۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۶۸۶۲
ماریا کَنتول' (Maria Cantwell) سناتور دمکرات از ایالت واشنگتن آمریکا با اعلام حمایت از توافق هسته ای ایران، شمار حامیان این توافق را به 42 سناتور رساند.
تارنمای خبری The Hill روز چهارشنبه گزارش داد: کَنتول که شبانگاه دیشب (سه شنبه) پس از اعلام توافق سه سناتور دمکرات ریچارد بلومنتال، گری پیترز و ران ویدن، به جمع حامیان این توافق پیوست، گفت 'من حامی این توافق هستم و از هر آنچه بتواند این توافق را به جلو برد، حمایت می کنم.'

انتظار می رود سنای آمریکا این هفته بر سر قطعنامه رد توافق هسته ای ایران، که مهلت نهایی آن 17سپتامبر تعیین شده است، به مناظره نشینند.

با گذشتن شمار سناتورهای حامی توافق هسته ای ایران از 40 نفر در سنای 100 نفری آمریکا، آنان می توانند با اطاله بررسی یا اصطلاحا فیلی باستر در مورد طرح توافق هسته ای ایران و 1+5 (برجام)، مانع طرح و رای گیری درباره آن در سنا و در نتیجه کنگره آمریکا شوند که جمهوریخواهان مخالف توافق در آن اکثریت دارند.

فیلی باستر در نظام اجرایی قانونگذاری در آمریکا به تلاش نمادین مخالفان اقلیت اطلاق می شود که به روشهای متفاوتی مانع از این می شوند که مجلس وارد مرحله تصمیم گیری درباره طرح اکثریت شود و در واقع با این روش امکان ورود مجلس را به مرحله تصمیم گیری نهایی مسدود می کنند.

این اقدام به روش هایی چون به درازا کشاندن سخنرانی های نمایندگان اقلیت بصورتی که زمان انجام رای گیری نهایی فرا نرسد، طرح کردن پیشنهادها، اصلاحات و متمم های متعدد به پیش نویس مورد بحث، طرح کردن پیش نویس جدیدی با موضوعی جدید با استناد به اهمیت خاص موضوع آن و به تعویق انداختن جلسه نهایی تصمیم گیری صورت می گیرد. 

اعضای فیلی باستر کننده از طریق این روش ها مانع اختصاص وقت مناسب برای تصمیم گیری نهایی روی لایحه مورد اختلاف می شوند. 

در سال های اخیر جمهوری خواهان خود با استفاده از این روش ها مانع تصمیم گیری مجلس پیرامون انتصاب بسیاری از کاندیداها برای پستهای حساس پیشنهادی دولت اوباما بوده اند. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر