۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶
کد خبر: ۱۸۴۴۲
رحمانی فضلی:
رحمانی فضلی گفت: با توجه به اهمیتی که به امنیت داخلی می دهیم کاملا به مرزها مسلط هستیم و تمامی فعل و انفعالات مرزی را تحت نظر داریم و 100 درصد مرزها را کنترل می کنیم.
 عبدالرضا رحمانی فضلی روز دوشنبه در نشست خبری با رسانه های خارجی گفت: در حوزه سیاست داخلی نیز آماده ورود به عرصه انتخابات هستیم که انتخابات در کشور ما از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا سفر رییس جمهوری به کشورهای اروپایی مورد اقبال مردم قرار داشت یا خیر؟ گفت: سفر رئیس جمهوری با هماهنگی انجام شده با کشورهای اروپایی به تاریخ دیگری موکول شد و قطعا این سفر انجام خواهد شد.

رحمانی فضلی اظهارداشت: در داخل کشور نسبت به سفر رئیس جمهوری به کشورهای اروپایی یک اقبال عمومی وجود داشت و همه می دانستند بعد از نتایج برجام سطح روابط بین الملل گسترش پیدا می کند.

وی ادامه داد: بعد از برجام سفرهای مقامات کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی به ایران را شاهد بودیم که ما نیز در پاسخ به این سفرها سفرهایی خواهیم داشت تا بتوانیم روابط را تقویت کنیم.

وزیر کشور گفت: این خواست همه مردم ایران و همه مسوولان است که در شرایط جدید بتوانیم ارتباطات بین المللی را هم در حوزه های اقتصادی و تجاری و هم در حوزه سیاسی تقویت کنیم البته همسایگان حتما در اولویت خواهند بود.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز گذشته خبری مبنی بر بازداشت 100 نفر هکر اعلام شد آیا وزارت کشورو دولت ایران ماهیتی برای وجود هکرها قائل است و از آن ها برای ارتقاء سیستم های امنیتی استفاده می کند یا خیر ؟ اظهارداشت: به عنوان رییس شورای امنیت کشور از این بازداشت هاد اطلاعی ندارم و اگر بازداشتی صورت گرفته باشد قطعا از مجاری قانونی و قضایی بوده است.

وی ادامه داد: هیچ شکی نیست که بحث هک به عنوان یکی از جرایم مهم در فضای سایبری محسوب می شود. جمهوری اسلامی ایران در حوزه سایبری در یک شرایط مطلوب قرار دارد و نیروهای توانمند، مجرب و آموزش دیده ای در این حوزه دارد.

رحمانی فضلی افزود: ما از تمام امکانات، ظرفیت ها و شرایط در جهت تامین امنیت هم به صورت سلبی و هم به صورت ایجابی استفاده می کنیم. به همان نسبتی که مانع دخالت و نفوذ خواهیم بود تلاش ما این است که با رعایت قوانین و دستورالعمل ها و توافق نامه ها از حیطه امنیتی خود دفاع کنیم.

رئیس شورای امنیت کشور در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران لیستی از گروه های تروریستی دارد و داعش را گروه تروریستی می داند؟ گفت: موضوع تروریست یک موضوع کاملا غیرانسانی و غیردینی است. تمامی اقدامات تروریستی از دید ما محکوم است و در این زمینه فرقی بین سوریه، عراق و پاریس وجود ندارد.

رحمانی فضلی ادامه داد: با توجه به موقعیتی که داریم هم در مرزهای شرقی و هم در مرزهای غربی تحولاتی شکل گرفته که محل جولانگاه تروریست ها شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اهمیتی که به امنیت داخلی می دهیم کاملا به مرزها مسلط هستیم و تمامی فعل و انفعالات مرزی را تحت نظر داریم و 100 درصد مرزها را کنترل می کنیم.

رحمانی فضلی افزود: کسانی که می خواستند از مسیر ایران عبور کنند، بازداشت و به کشورهای خودشان عودت داده شدند و برخورد سختی را نسبت به کسانی که بخواهند از سرزمین ایران تحت عنوان ترانزیت قاچاق یا عملیات استفاده کنند، خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ما داعش را یک گروهک تروریستی می دانیم و تنها کشوری که از روز اول مقابل داعش و دیگر گروه های تروریستی در عراق، سوریه و لبنان و در داخل مرزها ایستاد، ایران بود.

رحمانی فضلی افزود: ما همکاری خوبی با دولت پاکستان و افغانستان در نقاط مرزی داریم و تلاش خواهیم کرد تا به مرور با گروه های تروریستی مبارزه کنیم.

رحمانی فضلی همچنین درباره حوادث چند روز گذشته در فرانسه نیز اظهارداشت: ما در مجامع مختلفی که از موضع وزارت کشور حضور پیدا می کنیم همیشه دغدغه و نگرانی خود را اعلام کردیم.

وی ادامه داد: تروریست امروز وارد یک فضای ماهیتی جدیدی شده است و در عراق و سوریه شاهد این موضوع هستیم که افرادی از کشورهای مختلف برای اقدامات تروریستی حضور پیدا کرده اند.

رئیس شورای امنیت کشور گفت: این گروه های تروریستی می توانند برای همه کشورها خطر ایجاد کنند و ما در همه اجلاس ها ماهیت جدید تروریسم را بیان کرده ایم و بهترین راه برای مقابله با این موضوع را همکاری های بین المللی صادقانه می دانیم.

رحمانی فضلی افزود: تروریسم را نباید به خوب و بد تقسیم کنیم و باید جان همه انسان ها را محترم بدانیم.

وی ادامه داد: اگر از تروریست ها به عنوان سلاح اعمال حاکمیت علیه کشورها یا ابزار و عامل فشار استفاده کنیم، شاید در هدایت اولیه موفقیتی وجود داشته باشد اما بعدها که حجم آن گسترده می شود، قابل کنترل نیست.

وزیر کشور تاکید کرد: باید مبتنی بر قوانین بین المللی و با محوریت انسان گرایانه با اقدامات تروریستی برخورد کنیم.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوانین اصلاح شده برای انتخابات سال جاری چه بوده و با چه هدفی اصلاح شده است، گفت: وزارت کشور تغییرات صورت گرفته در قوانین انتخابات را مناسب می داند که این تغییرات عمدتا در خصوص ادغام برخی قوانین دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری بود.

رحمانی فضلی افزود: بحث تبلیغات در انتخابات همیشه یکی از موضوعات اختلافی نامزدها بوده که ما پیشنهاد دادیم کمیته ای مستقل برای این موضوع تشکیل شود که این موضوع به تصویب رسید.

وی خاطرنشان کرد: موضوع شفاف سازی منابع مالی نامزدها در انتخابات نیز یکی از دغدغه ها بود، با توجه به دخالت پول های کثیف در حوزه های مختلف، این موضوع در سیاست های کلی ناظر بر انتخابات که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شد به تصویب رسید و شفافیت مالی، کنترل و نظارت دقیق بر منابع و هزینه ها در نظرگرفته شد.

وزیر کشور گفت: دولت نیز لایحه ای دوفوریتی برای شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی آماده و به مجلس ارسال کرده است که انتظار داشتیم مجلس ظرف دیروز و امروز این موضوع را در دستور کار قرار دهد تا بتوانیم این موضوع را کنترل و رصد کنیم و اگر اعتراضی به نحوه هزینه ها شد قابل پیگیری باشد.

رحمانی فضلی افزود: این موضوع در تمامی کشورهایی که انتخابات در قالب دموکراسی برگزار می شود مرسوم بوده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره وجود برخی نگرانی ها برای تایید صلاحیت ها از سوی شورای نگهبان در انتخابات سال جاری اظهارداشت: هرکدام از حوزه های اجرا و نظارت وظایفی دارند که باید انجام دهند و وزارت کشور به عنوان حوزه اجرا که امر تایید صلاحیت ها ابتدا در هیات های اجرایی بررسی می شود دقیقا متناسب با قانونی که ناظر بر اجرا است عمل خواهیم کرد یعنی براساس استعلام از مراجع چهارگانه صلاحیت ها بررسی می شود.

وزیر کشور گفت: در حوزه نظارت با توجه به قوانینی که در حوزه نظارتی بر موضوع صلاحیت ها وجود دارد، براساس نظارت استصوابی عمل خواهد شد.

رحمانی فضلی افزود: براساس صحبت هایی که با شورای نگهبان داشته ایم تلاش بر این است که بتوانیم با کمک یکدیگر نگذاریم حق کسی ضایع شود. درست است که انتخابات در حوزه حقوق عمومی قرار می گیرد اما نامزدی که در انتخابات شرکت می کند حق او در حقوق خصوصی قابل دفاع است.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقرر بود ایران، سوریه و عراق نشست سه جانبه ای برای مقابله با تروریست داشته باشند، برگزاری این نشست به کجا رسید؟ گفت: هر سه کشور به توافق رسیدند که نشست سه جانبه ای در سوریه برگزار شود اما با توجه به شرایط بدی که در عراق رخ داد این نشست به تعویق افتاد.

رحمانی فضلی افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی حضور در این نشست را دارد و برگزاری آن را ضروری می داند.

وی با بیان اینکه ایران بر پایه توافق نامه و معاهده نامه ها آمادگی همکاری با کشورهای همسایه را دارد و با برخی کشورها توافق نامه نیز دارد، خاطرنشان کرد: ما حتی با عربستان هم توافق نامه امنیتی داریم و قبل از مساله حج اعلام کردیم حاضر هستیم برپایه توافق نامه امنیتی، شرایط جدید منطقه را باهم مرور کنیم.

رئیس شورای امنیت کشور همچنین در پاسخ به این سوال که وزیر خارجه عراق گفته است ایران، فرانسه و آمریکا در معرض حملات تروریستی قرار دارند چه تدبیری در این زمینه اتخاذ کرده اید؟ گفت: ما در حوزه تهدیداتی که متوجه ایران است از کانال های مختلف تهدیدات را دریافت می کنیم و براساس مدارک و مستنداتی که از تروریست ها بدست آوردیم، متوجه شدیم که هدف آن ها همیشه ایران بوده است.

رحمانی فضلی افزود: طرح جامعی برای تقویت امنیت و صیانت از حوزه امنیت داخلی از لب مرز تا اقصی نقاط کشور تهیه کرده ایم که در آن تمام دستگاه های اجرایی اعم از امنیتی، انتظامی و نظامی به صورت هماهنگ عمل می کنند.

وی ادامه داد: هماهنگ کننده این موضوع شورای امنیت کشور است که برنامه هایی برای تقویت امنیت داریم و دنبال می کنیم.

وزیر کشور گفت: همانطور که بارها اعلام کرده ایم اگر احساس کنیم که تحولات داخلی این کشورها به گونه ای باشد که در مجاورت مرز ایران تا شعاع 50 کیلومتری ایجاد ناامنی کنند قطع برخورد خواهیم کرد و پاسخ لازم را می دهیم.

رحمانی فضلی اظهارداشت: ما وقتی اطلاعات و اخباری در حوزه تهدیدات بدست می آوریم این اطلاعات را به سایر کشورها نیز منتقل می کنیم.

رحمانی فضلی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه انتخابات پیش رو در ایران چه اهمیتی دارد و الکترونیکی برگزار کردن انتخابات به کجا رسید؟ گفت: با توجه به شرایط منطقه و تحولات منطقه حضور پرشکوه مردم در تعیین سرنوشت خودشان نشانه اعتماد و همراهی مردم با نظام است و این جزو پایه های اصلی اقتدار ملی محسوب می شود.

وی ادامه داد: انتخابات در کشور ما در دوره های مختلف باب طمع را برای دشمنان ما باز می کند تا در فرآیند انتخابات اخلال ایجاد کنند و انتخابات را به یک تنش اجتماعی و امنیتی تبدیل کنند که ما با حضور در فضای رسانه ای و اطلاعاتی از این موضوع مراقبت می کنیم.

وزیر کشور گفت: ما انتخابات را به صورت کاملا قانونی، سالم و باشکوه برگزار خواهیم کرد و این هدف ما است.

رحمانی فضلی افزود: 90 درصد مراحل برگزاری انتخابات طی چند دوره گذشته به صورت الکترونیکی برگزار شده است اما هیچ گاه در مرحله اخذ و شمارش آرا نتوانسته بودیم انتخابات را به صورت الکترونیکی در کلان شهرها برگزار کنیم.

وی ادامه داد: دولت تصمیم داشت در انتخابات سال جاری انتخابات تمام الکترونیکی را در سراسر کشور برگزار کند اما به دلیل محدودیت های مالی بنا براین شد این انتخابات در 9 کلانشهر به صورت تمام الکترونیکی برگزار شود.

وزیر کشور گفت: ما در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری دستگاه اخذ رای الکترونیکی هماهنگی های لازم را با شورای نگهبان انجام دادیم که بخش سخت افزاری این دستگاه تایید و به در مرحله تولید قرار گرفته است.

رحمانی فضلی همچنین درباره تمهیدات اندیشده شده برای مقابله با سیل ها در کشور اظهارداشت: تلفات جانی که بر اثر سیل های اخیر داشتیم مانند کرمان و هرمزگان که 17 نفر از هموطنانمان از بین رفتند به دلیل عدم رعایت خودشان بوده است.

وی ادامه داد: با وجود هشدارهایی که از طرق مختلف و به ویژه صدا و سیما به مردم داده شده بود، با وجود مواج بودن دریا، 10 نفر با لنج به سمت کیش رفتند که کشته شدند لذا مردم باید خود مسایل ایمنی را رعایت کنند.

وزیر کشور گفت: در سیلاب های اخیر، آوار و یا ریزش ساختمان کمتر داشته ایم و در اسرع وقت نیز امداد رسانی های لازم را انجام دادیم.

وی درباره پرونده پدیده شاندیز گفت: وزارت کشور به این مسایل ورود نمی کند اما چون موضوع اجتماعی شده بود، مسئولیت پرونده به وزارت کشور واگذار شد. در ساخت و ساز تخلفاتی شده بود که باید رسیدگی و تصمیم گیری می شد و برخی تخلفات به گونه ای بود که هزینه های بالایی داشت.

وزیر کشور یادآور شد: جلسات متعددی داشتیم و نهایتا دستورالعملی را تهیه کردیم که در آن موضوع اول این بود که حقوق مردم باید صیانت شود و ساخت و ساز های آماده به عنوان سهام به مردم واگذار و متولی پدیده در محاکم با حضور مدعیان حاضر و رفع تخلف کند.

رحمانی فضلی گفت: کمیته ای در خراسان رضوی با مسئولیت استاندار تشکیل و این موضوع را دنبال می کند.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی برندهای خارجی درخواست حضور در ایران را دارند آیا این موضوع به معنای نفوذ اقتصادی و فرهنگی محسوب می شود یا خیر؟ گفت: این موضوع به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازمی گردد که متولی این امر است.

رحمانی فضلی افزود: براساس بخشنامه ای محدودیت هایی در این زمینه ایجاد شده که محدودیت ها جزو سیاست هایی بود که رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی مطرح کردند.

وی ادامه داد: برخی از برندها نیز شاید نظر خاصی داشتند با توجه به حوزه تاثیرگذاری به عنوان نماد یک حوزه مصرفی شرایط ویژه داشتند.

وزیر کشور گفت: برندهای معروف دنیا در حال حاضر در کشور وجود دارد اما برخی برندها با برخی گرایش ها و اعمال سیاست ها پیوند خورده و به یک نماد تبدیل شده که تشخیص این است در شرایط کنونی ممنوعیت داشته باشند.

بر پایه این گزارش وزیر کشور در ابتدای این نشست خبری گفت: تلاش بر این است که وظایف وزارت کشور که ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی، گسترش فعالیت های سیاسی ، تقویت قانون گرایی، حمایت از تشکل های غیر دولتی، حفاظت از مرزها ، توجه به انتظامات و شرایط انتظامی در کلیه شهرها است را به خوبی انجام دهیم.

رحمانی فضلی افزود: با انتخاب افراد و اشخاص و همسو با دولت که تجربه مناسب در انجام امور حاکمیتی در سطح استان ها را دارند تلاش کرده این تا در اجرای وظایف موفق عمل کنیم.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته در بخش انتظامی و نظامی و قضایی شرایط خوبی در کشور وجود داشته است، خاطرنشان کرد: در حوزه سیاست داخلی تلاش شده که بحث احزاب از منظر قانونی گسترش یابد و در حوزه اجتماعی نیز تلاش بر این بوده که هم توانمند سازی دستگاه های اجتماعی را مد نظر داشته باشیم و هم آسیب شناسی آن را انجام دهیم.

وزیر کشور گفت: در حوزه های اقتصادی نیز مانند مسایل اجتماعی به موضوعات مختلفی توجه کرده ایم؛ در مورد مساله امنیتی نیز به مرزها توجه ویژه ای داشته ایم با توجه به تحولات کشورهای عراق ، پاکستان وافغانستان که در شرق و غرب کشور ما وجود دارند تسلط کاملی به امور مرزی داشته ایم و مشکلی در مورد امنیت مرزهایمان نداریم.

رحمانی فضلی افزود: در حال حاضر در حوزه سیاست داخلی آماده ورود به عرصه انتخابات هستیم؛انتخابات برای ما در درجه اهمیت بالایی قرار دارد انتخابات توفیقی است که زمینه انتقال قدرت را تحت عنوان مردم سالاری دینی با حضور مردم فراهم می کند.

وی با تاکید براینکه برای آماده برگزاری انتخاباتی سالم، قانومند و باشکوه هستیم، اظهارامیدواری کرد با همکاری همه گروه های سیاسی و حوزه های نظارتی انتخابات باشکوهی داشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر