۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۳
کد خبر: ۱۴۷۲۴
نیروی هوایی آمریکا از فناوری جدیدی خبر داد که می‌تواند سامانه‌های الکترونیک را بدون آسیب به افراد یا ساختمان‌ها تخریب کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، فناوری جدید آمریکا که برای نابودی تجهیزات الکترونیکی به‌کاررفته است، "CHAMP" نام دارد. فناوری مذکور از یک اجاق ماکروویو قدرتمند برای تولید پرتوهای انرژی متمرکز استفاده می‌کند. این انرژی موجب می‌شود که موج ولتاژی در تجهیزات الکترونیکی ایجاد شود. این کار باعث می‌شود نیروی طرف مقابل فرصت واکنش برای حفاظت از سامانه‌ها را نداشته باشد. همچنین این سلاح دارای یک توپ امواج الکترومغناطیس است که از انفجار انرژی ماکروویو (که از این توپ استفاده می‌کند)، به‌منظور تخریب سامانه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند.

هدف از ساخت این سلاح، از کار انداختن ظرفیت‌های جمع‌آوری اطلاعات، نظارتی، رایانه‌ای، مخابراتی و کنترل سامانه‌هاست. طبق گزارش وزارت امنیت داخلی آمریکا مشاغلی مانند مخابرات، سرویس‌های مالی، امنیتی، تولید برق، تولید گاز، حمل‌ونقل، توزیع و بهداشت عمومی از ناحیه‌ی این سلاح درخطر هستند. نکته‌ی جالب این است که این فناوری در برخی از فیلم‌های هالیوود دیده‌شده است. سلاح مذکور با موفقیت در سال ۲۰۱۲ آزمایش شده بود.

متصدی این آزمایش یک‌ساعته، شرکت بوئینگ بود که طی آن رایانه‌های محوطه نظامی در منطقه یوتا در هفت ساختمان در جنوب غربی آمریکا از کار افتادند. در این آزمایش دوربین‌های منطقه از کار افتادند. به‌علاوه رایانه‌ها نیز تنها در چند ثانیه سیاه شدند. هیچ‌گونه خسارت جانبی از این آزمایش گزارش نشد. لازم به ذکر است که نام این فناوری مخفف "Counter-Electronics High-Powered Microwave Advance Missile Project" است.

همچنین در برخی اخبار آمده است که از این سلاح می‌توان به‌عنوان یک پرچم عملیاتی برای متهم کردن داعش استفاده کرد. موسسه خدمات متحده سلطنتی (Royal United Services Institute) اظهار کرد: «آمریکا باید بداند که دیگران نیز ممکن است از فناوری‌های مشابه آن استفاده کنند.» کیث کلمن (Keith Coleman)، یکی از مدیران بوئینگ، اظهار کرد: «این فناوری یک نقطه‌ی مهم در جنگ نوین است. در آینده‌ی نزدیک از این فناوری می‌توان برای تخریب سامانه‌های الکترونیکی و سامانه‌های اطلاعات دشمن قبل از رسیدن نیروهای هوایی یا دیگر نیروها استفاده کرد.» البته برخی کارشناسان بیم دارند که مبادا فناوری مذکور منجر به ایجاد مسابقه‌ی تسلیحاتی شود.

برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که این سلاح هم می‌تواند از طریق بمب‌افکن‌ها و هم از طریق هواپیماهای جنگی مورداستفاده قرار گیرد. مثلاً از طریق موشک‌های هوا به سطح شرکت لاکهید مارتین یا موشک ای جی ام ۱۵۸ (JASSM).

نکته‌ی مهم این است که برخلاف حملات سایبری، کسانی که از این سلاح استفاده می‌کنند هیچ‌گونه اطلاعاتی از خود به جا نمی‌گذارند. برخی مطالعات نشان داده است که استفاده از این سلاح که دارای امواج الکترومغناطیس است، به‌سرعت عمل می‌کند، هیچ‌گونه اثری در فایل‌های ثبت سوابق رایانه (log files) نمی‌گذارد.



سایبربان
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر