۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۸۲۰۱
با سخن گفتن سخيف با بزرگان راه به جايي نخواهيد برد.
 پس از برگزاري نشست وين درباره آينده سوريه و اظهارات ضد ايراني وزير خارجه عربستان، مسئولين جمهوري اسلامي نسبت به اين اظهارات و رفتارهاي سخيف واکنش نشان دادند. 
در تازه ترين واکنش  معاون وزير امور خارجه ايران اعلام کرد تهران با اشاره به « نقش منفي » سعودي تاکيد دارد اگر مذاکرات سوريه غيرسازنده باشد، از اين مذاکرات خارج خواهد شد.

اگر مذاکرات سوريه غيرسازنده باشد از مذاکرات خارج مي شويم
حسين اميرعبداللهيان روز دوشنبه در برنامه من طهران شبکه خبري العالم، درباره نشست اخير وين گفت: اين نخستين جلسه در نوع خودش بود که همه کشورهايي که طرف هاي اصلي در زمينه موضوع سوريه هستند، در آن حاضر شدند؛ چه کشورهايي که نقش سازنده اي ايفا مي کنند همچون جمهوري اسلامي ايران و چه برخي از کشورهايي که نقش غير سازنده و منفي دارند.
وي افزود: نفس برگزاري اين نشست را مثبت ارزيابي مي کنيم اما اختلاف ديدگاه ها بسيار زياد بود، جلسه يک جلسه طولاني و چالشي بود و در نهايت حتي در بيانيه پاياني در مقدمه آن اشاره شد که طرفين حاضر در اين نشست داراي ديدگاه هاي متفاوتي هستند، توافق شد که يک اصولي را بر سرش اتفاق نظر داشته باشيم، و نشست هاي بعدي را با نقش آفريني سازمان ملل متحد بتوانيم ادامه دهيم.
اميرعبداللهيان درباره حضور ايران در نشستهاي آتي گفت: اين امر به روند اين گفت وگوها بستگي دارد؛ جمهوري اسلامي ايران علي القاعده در گفت وگويي شرکت مي‌کند که نتيجه بخش و کمک کننده به حل سياسي در سوريه باشد.
وي افزود: در نشست اول برخي از کشورها به طور مشخص عربستان سعودي نقش غير سازنده و منفي را ايفا کردند و منطق قوي را نيز نمي توانستند در اين رابطه ارائه دهند؛ برخي از طرفها به موضوعاتي علاقمند بودند وارد شوند که اساسا در صلاحيت مردم سوريه است ما از اينکه ديگران بخواهند در مورد آينده سياسي سوريه تصميم بگيرند، حمايت نمي کنيم.
اميرعبداللهيان درباره موضع وزير امورخارجه عربستان درباره بشار اسد رئيس جمهور سوريه گفت: در جلسه مشکل اساسي عادل جبير وزير خارجه عربستان سعودي اين بود که اولا از روند دموکراتيک حمايت نمي‌کرد و اصرار داشت اين جلسه به جاي مردم سوريه در خصوص سرنوشت رييس جمهور قانوني سوريه يعني آقاي بشار اسد تصميم بگيرد.
وي افزود: از نکات عجيب در جلسه آن بود که عربستان سعودي و برخي کشورها اصرار داشتند که موضوع بشار اسد نبايد از طريق انتخابات و راي مردم مورد توجه قرار بگيرد، بلکه در اين جلسه و يا در يک روند سياسي انتقالي بايد تضمين داده شود که بشار اسد از قدرت کناره گيري خواهد کرد.
اميرعبداللهيان خاطرنشان کرد: وزير خارجه جمهوري اسلامي صراحتا با اين موضوع در جلسه مخالفت کردند، چالش هاي جدي را بر سر اين موضوع داشتيم و در نهايت يک بندي در بيانيه پاياني آورده شد مبني بر اينکه اين مردم سوريه هستند که نسبت به آينده کشورشان تصميم خواهند گرفت.
اميرعبداللهيان تأکيد کرد: اما راجع به ادعايي که وزير خارجه عربستان دارد مبني بر اينکه جنگجويان ايراني بايد سوريه را ترک کنند، اولا در سوريه ما جنگجويي نداريم بلکه مستشاران نظامي در سوريه داريم که به درخواست دولت سوريه براي مبارزه با تروريسم در اين کشور حضور دارند، و در هفته هاي اخير نيز به صراحت اعلام کرديم که تعداد مستشاران نظامي خود را به تناسب افزايش تحرکات ميداني روسيه براي مبارزه با تروريسم در سوريه افزايش داده ايم؛ و اينکه جمهوري اسلامي ايران چگونه در مبارزه با تروريسم در سوريه عمل مي‌کند هيچ ارتباطي به عربستان سعودي و کشور ديگر نخواهد داشت.
اميرعبداللهيان درباره خبرهاي منتشر شده مبني بر درگيري لفظي ظريف و جبير در نشست وين گفت: متاسفانه عادل جبير، در حوزه سياست خارجي عربستان سعودي، رفتارهاي غيرمتوازني از خود بروز مي دهد که در شأن يک وزير خارجه نيست.
وي افزود: در جلسه وين، جبير پس از آنکه در ارائه استدلالِ منطقي از خواسته هايش از اين جلسه ناتوان ماند و پس از آن که مشاهده کرد جمهوري اسلامي ايران با استدلال هاي منطقي، پيشنهادات خود را در بيانيه پاياني گنجاند، شروع به مطرح کردنِ ادعاهايي بي اساس و کذب کرد که براي چندمين بار در سطح رسانه‌اي مطرح مي‌شد. او مدعيِ دخالت ايران در برخي کشورهاي منطقه شد. دکتر ظريف، در واکنشي صريح، پاسخي محکم به ايشان داد و همچنين شواهدي از اقدامات نادرست عربستانِ سعودي را بيان کرد.

سخن گفتن سخيف با بزرگان راه به جايي نمي برد
خبرگزاري فرانسه گزارش داد حسن روحاني رئيس جمهوري ايران در سخناني در تهران در جمع سفراي ايران در خارج از کشور ، از عربستان سعودي خواست براي فراهم کردن امکان همکاري بين دو کشور « مداخلات» خود را در منطقه متوقف کند .
روحاني گفت :« اگر ديدگاه عربستان سعودي در خصوص مسايل بزرگ منطقه اي به واقعيت نزديک شود و مداخلات خود را متوقف کند ،‌ما مي توانيم بسياري از مشکلات به ويژه مشکلات در روابط دوجانبه را حل وفصل کنيم .»
ايران شيعه و عربستان سعودي سني ،‌دو قدرت مهم رقيب منطقه اي هستند . آنها علنا درخصوص مناقشات در سوريه ،‌عراق و يمن و تنش هاي بحرين و لبنان با هم مخالف هستند.
ايران بمباران هاي مرتب عربستان سعودي در يمن عليه حوثي هاي مورد حمايت تهران، حضور نيروهاي سعودي در بحرين و حمايت رياض از شورشيان مسلح سوريه را محکوم مي کند.
يکشنبه ،‌حسين اميرعبداللهيان معاون رئيس جمهوري ايران پيش از اين به عادل الجبير وزير امور خارجه جوان عربستان سعودي هشدار داده و از او خواسته بود تا محدوده هاي صبر جمهوري اسلامي ايران را نيازمايد.
وي افزوده بود:« وزير امور خارجه عربستان سعودي به جاي متهم کردن ديگران بهتر است حمايت آشکار و پنهان خود را از تروريست ها در يمن ، عراق و سوريه متوقف کند.
به گفته روحاني ،« جوانان بي تجربه در يکي از کشورهاي منطقه با سخن گفتن سخيف با بزرگان راه به جايي نخواهند برد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر