۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۱۴۴۳۶
مدیرکل دفتر پدافند غیرعامل منابع آب ایران :
مهدی دانشگر در مورد اقدامات پدافند غیرعامل در حوزه وزارت نیرو افزود : در جاهایی که امکان حصارکشی بوده حریم بندی شده و از نظر حفاظت کیفی آب اقدامات زیادی شده است.
مهدی دانشگر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما تاکید کرد : در نقاطی سیلاب ها موجب خسارت بیشتری می شود که انسان در طبیعت دخالت کرده و در حریم بستر و رودخانه ساخت و ساز انجام داده است.
وی ‌گفت: گاهی دخالت انسان موجب تغییر مسیر رودخانه ها می شود و در برخی موارد سر راه مسیر ثقلی آب ها یا بارندگی ها مانع ایجاد می کند که موجب افزایش خسارت سیلاب می شود و از سیلاب به عنوان بلای طبیعی یاد می کنیم.
دانشگر درباره نقاط سیل خیز کشور افزود : نقاط شمالی کشور ، بخش عمده ای از سیستان و بلوچستان و بخش هایی از استان های جنوبی مانند خوزستان ؛ نقاط سیل خیز کشور است و بیشتر جاهایی که آب از بالادست به پایین دست در جریان است ، سیلاب ایجاد می شود.
وی گفت : میزان خسارت مالی و جانی سیلاب ها را سالانه استانداری ها اعلام می کنند اما وزارت نیرو اقداماتی در مسیر سیلاب ها باید انجام دهد مانند مهندسی رودخانه برای جلوگیری از تصرف حریم و بستر رودخانه ها و همچنین ساماندهی آورد آب ها جزو وظایف وزارت نیروست.
دانشگر برخی اقدامات وزارت نیرو برای جلوگیری از خسارت کمتر سیلاب ها را ساخت سدها دانست که نقش بازدارنده در مقابل تخریب سیلاب ها دارد و افزود: آب حاصل از سیلاب در پشت سد ذخیره می شود.
وی در ادامه گفت : برخی سدها به طور خاص برای کنترل سیلاب ها ساخته می شود اما همه سدها وظیفه کنترل سیلاب ها را به عهده دارد و در پایاب سدها شبکه توزیع آب برای مدیریت آب سدها ساخته می شود.
مدیرکل دفتر پدافند غیرعامل منابع آب ایران افزود : بودجه سالانه بخش آب کشور 3 هزار میلیارد تومان است که هزینه ان در کنترل سیلاب ها نیز موثر است.
دانشگر در زمینه پاکسازی سدها بعد از سیلاب گفت: بیشتر رسوب سیلاب ها پشت سدها می ریزد و از آن به عنوان آورد سیلاب یاد می شود که حجمی از سد را پر می کند که بخشی از خسارت به سدهاست اما آمار دقیقی برای هزینه کرد و پاکسازی سدهای کشور در طول سال نداریم.
وی در مورد اقدامات پدافند غیرعامل در حوزه وزارت نیرو افزود : در جاهایی که امکان حصارکشی بوده حریم بندی شده و از نظر حفاظت کیفی آب اقدامات زیادی شده است.
دانشگر درباره برنامه های وزارت نیرو در زمان سیل و زلزله گفت: همکاری بسیار خوبی بین سازمان شهرداری ها و وزارت کشور درخصوص جلوگیری از ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه و جلوگیری از تغییر مسیر رودخانه صورت گرفته است ، اگر چه خیلی از شهرها در نقاط سیل خیز قرار دارد که برخی از آنها رودخانه ها و مسیر رودخانه را کور کرده است.
وی ادامه داد : به طور مثال در تهران آب های سطحی با یک بار بارش بیش از حد معمول در سطح شهر جاری و غیر قابل مهار می شود.
مدیرکل دفتر پدافند غیرعامل منابع آب ایران درباره جلوگیری از ساخت و ساز و تخریب ساختمانها در حریم و بستر رودخانه نیز گفت: با احکام قوه قضاییه این قبیل ساخت و سازها تخریب می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر