عمدا در مورد آن منتشر کردند، اعتماد ایرانی‌ها به توانمندی‌ها و موقعیت خود را تقویت خواهد کرد و ماهیت واقعی موازنه ها و معادلات کنونی منطقه بین ایرانی‌ها و جامعه جهانی از یک سو و بین تهران و کشورهای همسایه از جمله اسرائیل از سوی دیگر را نشان می‌دهد.

دومین موضوع قابل توجه رسانه‌های صهیونیستی این بود که  اگر ایران تنها چند روز قبل از رفع تحریم‌های بین‌المللی عمدا به دنبال خفت آمریکایی‌ها است، بعد از رفع این تحریم ها چه اتفاقی خواهد افتاد. صهیونیست‌ها این حادثه را در راستای تأکید مجدد بر رویکرد تحولات منطقه و تقویت موقعیت ایران بعد از امضای توافق‌نامه هسته‌ای می‌داند. تحلیلگران صهیونیستی در این زمینه معتقدند: ایران دست برتر منطقه را در اختیار دارد و در مرحله پس از امضای توافق، این دست برتر تقویت خواهد شد.

سوم: پیام‌های این حادثه از آب‌های خلیج فارس عبور کرده و پیامدهای آن تنها متوجه آمریکایی‌ها نبود ، بلکه به متحدان کوچک این کشور در منطقه خلیج فارس و دیگر مناطق نیز رسید. پیام ایرانی‌ها از این اتفاق مشخص بود: ایران در برابر تهدیدات کوتاه نخواهد آمد و در قصاص کسانی که خود را مجاز تجاوز به این کشور می‌شمارند، سستی نخواهد کرد. از همین منظر سطح نگرانی‌های اعلام شده در اسرائیل قابل توجه است ، نگرانی‌هایی که به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی به نمایندگی از برخی دولت‌های خلیج فارس در مواضع اعلام شده و اعلام نشده آنها مطرح کرده است. نگرانی اسرائیل تعبیری از نگرانی تمام کسانی است که سعی دارند در منطقه در مقابل ایران بایستند . اگر آمریکا با این حادثه با دیپلماسی برخورد کرد و خفت آن را به جان خرید، چه تضمینی در قبال عکس‌العمل آمریکا در حوادث خفت‌بار دیگر در برابر متحدان این کشور در منطقه وجود دارد؟

چهارمین نکته این که اسرائیلی‌ها همچنان بیش از پیش به دنبال بهبود مناسبات خود با دولت‌های هستند که محور اعتدال عربی نامیده می‌شوند. تل‌آویو در این راستا به ایجاد ائتلاف مبتنی بر منافع مشترک با این دولت‌ها اکتفا نمی‌کند، بلکه سعی دارد اقداماتی عملیاتی‌تر و با پشتیبانی بیشتر با آن ها ایجاد کند. آن هم در شرایطی که در سایه مواضع ضعیف و اجباری و شکننده آمریکایی‌ها در منطقه ، این کشور قادر به استقرار چتر حمایتی خود از متحدانش نیست. رسانه‌های اسرائیل سعی دارند این نکته را القا کنند که عقب نشینی اجباری آمریکا از پشتیبانی متحدانش در منطقه آنها را به سمت اعلام ائتلافی با وضوح و شفافیت بیشتر با رژیم صهیونیستی سوق می دهند.

در این زمینه یکی از تحلیلگران اسرائیلی به اظهارات جای کری وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد که در آن از ایرانی ها نسبت به این حادثه تشکر کرده بود. وی از موفقیت دیپلماتیک برای حل این حادثه استقبال کرد و گفت در غیر این‌ صورت این موضوع ممکن بود هفته‌ها ادامه داشته باشد. یدیعوت در این راستا می‌نویسد: مشکل آمریکا در این است که فرماندهی از پشت صحنه را دنبال می کند و به شمار دشمنانش اضافه کرده و دوستانش را تضعیف می‌کند. به اعتقاد این روزنامه صهیونیستی تصاویر منتشر شده از نظامیان آمریکایی که باعث نگرانی تمامی دوستان آمریکا شد ، نیز نتیجه سیاست‌های ضعیف باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا بود.

سایت خبری وابسته به رژیم صهیونیستی تأکید کرد، رسانه‌های این رژیم پس از افتادن در تله و انتشار تصاویر "خفت بار" تفنگداران دستگیر شدۀ آمریکایی، ماجرای دستگیری این تفنگداران را روز شکست آمریکا در برابر ایران دانستند.

سایت "المصدر" تأکید کرد که تیتر اصلی روزنامه‌های صبح دیروز رژیم صهیونیستی "روز شکست آمریکا در برابر ایران" بود.

المصدر خاطرنشان کرد که سپاه، تفنگداران دریایی آمریکایی را که وارد آبهای ایران شده بودند دستگیر کرد. از این تفنگداران در حالیکه به نشانه تسلیم زانو زده و دستهایشان را روی سر خود قرار داده بودند عکس گرفته شد. آنان قبل از آزادی به خاطر میزبانی تشکر کردند. حتی وزیر امور خارجه آمریکا از تعامل ایرانی‌ها در این موضوع قدردانی و تشکر کرد.

این سایت وابسته به رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد که این ماجرا در حالی روی داد که یک هفته طوفانی از روابط بحرانی بین ایران و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس و قطع روابط دیپلماتیک، سپری می شود.

المصدر افزود: به هر حال، رسانه‌های اسرائیلی در تلۀ ایران افتادند و عکس‌های خفت بار تفنگداران نیروی دریایی آمریکایی را منتشر کردند، آن هم پس از سخنرانی اوباما درباره "اوضاع امت".

اوباما در این سخنرانی مدعی شده بود که امروز در دنیا هیچ کسی جرأت درگیری با نظامیان ما را ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر