۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۱۷۲۸۶
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات خبر داد:
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: با حضور هشت شرکت بزرگ ارتباطي فرانسوي در ايران ، مذاکره براي مشاوره فرانسه در ساخت ماهواره ملي کشورمان آغاز شده است.
محمود واعظي پس از ديدار با وزير مشاور در تجارت خارجي فرانسه و هيئت همراه به خبرنگاران گفت : بعد از توافق وين، مذاکرات بسياري با کشورهاي مختلف صورت گرفته است و فرانسوي ها براي همکاري با ايران اقبال خوبي نشان داده اند.

وي با اشاره به حضور هيئت اقتصادي فرانسه  و 150 شرکت فرانسوي در ايران افزود: در  4 محور ميان دو طرف گفتگو صورت گرفته ، که يکي از آنها ، مذاکرات براي مشاوره گرفتن از فرانسوي ها در ساخت ماهواره ملي و ماهواره سنجش از دور و پرتاب آن است. 

بر اين اساس فردا نيز نمايندگان دو شرکت ايرباس و تالس با رئيس سازمان فضايي کشورمان ديدار خواهند داشت.

وي از موضوع ساخت تجهيزات مخابراتي به عنوان دومين محور اين مذاکرات نام برد و گفت: در گذشته نيز همکاري هاي مثبتي در زمينه شبکه با شرکت هاي فرانسوي انجام شده است.

واعظمي، مشاوره، مطالعات تحقيقاتي و پژوهشي در زمينه امنيت شبکه و کيفيت را از ديگر محورهاي اين مذاکرات عنوان کرد و گفت: يکي از اپراتورهاي بزرگ فرانسه با نام اورنج که در 28 کشور دنيا فعال است براي همکاري بيشتر با اپراتورهاي تلفن همراه و نيز توليد کارت هوشمند و سيمکارت ابراز تمايل کرده اند.

وي افزود: اين اپراتور در حال مذاکره با يکي از اپراتورهاي کشور است تا بخشي از سهام اين اپراتور را خريداري کند. 

همچنين کمپاني اورنج براي حضور در اپراتور مجازي موبايل ايران نيز تمايل دارد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود : قرار است در خصوص اين4 محور توافقات نهايي تا زمان سفر رئيس جمهور به پاريس انجام شود.

وي با اشاره به افتتاح مرکز تجاري فرانسه در تهران گفت: در اين توافقات مقرر شد براي تکميل پروژه ها روابط بانکي با ايران و بيمه «کوفاس» براي تراکنش هاي مالي و بيمه اي به شرايط عادي برگردد.

واعظي با اشاره به اينکه مقدمات کار پس از سفر هيئت هاي خارجي به ايران فراهم مي شود، گفت: مذاکره بر روي کارهاي کوچک به سرعت انجام مي شود اما مذاکرات براي پروژه هاي بزرگ زمان بر است با اين حال پيش بيني مي کنيم زماني که تحريم ها به صورت کامل برداشته شود اواخر امسال و در فروردين ماه سال آينده نتيجه اين مذاکرات براي مردم ملموس شود.

وي بااشاره به نقش فرانسه در مذاکرات 5+1 گفت: روابط ايران و فرانسه از گذشته تاکنون فراز و نشيب هاي بسياري داشته اما هم اکنون دو طرف تصميم گرفتند دور جديدي از روابط را آغاز کنند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه بر اساس سياست هاي اقتصاد مقاومتي بدنبال روابط عادلانه هستيم اضافه کرد: در مذاکرات با فرانسه علاوه بر تکنولوژي پيشرفته موضوع جذب سرمايه گذاري خارجي نيز مورد توجه قرار گرفته است و به زودي شرايط همکاري و حجم و سرمايه گذاري مشخص مي شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر