۰۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۱۵
دکتر جلالی در نشست خبری:
رئیس سازمان پدافند غیر عامل ضمن تشریح برنامه های این سازمان در هفته پدافند گفت: سازمان پدافند در حوزه اقتصادی در امور جاری دخالت نمی کند و تنها در زمینه تهدیدات اقتصادی کشور کمک می کند.

به گزارش پاينا، دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در نشست خبری که در خبرگزاری مهر و به مناسبت هفته پدافند غیرعامل برگزار شد، گفت: در تاریخ 8 آبان ماه 1382 فرمانی توسط مقام معظم رهبری صادر شد که پدافند غیرعامل در کشور سازماندهی شود.
وی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل با مشارکت بخش غیرنظامی تشکیل شد، بیان کرد: از سال 82 تا به امروز مباحث پدافند غیرعامل را برنامه ریزی کردیم و سال گذشته نیز از رهبری خواستیم که 8 آبان را به عنوان روز پدافند غیرعامل تصویب کنند که ایشان قبول کردند و امسال اولین باری است که در این روز بزرگداشت پدافند غیرعامل برگزار می شود.
دکتر جلالی با اشاره به اینکه رئیس جمهور نیز همین مصوبه را برای اجرا در قالب مصوبه هیئت دولت ارائه کرده اند، گفت: هدفمان در این هفته این است که با استفاده از این نامگذاری برای آمادگی و اطلاع رسانی و ارتقاء در این موضع کمک بگیریم.
رئیس پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه برنامه های جاری و سازمان یافته برنامه‌ریزی کرده ایم که در این هفته موضوع را فرهنگ سازی کنیم، گفت: 7 روز را نامگذاری کرده و برای هر روز برنامه های خاصی پیش بینی کرده ایم.
وی با بیان اینکه روز نخست شنبه 6 آبان ماه روز فرهنگسازی، آموزش و پژوهش و تولید علم پدافند غیرعامل نامگذاری شده است، افزود: افتتاح اولین دوره کارشناسی ارشد سایبری، برگزاری جشن فارغ التحصیلی دانشجویان پدافند غیرعامل و تقدیر از برترین ها در این حوزه از برنامه های این روز است.
دکتر جلالی تصریح کرد: روز دوم اقتصاد مقاومتی، پیشرفت پایدار و پدافند غیرعامل نامگذاری شده است که موضوع این روز بحث تحریم ها و تولید ملی است و همایشی نیز به همین منظور در سالن صدا و سیما برگزار خواهد شد.
وی تاکید کرد: روز سوم با عنوان آمادگی، مقاومت همه جانبه و پدافند غیرعامل است که در این روز موضوع، مانورها هستند. سال گذشته نزدیک به هزار مانور در پدافند غیرعامل داشتیم و امسال سعی کردیم هم تعداد و هم حوزه مانورها را افزایش دهیم.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: اولین مانور در مدارس است که نحوه برخورد دانش آموزان با شرایطی که بوجود می آید مانور داده می شود، با آموزش و پرورش در این باره نظام نامه ای بسته شده است و معلمان نیز آموزش دیده اند. در یکی- دو مدرسه مانور به صورت برجسته و با حضور مسئولان خواهد بود و در باقی مدارس کشور نیز اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: در 5 تا 6 حوزه اساسی کشور نیز مانور سایبری خواهیم داشت که به منظور توانمندی سایبری کشور و جلوگیری از نفوذ خواهد بود. در این زمینه کشورهای زیادی از جمله ناتو و اتحادیه اروپا مانور داشته اند و این اولین مانور سایبری است که در کشور ما اتفاق می افتد.
دکتر جلالی افزود: مانور سوم بیولوژیک است که با محور پدافند زیستی و بررسی احتمال آلودگی در حوزه های 6 گانه هوا، انسان، دام و گیاه ، آب و غذابرگزار خواهد شد که یک مانور استانی در البرز و یک مانور به صورت متمرکز در تهران خواهیم داشت.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: مانور دیگر، مانوری هم داریم که بررسی نشت احتمالی مواد هسته ای را دارد و در زمینه روش های کشف آلودگی ، پاکسازی و مدیریت کنترل آن را  بررسی می کند. مانور بمباران گرانیتی و یا نوع جدیدی از سلاح ها که  برعلیه نیروگاه برق به کار برده می شوند که هیچگونه انفجاری ندارند  و اتصال ایجاد و  نیروگاه ها برق را از داخل قطع می کند نیز مانور دیگری است که ما اقدامات پدافندی را آماده کرده ایم تا برای اولین بار این مانور را در خراسان انجام دهیم.
وی گفت: یک مانور سراسری استفاده از ژنراتورهای برق را نیز داریم که تمام زیرساخت هایی مانند بیمارستان، پمپ بنزین و... که دارای اهمیت هستند را با یک قطع برق مصنوعی مواجه می کنیم که میزان استفاده آنها از برق اضطراری معلوم شود.
دکتر جلالی تصریح کرد: یک مجموعه مانور هم در کارخانجات داریم که نوع مقابله با تهدید با همکاری بسیج مانور داده می شود. مجموعه مانورها تلاش می کنند آمادگی کشور را ایجاد و با توجه به اینکه در هفته پدافند هستیم پیام آمادگی ملی در برابر تهدیدات را اعلام می کند.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطر نشان کرد: چهارمین روز از هفته پدافند دفاع سایبری، فناوری نوین و پدافند غیرعامل نامگذاری شده که در این روز از سند سایبری رونمایی می شود که به کمک متخصصین در یک بازه زمانی یکساله تهیه شده است.
وی افزود: پنجمین روز نیز با عنوان تامین انرژی پایدار و پدافند غیرعامل است که همایشی در حوزه برق، نفت و گاز داریم و مباحث پایداری تامین انرژی بررسی می‌شود. همچنین ششمین روز تولید ملی، صنعت و پدافند غیرعامل نامگذاری شده که مباحث مربوط به اقتصاد و صنعت را دنبال و در تمام کارخانجات مانور برگزار می‌کنیم.
دکتر جلالی تاکید کرد: هفتمین روز از پدافند غیرعامل مردم، بسیج و پدافند غیرعامل نام دارد که در قالب آمادگی مردم در موضوعات پدافند غیرعامل ارائه خواهد شد.
رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: عمده برنامه های ما مربوط به رزمایش ها است که به منظور آمادگی بدنه کشور در مقابل هر نوع تحریم ایجاد می شود و تا دهه فجر ادامه خواهد داشت، ضمن اینکه یک برنامه استانی داریم که در تمام استان ها به صورت یکپارچه و هماهنگ 8 محور برنامه از جمله رزمایش، همایش ها، سخنرانی در نماز جمعه، افتتاح طرح های پدافند و تجلیل از فعالان و... خواهد بود.
وی همچنین با اشاره به اینکه برنامه نشست ها، کارگاه ها و همایش های تخصصی نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: در کنار آن طرح های عمده با رویکرد پدافند نیز افتتاح خواهد شد که مهمترین آنها مرکز استراتژیک ذخایر گاز در قم و همچنین افتتاح اورژانس اصلی در بیمارستان فارابی اصفهان است. همچنین نخستین جشنواره عکس پایداری ملی را نیز که در قالب عکس تهیه شده، برگزار می کنیم.
دکتر جلالی همچنین در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اقدامات پدافند غیرعامل در زمینه تحریم ها و مشکلات اقتصادی گفت: در سازمان پدافند کارگروه دفاع اقتصادی که متشکل از دستگاه های اقتصادی هستند، وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم در گام اول تهدیدات حوزه اقتصاد را با نگاه امنیتی بررسی کنیم.
رئیس سازمان  پدافند غیرعامل تصریح کرد: ما تلاش می کنیم راه حل را در موضوعاتی که با امنیت کشور مربوط است، ارائه دهیم و همچنین در زمینه حفظ ذخایر انرژی که در شرایط مختلف می تواند کمک کند، فعال هستیم.
وی ادامه داد: رویکرد دوم ما افزایش ذخایر سوخت مایع نیروگاه های برق هستند که اگر گاز افت فشار پیدا کند می توانند پایداری برق را تامین کنند و اکنون ذخایر رشد خوبی پیدا کرده اند.
دکتر جلالی گفت: در حوزه تغذیه و سایر حوزه هایی که نیازهای مردم وجود دارد نیز اقداماتی صورت می دهیم، ما در حوزه اقتصاد، در حوزه تعادل بازار و تعادل جاری دخالت نمی کنیم، آنجایی که مباحث اقتصادی مورد تهدید است کمک می کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر