۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۴
کد خبر: ۱۴۶۹۴
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بیماری تب کریمه‌کنگو در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، محسن اعرابی اظهار کرد: بیماری تب کریمه‌کنگو یک بیماری خونریزی‌دهنده تب‌دار حاد است که به‌وسیله کنه منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: با وجودی که این بیماری ویژه حیوانات است اما موارد تک‌گیر و همه‌گیرهای ناگهانی این بیماری در انسان‌ها نیز اتفاق می‌افتد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه مهم‌ترین راه آلودگی کنه، خون‌خواری کنه نابالغ هیالوما از مهره‌داران کوچک است، افزود: یک بار آلودگی سبب می‌شود که کنه در تمام طول مراحل تکامل آلوده باقی بماند و عفونت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست ایجاد می‌شود.

اعرابی با اعلام اینکه این بیماری در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد، بیان کرد: خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده یا به‌دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان در یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد.

وی تصریح کرد: تماس محافظت نشده با خون و بافت بیماران به‌ویژه در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها شود سبب انتقال بیماری می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه دامداران و کشاورزان از جمله افراد در معرض خطر هستند، افزود: شیوع بیماری بیشتر در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها) است.

اعرابی با تاکید بر اینکه به مردم در مورد محافظت در برابر گزش کنه به‌ویژه کودکان آموزش داده شود، یادآور شد: در هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و ویژه به رنگ روشن استفاده و پس از خروج از محل نگهداری دام‌ها لباس‌های خود را تعویض کنند.

وی با اشاره به اینکه ذبح حیوانات را در کشتارگاه‌ها انجام و از گوشت مورد تایید دامپزشکی استفاده شود، بیان کرد: لاشه دام پس از ذبح باید به‌مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری شده و سپس با پوشیدن دستکش آن را قطعه قطعه کرده و مورد استفاده قرار دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پایان گفت: در صورت ذبح دام روی خون و ترشحات ریخته شده محلول سفیدکننده خانگی با دقت یک به 100 ریخته و پس از 15 دقیقه با آب و صابون شسته شود.



فارس نیوز
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر