۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۱۵۳۹۶
ظریف:
وزیر امور خارجه گفت: در 8 سال نخست برنامه جامع اقدام مشترک با پذیرش محدودیت ها نه تنها برنامه هسته ای ایران تثبیت می شود بلکه حرکت در غنی سازی صنعتی و تجاری با بهره برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته در اقتصادی ترین شکل برقرار می شود.
محمد جواد ظریف به همراه علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی برای ارایه گزارشی از نتایج مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و تقدیم برنامه جامع اقدام مشترک در جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس حضور یافت.

وی با بیان این که یک هفته پیش در چنین روزی توافق تاریخی بین ایران و 6 کشور به ظاهر قدرتمند جهانیان قرار گرفت، افزود:در این مذاکرات طولانی و نفس گیر با توکل به خدا و پشتیبانی مردم بر همگان ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران با 6 کشور به ظاهر قدرتمند دنیا مذاکره می کند اما باج نمی دهد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: شدت عصبانیت معاندین جمهوری اسلامی ایران و در رأس آنها رژیم صهیونیستی به خوبی نشان دهنده تسلیم آنان و تحکیم اقتدار منطقه ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران است.

ظریف با بیان این که با توافق ایران و 1+5 طرح صهیونیستی امنیتی سازی ایران فروپاشید

، اظهارداشت: جای تعجب ندارد که شاهد جیغ و دادهای نخست وزیر عصبانی آن رژیم و توسل او به کنگره آمریکا برای رأی منفی به توافقی هستیم که از دید او حاضر است خودش را بکشد تا جلوی این توافق که برای رژیم صهیونیستی خطری جبران ناشدنی را به دنبال دارد، بگیرد.

ظریف همچنین خطاب به ملت بزرگ ایران گفت: فرزندان شما در این مذاکرات برای 6 کشور به ظاهر قدرتمند دنیا و نماینده عالی اتحادیه اروپا روشن کردند که هیچکس هرگز نباید ایرانی را تهدید کند.

وی یادآور شد: فرزندان شما بر همگان روشن کردند غنی سازی و تحقیق و توسعه مرتبط با آن و اصولا هیچ یک از تأسیسات هسته ای ما هیچ گاه تعطیل نخواهد شد.

وی ادامه داد: تاکید کردند به صراحت که برنامه موشکی و تسلیحاتی ما به هیچکس صرف نظر از قدرت ادعایی اش ارتباطی ندارد و روشن کردند که اگر کسی در منطقه باید پاسخگو باشد، این آمریکا و غرب است که در فلسطین و یمن و سوریه با سلاح هایش مردم بیگناه به خاک و خون می کشند.

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ادامه داد: عجیب نیست آیپک به همین منظور تبلیغات چندین میلیون دلاری به راه انداخته تا از تصویب توافق خطرناک جلوگیری کند هیچ گاه رژیم منفور صهیونیستی در میان متحدین خود تا این حد منزوی نبوده است.

ظریف همچنین گفت: توافق هسته ای در سطوح مختلف کلان یا خرد، بین المللی ، منطقه ای و داخلی، زاویه راهبردی، زاویه تحریم ها و زاویه برنامه درازمدت هسته ای می توان ارزیابی کرد.

وی افزود: از هر سطحی این مساله را تحلیل کنیم، نباید فراموش کرد که هر توافقی به هر حالی یک بده و بستان است و هر طرف بخشی از خواسته های خود را برای تحقق بخش مهم تر صرفنظر می کند تا جایی که داده ها و ستانده های دو طرف متعادل شود.

وی در ادامه ضمن تشریح داده ها و ستانده های ایران و گروه 1+5 اظهارداشت: اهداف کلیدی جمهوری اسلامی ایران که برای رسیدن به آنها پافشاری کردیم اکنون برجام در قالب ستانده های ایران به شمار می رود که اینها عبارتند از حفظ عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران، تثبیت برنامه هسته ای، غنی سازی و حفظ راکتور آب سنگین که مورد شناسایی قرار گرفت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: رفع تحریم ها و پایان دادن 6 قطعنامه تحت فصل هفتم که نه تنها تحریم را بر مردم ایران تحمیل بلکه برنامه هسته ای ایران را ممنوع و جلوگیری از تقویت توان موشکی ایران را به وظیفه بین المللی تبدیل کرده بودند.

ظریف یادآور شد: برای طرف مقابل خواسته کلیدی عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای از طریق محدودیت ها و نظارت ها بود و آنچه که بدست آورد به رغم همه رجزخوانی ها تحصیل حاصل است چرا که براساس آموزه های دینی و انسانی و در فتوای رهبر معظم انقلاب ایران هیچ گاه دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست و ایجاد اطمینان از این امر بدیهی امتیاز خاصی نیست.

وی ادامه داد: برخی محدودیت ها و نظارت های متناسب در توافق بین المللی پذیرفته می شود و محدودیت هایی که برای دوره زمانی مشخص بوده و تاریخ انقضا مشخصی دارد به طوری که هیچ یک از نیازهای کشور تعطیل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: نظارت هایی که امکان سوءاستفاده از آنها نیست و اطلاعات مخیل امنیت را در دسترس بیگانگان قرار نمی دهد.

وزیر امورخارجه همچنین گفت: علاوه بر تثبیت اقتدار و عزت، ستانده عملی و بزرگ ترین دستاورد ما مهر تایید شورای امنیت سازمان ملل بر غنی سازی در ایران است و در تاریخ 70 ساله شورای امنیت بی سابقه است، شورای امنیت همه 6 قطعنامه قبلی که تحت فصل هفتم منشور ملل متحد صادر شده است و غنی سازی ایران را تهدید علیه صلح و امنیت بین الملل شناسایی و آن را ممنوع کرده بود، حال همان شورا با تصویب قطعنامه ای دیگر که در کلیت خود تحت فصل هفتم منشور نیست نه تنها برنامه هسته ای ایران را مشروع و قانونی پذیرفت بلکه کشورهای دیگر را تشویق کرد برای توسعه آن با ایران همکاری کند.

ظریف افزود: از آن مهم تر آینده تجاری و صنعتی غنی سازی ایران را هم به رسمیت شناخت و غنی سازی ایران بدون یک روز توفق ادامه خواهد یافت.

وی تصریح کرد: براساس طرح مدون و علمی در 8 سال نخست برنامه جامع اقدام مشترک با پذیرش محدودیت ها نه تنها برنامه هسته ای را تثبیت می کند بلکه برنامه های علمی و کاربردی لازم را برای تحقیق و توسعه پیشرفته و حرکت در غنی سازی صنعتی و تجاری با بهره برداری از سانتریفیوژهای پیشرفته در اقتصادی ترین شکل برقرار می شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد: نه تنها در این زمینه از توان دانشمندان غیور ایرانی بهره خواهد برد بلکه از پیشرفته ترین دستاوردهای علمی جهان نیز بهره مند می شود.

ظریف همچنین گفت: در طراحی علمی 15 ساله ایران به ظرفیتی می رسد که برای 5 نیروگاه هسته ای کافی است و اینها امتیازاتی است که برای بسیاری از کشورهای دنیا تنها آرزویی دست نیافتنی است.

وی افزود: اجازه دهید نام نبرم از کشورهای بسیار نزدیک به آمریکا که فقط برای این که آمریکا و متحدان آنها برایشان یک یا چند نیروگاه هسته ای بسازند باید از حق غنی سازی صرف نظر کنند و امروز با غبطه به نتیجه پایمردی مردم ایران می نگرند.

رییس تیم مذاکره کننده هسته ایمان ستانده های دیگر ایران در مذاکرات هسته ای را لغو یکجای تحریم های مالی و اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا که در مورد پرونده هسته ای وضع شده اند عنوان کرد و اظهار داشت: این تحریم ها به طور یکجا در روز اجرایی شدن توافق و بقیه در قالب محدودیت های موقت در فاصله چند ساله برداشته می شود.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای گرفتن امتیازی که برای کشورها ورود ممنوع بوده است توانسته امتیاز مضاعف رفع تحریم های ظالمانه شورای امنیت ، آمریکا و اروپا را بگیرد، البته از ابتدا این تحریم ها غیرقانونی و نامشروع بوده است.

وزیر امور خارجه یادآور شد: هیچ گاه ادعا نکرده و نمی کنیم که برنامه برجام کاملا به نفع ایران است، تاکید می کنم که اصولا مذاکره بده و بستان است و تا زمانی که هر دو طرف به میزان قابل توجهی از خواسته های خود نرسند، توافق شکل نمی گیرد و برای رسیدن به خواسته ها در محدودیت ها و نظارت ها نرمش ها و انعطاف هایی داشته ایم که این نرمش ها هدفمند و با محاسبه کافی است.

ظریف خاطرنشان کرد: همانند کشتی گیری که در مثال حکیمانه رهبر معظم انقلاب برای برنده شدن و تثبیت امتیاز بزرگ، امتیاز کوچک تر می دهد و مهم نتیجه نهایی و دستی است که به علامت پیروزی بالا می رود.

وی در ادامه به مصاحبه اختصاصی توماس فریدمن نویسنده روزنامه نیویورک تایمز با رییس جمهوری آمریکا اشاره کرد و گفت: وی در این مصاحبه از اوباما می پرسد 6 قدرت یک طرف بودند و ایران به تنهایی در طرف دیگر، چرا نتوانستیم از این اهرم طوری استفاده کنیم که توان ایران را برای تبدیل شدن به یک کشور در آستانه اتمی شدن گرفته و زیرساخت های غنی سازی آن را از بین ببریم، این سوالی است که امروز مطرح می شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: وی هیچ نمی گوید جمهوری اسلامی ایران تسلیم شد اگر صحبت تسلیم است، تسلیم قدرت های بزرگ در برابر خواست مردم بزرگ و دلاور ایران است.

ظریف به شکست پروژه اسلام هراسی، ایران هراسی و شیعه هراسی اشاره کرد و اظهار داشت: زیرساخت های هسته ای کشور حفظ می شود و برنامه هسته ای با روند معقول ادامه می یابد و براساس ضرورت های علمی و اقتصادی برنامه هسته ای به کشوری دارای فناوری هسته ای صنعتی تبدیل می شویم.

وی درباره مساله تحریم ها نیز گفت: تحریم های اقتصادی و مالی در حوزه های بانکی، مالی، نفت، گاز، پتروشیمی، بیمه و حمل و نقل که به بهانه پرونده هسته ای توسط اتحادیه اروپا و آمریکا وضع شده بود از ابتدای توافق به طور کامل لغو و متوقف می شود.

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران ادامه داد: علاوه بر این، ممنوعیت تحصیل دانشجویان در رشته های مرتبط با دانش هسته ای که به شیوه غیرمتمدنانه بر مردم ایران تحمیل شده بود به طور کامل لغو می شود و برای اولین بار پس از سه دهه تحریم ممنوعیت خرید هواپیمای مسافربری مرتفع شده و امکان بازسازی ناوگان هوایی و ارتقاء ایمنی پروازهای کشور فراهم می شود.

ظریف افزود: علاوه بر این دهها میلیارد دلار درآمدهای نفتی و سایر درآمدها که در چند سال گذشته به دلیل تحریم های غیرقانونی آمریکا در خارج از کشور مسدود شده بود به خزانه بازخواهد گشت.

وی گفت: همچنین محدودیت فروش نفت ایران منتفی می شود و صادرات فرش و خشکبار به بازارهای جهانی امکان پذیر می شود.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد: خدماتی همچون نقل و انتقال مالی، فعالیت های بانکی، بیمه ، سوئیفت ، فاینانس، تجارت با ایران، پرداخت وام های بلاعوض و وام های ترجیحی ، تجارت فلزات گرانبها، الماس، اسکناس، نرم افزار، کشتیرانی و کشتی سازی و حمل و نقل را از دیگر بخش هایی عنوان کرد که از یوغ تحریم های ظالمانه خارج شده است.

ظریف یادآور شد: بانک مرکزی، شرکت کشتیرانی ، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی نفت کش و شرکت های تابعه آن، ایران ایر، بانک ها و موسسات کشور و حدود 800شخصیت حقیقی و حقوقی ایران از شمول تحریم ها خارج و دسترسی ایران به حوزه های تجاری و فناوری مالی و انرژی تسهیل می شود و برای اولین بار ممنوعیت شعبات شرکت های آمریکایی در ایران لغو می شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین آمریکا و اروپا متعهد شدند از اعمال تحریم های جدید مرتبط با صنعت هسته ای ایران اجتناب و از اعمال تحریم های گذشته خودداری کنند.

وزیر امور خارجه گفت: همکاری بین المللی در زمینه صنعت صلح آمیز هسته ای براساس قطعنامه شورای امنیت که تا دیروز غیرقانونی بود، امروز کشورها را به همکاری با ایران تشویق می کند.

ظریف ادامه داد: نیروگاه های هسته ای، رآکتورهای مدرن، تولید سوخت هسته ای، تحقیق و توسعه بر روی فناوری های پیشرفته هسته ای نه تنها ممنوع نیست بلکه حوزه همکاری با ایران اعلام شده است و براساس تصویب برجام، تمامی قعطنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران لغو می شود و تنها برخی محدودیت ها به جای ممنوعیت های شداد و غلاظ قبلی قید شده است که این هم در قالب ضمیمه قعطنامه آمده است که این محدودیت ها در مقایسه با تحریم های گذشته برعلیه برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران ناچیز است بلکه حتی می توانیم حقوقمان را تثبیت کنیم و این محدودیت ها جزیی از توافق ما با 1+5 براساس برجام به حساب نمی آید و بنابراین رعایت نشدن آنها به معنای نقض توافق نیست.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بندهای قعطنامه 1929 در زمینه ممنوعیت فعالیت های موشکی ایران اشاره کرد و اظهارداشت: بر اساس آن کشورها برای ممانعت از دستیابی ایران به این فناوری سازوکار راستی آزمایی و درخواست غیرالزام آور برای خودداری از فعالیت در حوزه موشک های بالستیک برای حمل کلاهک طراحی شده تبدیل شد که البته جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه دنبال آن نبوده و نخواهد بود و این محدودیت هم تاثیری بر روی برنامه موشکی ما نخواهد داشت.

رییس دستگاه دیپلماسی ایران خاطرنشان کرد: تحریم های شدید تسلیحاتی علیه کشور لغو و برخی محدودیت ها جایگزین می شود، امکان واردات و صادرات تجهیزات دفاعی به صورت موردی فراهم می شود که این هم منحصر به ضمیمه قطعنامه است و رعایت نشدن آن تاثیری بر پابندی به برجام نخواهد داشت ضمن این که این محدودیت ها پس از 5 سال به طور کامل لغو می شود.

وی ادامه داد: همچنین خرید اقلام حساس با کاربرد دو منظوره از طریق سازوکار کمیسیون مشترکی که ایران نیز از اعضای آن تسهیل می شود به علاوه تامین نیازهای دفاعی حتی از این مراحل نیز مستثنی شده است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: زمانی به اهمیت تغییرات اساسی نسبت به قطعنامه های سابق پی می برید که توجه کنید تا چند ماه قبل اکثریت اعضای گروه 1+5 به دنبال حفظ تمامی تحریم های 35 گانه اشاعه ای، تسلیحاتی و موشکی با حفظ عبارات خطرناک بودند ولی با مقاومت محکم فرزندان شما مردم به این حد آن هم خارج از چارچوب توافق رضایت دادند.

ظریف همچنین گفت: البته ما مواضع خود را به طور شفاف و صریح در بیانیه ای که دیروز پس از تصویب قطعنامه صادر و به عنوان سند شورای امنیت ثبت شد منعکس شده است.

وی با بیان این که شاخصه های توافق خوب با رعایت خطوط قرمز و چارچوب های ترسیم شده رهبر معظم انقلاب است، یادآور شد: تیم مذاکره کننده مفتخر است که در دوسال مذاکرات همواره رعایت خطوط قرمز و چارچوب ها را در سرلوحه خود قرار داده و از ابتدای مذاکرات بسیاری از خطوط ترسیمی به تدریج محقق شد.

وزیر امور خارجه، پذیرش حق غنی سازی ایران، حفظ ماهیت اراک، عدم نظارت بر برنامه های موشکی و تسلیحاتی، عدم ورود به بخش های غیرهسته ای ، لغو تحریم های مالی و اقتصادی و تحریم های شورای امنیت را از جمله خطوط قرمز تعیین شده اعلام کرد.

ظریف اظهار داشت:در چند ماه گذشته و با نزدیک شدن به پایان مذاکرات که مباحث حساس تر می شد خطوط قرمز نیز دقیق تر شد و ما با جدیت آن را پیگیری کردیم و همانگونه که به محضر رهبر معظم انقلاب رساندم در حد توان اکثریت خط قرمزها را رعایت کردیم.

وی تصریح کرد: تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با پرونده هسته ای به طور کامل در روز توافق لغو و در روز اجرایی شدن به طور اتوماتیک برداشته می شود، تحریم های تسلیحاتی و موشکی ابتدا به صورت محدودیت و بعد از مدتی معین برداشته می شود ضمن این که نقض اینها نقض توافق محسوب نمی شود و علاوه بر این تحریم های اشاعه ای هم لغو شده و از طریق کانالی با عضویت ایران انجام می شود.

وی در ادامه به همزمانی لغو تحریم ها و متناظر بودن اقدامات دو طرف اشاره کرد و گفت: با امضای توافق متناظر بودن اقدامات دو طرف که از خواسته های راهگشای رهبر معظم انقلاب بود ، مدنظر قرار گرفت و ابتدا شورای امنیت سازمان ملل تمامی قطعنامه های خود را قبل از شروع اقدامات ایران در روز گذشته به رغم مخالفت های کنگره آمریکا لغو کرد و بنابر اصرار جمهوری اسلامی ایران و برخی اعضای 1+5 مقرر شد تا هیچ اقدامی قبل از لغو تحریم های شورای امنیت صورت نگیرد.

وزیر امور خارجه با بیان این که این ها به معنای کاستن از اختیارات جمهوری اسلامی ایران برای طی مراحل قانونی تصویب نیست، اظهار داشت: پیش از شروع اقدامات ایران طرف های آمریکایی و اروپایی تحریم های خود را قانونا و رسما لغو یا متوقف می کنند و بخشی از اقدامات همزمان با اثربخشی اقدامات ایران است به طوری که همزمان با اقدامات هسته ای ایران طرف مقابل هم اقدامات لازم را برای اجرا و آماده سازی رفع تحریم ها و همچنین توجیه بنگاه ها انجام می دهند.

ظریف اضافه کرد: علاوه بر این براساس برجام تدوین مقررات و دستورالعمل های داخلی لغو تحریم ها با هماهنگی جمهوری اسلامی ایران صورت می گیرد همانگونه که آژانس بین المللی انرژی اتمی اقدامات مشخص ایران را تایید می کند مورد مخالفت رهبری قرار ندارد و ایران نیز اقدامات متناظری برای راستی آزمایی رفع تحریم ها در روند مشورت ها انجام خواهد داد.

وی همچنین گفت: اصل متناظر بودن در زمان بندی لغو تحریم ها توسط کنگره و ارایه پروتکل الحاقی به مجلس جهت بررسی و تصویب رعایت شده است.

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه در جلسه علنی صبح سه شنبه پس از گذشت دقایقی از آغاز سخنان خود متن توافق جامع و ضمائم آن را برای طی روال قانونی و تصویب تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر