۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۹۳۹۰
کارشناس پژوهش و تکنولوژی ها نوین سازمان پدافند غیرعامل:
کارشناس پژوهش و تکنولوژی ها نوین سازمان پدافند غیرعامل گفت: جمهوری اسلامی ایران در زمره پنج کشور نخست جهان در رعایت اصول پدافند غیرعامل زیرساختهای حیاتی و حساس است.
کارشناس پژوهش و تکنولوژی ها نوین سازمان پدافند غیرعامل روز شنبه در کارگاه آموزشی سازه های امن و مبحث 21 مقررات ملی ساختمان در مشهد افزود: در تهدیدهای نوین جهانی حفظ زیرساختها اهمیت ویژه ای دارد.

وی ادامه داد: در این خصوص کشوری موفق است که زیرساختهای خود را در موج اول حملات دشمن سالم نگاه دارد و این امر جز با رعایت اصول پدافند غیرعامل محقق نمی شود.

مدرس دانشگاه امام حسین(ع) گفت: فضاهای امن باید چندمنظوره طراحی شوند مثلا در طراحی مترو استانداردهای بین المللی و تجربیات کشورهای دیگر این است که مترو باید کارکرد پناهگاه عمومی و سازه امن درجه دو هم داشته باشد.

وی افزود: امروز با نسل نوینی از تهدیدهای فناورانه پایه و بین رشته ای که محصول انقلابی از علوم است مواجهیم.

کارشناس پژوهش و تکنولوژی ها نوین سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: امروز آمریکا با توجه به واقعیتهای موجود ایران به ما حملات نظامی نمی کند و خودش تحت هیچ شرایطی وارد درگیری با ایران نمی شود.

وی گفت: در این رویکرد دشمن در صدد است تا ارتباط بین مراکز کنترل و فرماندهی را با خطوط عملیاتی از بین ببرد و برای انجام این کار مجبور است زیرساختها را منهدم کند.

کارشناس فنی سازمان پدافند غیرعامل افزود: تهدید با توجه به ارزش عملیاتی هر مجموعه تعریف می شود که طبیعی و یا غیرطبیعی است.

وی ادامه داد: مهار تهدیدهای طبیعی به سازمان مدیریت بحران مربوط می شود و مهار تهدیدهای انسانساز و غیرطبیعی بر عهده سازمان پدافند غیرعامل است.

وی مهمترین مقوله پدافند غیرعامل را تهدید شناسی ذکر و بیان کرد: تا چند سال قبل کشور ما تنها هشت سیلو داشت که برای کشور حیاتی محسوب می شد.

کارشناس پژوهش و تکنولوژی ها نوین سازمان پدافند غیرعامل گفت: سازمان پدافند غیرعامل سطح عملکرد این سیلوها را از حیاتی به مهم و قابل حفاظت تغییر داد لذا سه هزار سیلو در کشور ساخته شد که اگر 100 مورد آنها را هم بزنند مشکلی برای کشور پیش نمی آید.

وی افزود: در حوزه زیرساختهای شهری نیز باید اینگونه باشد یعنی نباید حتی یک پل حساس در شهر وجود داشته باشد.

وی مکانیابی را نیز جزو مهمترین اصول پدافند غیرعامل ذکر و بیان کرد: این مورد گاه در کشور ما رعایت نمی شود بطوری که مشخص شده 25 سد از سدها مکانیابی شده اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر