۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۸۵۹۶
کاهش تلفات به هنگام جنگ و حوادث طبیعی در تمام کشورها در اولویت و برنامه‌های اجرایی ایمن سازی قرار دارد ، تلاش جهت کاهش ضرایب آسیب دیدگی در زیر ساخت‌های حیاتی کشور بعداز جنگ تحمیلی به جدیت بیشتری پیگیری که در نهایت حاصل این اقدمات منجر به شکل‌گیری سازمان پدافندغیرعامل درکشورشد.
کاهش تلفات به هنگام جنگ و حوادث طبیعی در تمام کشورها در اولویت و برنامه‌های اجرایی ایمن سازی قرار دارد  ، تلاش جهت کاهش ضرایب آسیب دیدگی در زیر ساخت‌های حیاتی کشور بعداز جنگ تحمیلی به جدیت بیشتری پیگیری که در نهایت حاصل این اقدمات منجر به شکل‌گیری سازمان پدافندغیرعامل درکشورشد. سرمایه‌گذاری مستقیم ازطریق واگذاری ردیف بودجه به این سازمان موجب شد تا شاهدکاهش آسیب پذیری در نقاط حساس کشور به هنگام حوادث مترقبه وغیرمترقبه در کشور باشیم .

 از نمونه های بارزاین مقاوم سازی می توان به ساخت بیمارستان ها ی صحرایی و ساخت نیروگاه‌های مقیاس کوچک پراکنده اشاره کرد که امتحان خودراتوانستند در زمین لرزه استان آذربایجانی شرقی در سال 1391یک در منطقه نشان دهد. برق رسانی فوری به روستاهای آسیب‌دیده و امداد رسانی سریع به مجروحان باعث شد به نسبت حوادث گذشته در سال‌های اخیر شاهد تلفات انسانی کمتری بوده و از امدادرسانی با کیفیت مطلوب‌تری برخوردار باشد ، امروز  مراکز استان‌های پر جمعیت و نقاط حساس و آسیب‌پذیر در کشور نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری به جهت ایمن سازی در مقابل حوادث طبیعی و مترقبه هستند. تهران با توجه به جمعیت 16 میلیون نفری خود ازامکانات کمی دربرابراین‌گونه حوادث برخوردار است به اعتقاد بنده امکانات موجود در تهران نمی تواند پاسخگو باشد و باید دولت و شهرداری تهران نسبت به تجهیز زیر ساخت های مناسب پدافندی اقدامات مناسب تری انجام دهند .

درحال حاضر در بخش انرژی سهم زیاد تولید برق دراختیار نیروگاه های بخار و حرارتی مقیاس بزرگ بوده که خود این امر به خودی خود به یک تهدید مبدل شده است. سهم یک درصدی تولیدبرق درنیروگاه های مقیاس کوچک پراکنده باید حداقل به 20 درصد در برنامه چهارم توسعه افزایش پیدا کند که این امر به دلیل عدم حمایت ناکافی ازصنعتگران عملی نخواهد بود.  استان تهران به دلیل وجود مناطق حساس و حیاتی دارای نقاط ضعف بیشتری از استان های دیگراست وجود دستگاه‌های اجرایی و امنیتی در تهران بزرگ و نیز مراکز آموزشی و سکونتگاه‌های فراوان به آسیب‌پذیری تهران افزوده است و جهت کاهش ریسک آسیب‌دیدگی در مواقع اضطراری باید نسبت به مهاجرت معکوس به استان‌های دیگر کشور برنامه‌ریزی کرد. درحال حاضر دولت باید سعی کند تا نسبت به ساخت مراکز امدادی، بهداشتی، سوختی و برقی پرتابل و پراکنده سرمایه‌گذاری بیشتری نماید و از در اختیار گذاشتن امکانات لازم به سازمان‌های امداد و نجات و توانیر دریغ نکند ، امکانات فعلی سازمان هلال احمر و شرکت توزیع برق کشور عمدتا قدیمی و نیاز به به‌روز رسانی دارد شرکت پخش و فرآورده نفتی کشور نیز باید نسبت به تانکر های سوخت رسانی کوچک و پرتابل اقدام و زمینه را برای امداد رسانی سریع و مناسب در مواقع بحران ایجاد نماید. درحال حاضر کشورهای توسعه یافته همچون ژاپن ، آلمان و آمریکا در سال های اخیر توانسته اند با بهره گیری از دانش فنی روز نسبت به واردات و ساخت تکنولوژی های جدید به عرصه پدافند غیر عامل موفق عمل کنند . تجربه ژاپن در سونامی گذشته نشان داد وجود امکانات به روز و کامل چگونه می تواند در  مهار بحران کمک ساز باشد. بنده امیدوارم با فرصتی که امروز در پیش روی کشور قرار گرفته مسئولان دستگاه‌های ذی‌صلاح نسبت به تامل و همکاری با کشورهای صاحب تکنولوژی های پیشرفته امداد اهتمام ورزیده و فضا را جهت به روز رسانی در این عرصه ایجاد کنند .

سرمایه‌گذاری در ایجاد و تاسیس مراکز درمانی و ساخت مراکز خدماتی بزرگ ضمن نیاز به هزینه‌کرد مالی فراوان ریسک زیادی در آسیب‌پذیری دارد همچنین تعمیرات دوره ای مراکز بزرگ انرژی و خدمات درمانی ضمن اتلاف هزینه های سرمایه‌گذاری باعث اخلال در خدمات رسانی نیز می‌شود. به عنوان مثال زمانی که یک پالایشگاه 150000 هزار بشکه  که ظرفیت تولید روزانه 50000 لیتر بنزین را داشته  باشد اگر بخواهد 90 روز زمانی وارد تعمیرات شود باید شاهد کمبود ماهانه 1500000 لیتر بنزین در کشور باشیم كه این حجم از مصرف یا بايد از طریق واردات جبران شود یا جهت جایگزین آن نسبت به افزایش ظرفیت در واحدهای پالایشگاهی دیگر اقدام کرد که  اين مسئله هم نیاز به هزینه سرمایه‌گذاری زیادی دارد اما در صورت وجود 10 مینی پالایشگاه 15000 بشکه در صورت ورود هر کدام از این پالایشگاه ها به مرحله تعمیرات فقط شاهد کاهش 10 درصدی از میزان تولید هستیم.

نقش محوری پدافند غیر عامل تنها امنیتی بلکه می تواند از نگاه اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرد. نمونه بارز آن ایجاد مراکز خدماتی کوچک و پراکنده است که ضمن کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری امنیت سرمایه‌گذاری و خدمات را تضمین می‌کند، ایجاد مشاغل بیشتر از دیگر مزایای ایجاد مراکز با محوریت پدافند غیر عامل بوده که خود مصداق فرمایشات مقام مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی است . 


منبع: روزنامه قانون
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر