۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸
کد خبر: ۱۳۷۹۵
رسانه آمریکایی:
پایگاه اینترنتی رادیو دولتی آمریکا نوشت: بسیاری از کارشناسان ضدتروریسم می گویند تروریسم مدرن با چنان سرعتی متحول می شود که استراتژی های ضدتروریسم چندان یارای مقابله با آن را ندارد ولی برخی نیز معتقدند این تروریسم دشمن خود است و از درون فروخواهد پاشید.
این پایگاه خبری در ادامه افزود: پس از حمله تروریستی 11 سپتامبر سال 2001 به آمریکا، نهادهای ضدتروریسم آن کشور تلاش کردند مانع از حمله بزرگ دیگری شوند؛ 14 سال بعد مجله «شارلی ابدو» در پاریس مورد حمله قرار گرفت. تکنولوژی پیشرفته ای در آن حمله به کار نرفته بود اما مهاجمان - دو برادر مسلمان بزرگ شده فرانسه- نه در اردوگاه های «القاعده» بلکه از طریق اینترنت آموزش دیده بودند.

در همین زمینه «دیوید کیلکالن» کارشناس ضدتروریسم بین المللی می گوید، تا پنج سال پیش کارشناسان اطلاعاتی بحث می کردند که آیا می شود کسی را در اینترنت برای عملیات تروریستی جلب کرد و آموزش داد؟

«این بخشی از یک استراتژی پیشرفته است که از رسانه های اجتماعی، اینترنت و ابزار ارتباطات استفاده می کند و به دلیل جنگ در عراق و سوریه دسترسی به تسلیحات نظامی دارد.»

جنگجویان خارجی نیز مشکل دیگری است. سازمان اطلاعاتی آمریکا تخمین زده اند 20 هزار جنگجوی خارجی که سه هزار نفر آنان اروپایی هستند به تروریستها پیوسته اند.

همچنین «براین جنکینز» کارشناس ضد تروریسم از اندیشکده «رَند» به نقل از نخست وزیر فرانسه گفته است، انتظار می رود 10 هزار اروپایی که در سوریه و عراق جنگیده اند تا پایان سال 2015 به اروپا بازگردند. آنها تجربه مهارت و ارتباطاتی خواهند داشت که اگر بخواهند مبارزه را در کشورشان ادامه دهند مخالفان ترسناکی خواهند بود.

گروه هایی چون داعش با استفاده از ناآرامی های خاورمیانه تلاش می کنند مناطقی را تصرف کرده و در آن حکومت کنند.

«براین جنکینز» می گوید، این گروه ها شکست خورده و از میان خواهند رفت زیرا اقتصادشان وابسته به چپاول و تاراج است.

به گفته وی، تروریستها به یک منطقه جدید می روند؛ بانکها را خالی می کنند؛ تجهیزات ساختمان سازی، کامیون، خودرو، ژنراتور و هر چه را که بتوانند می فروشند؛ در نتیجه باید منطقه کنترل خود را گسترش دهند وگر نه از درون نابود می شوند.

خطر دیگر برای این گروه های تروریستی درنده خویی اعضا و طرفداران آن است. «فیلیپ ماد» مقام پیشین «سیا» و «اف بی آی» می گوید، مردم کشورهای مسلمان می دانند آنچه ما در 15 سال اخیر از این گروه ها دیده ایم قتل بی گناهان است؛ عملی که هرگز قابل قبول نخواهد بود.

پایگاه اینترنتی رسانه دولتی آمریکا در پایان نوشت: «نظرسنجی ها نشان داده اکثریت مردم در بیشتر کشورهای مسلمان خشونت علیه غیرنظامیان را رد می کنند و کشتار غیرنظامیان را دلیل موجهی برای دفاع از اسلام نمی دانند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر