۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷
کد خبر: ۱۴۴۸۹
افشای 'شکست بزرگ راهبردی' برای انگلیس و آمریکا؛
منابع انگلیسی گزارش دادند که به دنبال سرقت فایل های فوق محرمانه توسط 'ادوارد اسنودن' پیمانکار امنیتی سابق آمریکا و دسترسی روسیه و چین به این اطلاعات، دستگاه جاسوسی انگلیس مجبور به جا به جایی برخی از مامورانش شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، ساندی تایمز روز یکشنبه به نقل از منابع ارشد نخست وزیری انگلیس، وزارت کشور و نیز سرویس های اطلاعاتی این کشور گزارش داد که پس از دست یافتن چین و روسیه به اطلاعات سرقت شده توسط اسنودن، 'دستگاه اطلاعاتی 'ام آی 6' مجبور شد که نیروهایش را از برخی از کشورهای متخاصم خارج کند'.

ساندی تایمز به نقل از این منابع گزارش داد که چین و روسیه موفق شده اند، رمز فایل های کامپیوتری که در اختیار اسنودن بود را بشکنند و به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کنند.

براساس گزارش نشریه ساندی تایمز، مسکو به بیش از یک میلیون فایل محرمانه ای که در دست ادوارد اسنودن بود، توانسته است دست یابد.

ساندی تایمز افزود: دستگاه های اطلاعاتی غربی می گویند که آنها مجبور شده اند بعد از دستیابی مسکو به این اطلاعاتی فوق سری که در اختیار اسنودن بود و یکی از بزرگترین نشست اطلاعات در تاریخ آمریکا بشمار می آید، عملیات نجات را (برای نجات جاسوسان خود) صورت دهند.

این روزنامه افزود: منابع ارشد دولتی انگلیس نیز تایید کرده اند که چین نیز توانسته است به این اسناد دست یابد که شامل جزییات تکنیک های سری جاسوسی و اطلاعاتی است که می تواند سبب شناسایی جاسوسان آمریکایی و انگلیسی شود.

ساندی تایمز اضافه کرد: یک مقام ارشد وزارت کشور انگلیس اسنودن را متهم کرده که دستهایش به خون آغشته شده است، اگر چه 'داونینگ استریت' ( نخست وزیری) گفته است که هیچ شواهدی وجود ندارد که کسی در جریان این نشست اطلاعات 'دچار آسیب ' شده باشد.

این روزنامه افزود: 'دیوید اوماند' یک مدیر سابق 'ستاد ارتباطات دولت انگلیس '( دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی) گفته که این اخبار که حاکی از دستیابی روسیه و چین به اطلاعات اسنودن می باشد، یک ' شکست بزرگ راهبردی ' است که می تواند سبب آسیب وارد شدن به انگلیس، آمریکا و نیز متحدین آنها در ناتو شود.

درهمین حال شبکه 'بی بی سی' نیز شامگاه شنبه گزارش داد، یک منبع دولت انگلیس به این شبکه گفته است چین و روسیه 'اطلاعاتی داشتند' که می توانست محل حضور ماموران اطلاعاتی انگلستان را لو بدهد.

در همین حال این منبع به 'بی بی سی' عنوان کرده است: 'هیچ شواهدی وجود ندارد' که نشان بدهد کسی به دلیل لو رفتن این اطلاعات به دردسر افتاده باشد.

بر اساس گزارش بی بی سی، یک منبع دولتی انگلیس بیان داشته است اطلاعاتی که در اختیار روسیه و چین گذاشته شده بود و لو رفتن 'شیوه عملیاتی مان' باعث شد 'اطلاعاتی حیاتی' را از دست بدهیم.

به گزارش 'بی بی سی '، مقام های اطلاعاتی مدت ها در مورد آنچه آنها خطر درز اطلاعات از سوی 'ادوارد اسنودن' می دانستند و امکان تاثیر آن بر حفظ امنیت انگلستان هشدار داده بودند.

'ترزا می'، وزیر کشور انگلیس اواخر اسفند ماه گذشته در سخنانی در مجلس عوام این کشور عنوان کرده بود که اطلاعات سری منتشر شده توسط 'ادوارد اسنودن'، افشاگر اطلاعاتی آژانس امنیت ملی آمریکا، برای سیستم امنیتی انگلیس زیان بار و هزینه بر بوده است.

وی بدون اشاره به جزییات امر،عنوان کرد: افشاگری های اسنودن بر روند عادی فعالیت سازمان های اطلاعاتی تاثیر گذاشته و آنها برای تبرئه خود از تاثیرات [منفی] این افشاگری ها تلاش کرده اند ... این تلاش ها البته نیازمند منابع مالی بوده است.

'تراز می' تصریح کرد: من به همراه رییس سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (م ای 5) در تلاش هستیم تا افشاگری های اسنودن لطمه ای را وارد نکند؛ با این حال این افشاگری ها تاثیراتی فراتر از انتظار دربرداشته است.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، یک نماینده حزب محافظه کار پس از اظهارات 'ترزا می' با مخرب خواندن افشاگری های اسنودن گفته بود: او نه تنها با افشاگری های خود امنیت ملی انگلیس را به خطر انداخته بلکه با افزایش هزینه سازمان های اطلاعاتی، مردم را دچار زحمت نموده است.

'ادوارد جوزف اسنودن'، افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا دو سال پیش ، در 23 ژوئن 2013 میلادی اطلاعات طبقه بندی شده ای از برنامه های فوق سری 'اِن اس اِی' و ستاد ارتباطات دولت انگلیس (جی سی اچ کیو) را به نشریات گاردین، نیویورک تایمز و واشنگتن پست لو داد.

او که در پی ابطال گذرنامه اش توسط دولت آمریکا از 23 ژوئن 2013 تا دوم اوت 2013 میلادی در فرودگاهی در مسکو به سر می بُرد؛ نخست از کشور اکوادور و سپس از روسیه تقاضای پناهندگی کرد و هم اکنون در مسکو به سر می برد.

اسنودن در سال 2013میلادی و پس از انتشار اطلاعاتی که نشان از جاسوسی گسترده اینترنتی و تلفنی دولت آمریکا از شهروندانش داشت این کشور را ترک کرد.

انتشار اطلاعات سری توسط اسنودن به یک بمب خبری تبدیل شد و همان موقع روزنامه گاردین خبر داد که آژانس امنیت ملی آمریکا (ان اس ای) اطلاعات تلفن ده ها میلیون نفر از شهروندان آمریکایی را گردآوری می کند.

'اسنودن'همچنین مدعی شده است که سازمان امنیت ملی آمریکا و ستاد ارتباطات انگلیس (جی سی اچ کیو) طی اقدام مشترکی توانسته اند، کدهای رمزگذاری شده در سیم کارت تلفن های همراه یکی از شرکت های سازنده مطرح دنیا که سبب مخفی ماندن مکالمات و اطلاعات ردوبدل شده توسط مشتریان می شود، را هک کنند.

براساس بخشی از مدارکی که ادوارد اسنودن منتشر کرده است، ˈ ستاد ارتباطات دولت انگلیس و آژانس امنیت ملی آمریکا ، علاوه بر شهروندان این دو کشور، شماری از مقام های ارشد اتحادیه اروپا، شعبه های خیریه سازمان ملل و برخی از سازمان های غیر دولتی را هدف قرار داده بودند.

این مدارک محرمانه فاش کرد که ستاد ارتباطات دولت انگلیس و آژانس امنیت ملی آمریکا بین سال های 2008 و 2011 میلادی با دسترسی مخفیانه به شبکه های کابلی انتقال دهنده ترافیک مکالمات تلفنی و ارتباطات اینترنتی در سراسر جهان بیش از هزار هدف را در دست کم 60 کشور رصد و کنترل کرده بودند.

برخی از اسناد منتشر شده نشان می دهد اطلاعات ارسال شده برروی شبکه های اینترنتی و مکالمان تلفنی حتی توسط شهروندان خود این کشورها، در مقیاسی بسیار وسیع تر از آنچه پیش تر تصور می شد توسط دستگاه اطلاعاتی یاد شده رهگیری ، شنود و جمع آوری می شده اند.

افشاگری نشریه ساندی تایمز، در حالی صورت می گیرد که 'ادوارد اسنودن' اواسط خرداد ماه گذشته برنده جایزه آزادی بیان نروژ شد و دعوت نامه دیگری دریافت کرد تا از تبعیدگاه خود بیرون آمده و شخصا این جایزه را بگیرد.

آکادمی ادبیات و آزادی بیان نروژ گفته است: اسنودن 31 ساله به پاس تلاش هایش برای حفاظت از حریم خصوصی و تابیدن ' نور منتقدانه بر اقدام امریکا در زیر نظر قرار دادن شهروندانش و دیگران ' برنده جایزه 'بیورنسون' شد.

اسنودن تحلیلگر سابق آژانس امنیت ملی امریکا از سال 2013 میلادی پس از افشای برنامه گسترده جاسوسی امریکا و متحدانش ، در روسیه در تبعید بسر می برد.

اسنودن در سال 2014 میلادی نیز برنده جایزه ای از سوئد شد ولی ترجیح داد به جای ترک تبعیدگاهش در روسیه به طور ویدئویی این جایزه را دریافت کند.

وی همچنین برای دومین سال پیاپی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده است. این جایزه در تاریخ نهم اکتبر در اسلو اهداء خواهد شد. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر