۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۷
کد خبر: ۱۹۴۹۳
یک استاد دانشگاه اعلام کرد:
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد شهرضا گفت: عربستان از به شهادت رساندن شیخ نمر معادلاتی را در ذهن داشت و منتظر بود که ایران واکنش نشان دهد تا بتواند از آن طریق روی برجام و برنامه هسته‌ای ایران اثر بگذارد، چون عربستان از مخالفان درجه یک توافق هسته‌ای ایران و غرب بوده و معتقد است که غرب نباید دست از تحریم ایران بردارد و باید این تحریم‌ها را ادامه دهد تا ایران را به زانو درآورد.
محمدرضا اقارب پرست اظهار کرد: منازعه ایران و عربستان ریشه‌های تاریخی و مذهبی دارد و قطع این رابطه که از طرف عربستان صورت گرفت در حقیقت، یک بازی است که این کشور بعد از شهادت شیخ نمر به راه انداخت و برای این‌که افکار عمومی بین المللی را از این مسئله و محکومیت جهانی که برای عربستان به دنبال داشت منحرف کند، مسئله را به سمت حمله به سفارت هدایت کرد.

وی اضافه کرد: در واقع، عربستان و متحدانش مسئله را به سمت موضوع دیگری منحرف کردند و آن هم مسئله اعدام‌های دسته جمعی است که عربستان با وضع اسفناکی انجام می‌دهد.

اقارب‌پرست خاطرنشان کرد: عربستان به دنبال این است که معادلاتی را در منطقه پیاده کند تا ایران را به زانو درآورد و این یک بازی از طرف عربستان برای مظلوم نمایی و دست پیش گرفتن است تا افکار عمومی را از شهادت شیخ نمر منحرف کند و روی برجام اثر بگذارد.

وی در مورد تأثیر این بحران روی مسائل اقتصادی در منطقه ابراز عقیده کرد: نتیجه اول این فعل و انفعالات تغییر قیمت نفت است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: کشورهایی همچون ایران و عربستان و به خصوص عربستان به دلیل این‌که رانت نفتی دارند معادلات تجاری خاصی بین‌شان به صورت جدی وجود نداشته که قطع رابطه بتواند روی آن‌ها اثر خاصی داشته باشد و به این دلیل ایران از نظر اقتصادی خیلی دچار مشکل نمی‌شود.

اقارب پرست اضافه کرد: تنها مسئله‌ای که از نظر اقتصادی ممکن است رخ بدهد پیامدهای لجبازی عربستان در افزایش تولید برای فشار به ایران است، چون عربستان می‌خواهد تولید سابقش را به عرصه بین‌المللی برگرداند.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر