۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۳۳۷۵
از گوشت های قطب جنوب تا بوفالوی هندی
ماجرای آلودگی مواد غذایی در کشور پایانی ندارد و هر از گاهی چند اخباری ناخوشایند از مواد غذایی آلوده روی خط رسانه ها می رود.این بار نیز نوبت به گوشت بوفالوی وارداتی هندی است که توجه ها را به خود جلب کند.البته این اولین باری نیست که ماجرای آلودگی گوشت قرمز مطرح می شود.
ماجرای آلودگی مواد غذایی در کشور پایانی ندارد و هر از گاهی چند اخباری ناخوشایند از مواد غذایی آلوده روی خط رسانه ها می رود.این بار نیز نوبت به گوشت بوفالوی وارداتی هندی است که توجه ها را به خود جلب کند.البته این اولین باری نیست که ماجرای آلودگی گوشت قرمز مطرح می شود.

آلودگی گوشت قرمز از دولت دهم تا یازدهم

هنوز از یادها نرفته است که خرداد ماه سال 91 بود که زمزمه های ورود گوشت آلوده به داخل کشور بر سر زبان ها افتاد.ماجرا اما از این قرار بود که همزمان با صادرات سالانه بیش از 350 هزار راس دام به کشورهای شیخ نشین حاشیه خلیج فارس، واردات دام‌های پیر و مشکوک به بیماری از افغانستان، هند و پاکستان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

در آن روزها با بروز و ظهور نشانه های بیماری خطرناک مشترک بین انسان و دام بنام تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در برخی از شهرهای کشورزنگ خطری برای مسئولان به صدا درآمد به‌طوری‌که برخی از نمایندگان منتخب مردم در مجلس نهم بهمن ماه سال گذشته درصحن علنی مجلس و در جریان بررسی مشکلات بخش کشاورزی با انتقاد از عملکرد مسئولان دولتی نسبت به واردات بی رویه گوشت به کشور صراحتا اعلام کردند که واردات گوشت از برخی کشورها مثل پاکستان به صورت کاملا غیر بهداشتی در کشور اتفاق می افتد و تحقیقات مرکز پژوهشها نشان می دهد یک عده خاص در واردات گوشت دست دارند.

بعد از آن اما ماجرا گوشت ها ی آلوده اما دوباره مطرح شد و حتی معاون اول رئیس جمهور وقت یعنی محمد رضا رحیمی  نیز به ماجرای گوشت اشاره کرد تا کار بالا بگیرد.

هر چند که خبر واردات گوشت های آلوده در آن روزها  تکذیب شد اما بعد از آن خبر واردات گوشت غیر قانونی از قطب جنوب به کشور مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.خبری که بین تایید و تکذیب ها فراموش شد و بعد از آن بار دیگر ماجرای آلودگی گوشت های وارد شده از اکراین مطرح شد که آلوده به رادیو اکتیو است.

در دولت یازدهم نیز ماجرای گوشت های برزیلی آلوده مطرح شد و حالا نوبت بوفالوی هندی رسیده است.

بوفالوی هندی بر سر سفره ها

به این ترتیب بود که واردات گوشت گاوميش هندي كه هفت سال قبل آن همه داستان پرماجرا و جنجالي آلودگي را ايجاد كرد، دوباره از سر گرفته شد. رقابت براي به دست آوردن سود بيشتر و تصاحب سهم بالاتري از بازار مصرف بين تعاوني توليد فرآورده‌هاي گوشتي و اتحاديه تازه تاسيس واردكنندگان گوشت كه ازكارتل‌هاي اصلي واردات گوشت كشور به‌شمار مي‌روند موجب گرايش به تامين اين كالاي پروتئيني از مبدا كشور هندوستان شده است. تعاوني فرآورده‌هاي گوشتي كه تامين‌كننده اصلي گوشت مصرفي كارخانجات سوسيس و كالباس است، صبر كرد تا خاطره گوشت‌هاي آلوده فراموش شود و حالا پس از چند سال دوباره واردات گوشت ارزان گاوميش هندي را كليد زد. ساير واردكنندگان نيز در حال دنباله روي از اين موضوع هستند و در تلاشند تا واردات گوشت به كشور را از مبدا هند متمركز كنند. قيمت لاشه گاوميش‌هاي هندي كه به دليل اعتقادات مردم اين كشور تنها در حالت پيري و ضعف مفرط كشتار مي‌شوند و از كيفيت پاييني برخوردارند در گروه ارزان‌ترين گوشت‌هاي جهان طبقه‌بندي مي‌شود.

كالايي كه با وجود ارزاني بيش از حد به دليل احتمال مشكلات بهداشتي تا پيش از اين چندان خريداري در خارج از كشور توليد‌كننده نداشته، اما حالا بخت به آن روي كرده و ايراني‌ها براي خريد آن سر و دست مي‌شكنند. قيمت ارزان اين فرآورده اصلي‌ترين انگيزه وارد‌كنندگان براي فشار به بازگشايي اين بازار پرابهام است. موضوعي كه حتي واكنش نمايندگان مجلس را هم به‌دنبال داشته است. بر اين اساس سخنگوي كميسيون كشاورزي با اشاره به اينكه دست‌هاي پنهاني در كار است كه از سودهاي كلان نمي‌گذرند، اعلام كرده كه برخي‌ها، مسوولان را مجاب به واردات گوشت مي‌كنند. عيسي جعفري تاكيد كرده كه حجم واردات بيش از نياز داخل است. نايب‌رييس هيات تحقيق و تفحص واردات دام زنده هم از واردات نابجاي گوشت و دام زنده به كشور انتقاد كرده است.
 
اقبال محمدي گفته كه سياست‌ها مزيت رقابتي توليد گوشت را تهديد مي‌كند. سازمان‌هاي مربوطه هم به نظر مي‌رسد بر اثر همين فشار‌ها با ورود گوشت از هند موافقت كرده‌اند اما در عين حال براي حفظ سلامت مصرف‌كنندگان مجبور شده‌اند تا مجوز‌ها را مشروط صادر كنند. مشروط بودن واردات موضوعي است كه واردكنندگان علاقه‌اي به علني شدن آن ندارند. شرط برقرارشده براي واردات گوشت از هند تنها استفاده در فرآورده‌هايي است كه حرارت كامل ببينند. مجوزهاي مشروط هرچند در صدور آنها سعي شده بيشترين دقت صورت گيرد، اما تضميني براي اجرايي شدن آن وجود ندارد.

 تعلیق ۱۷ کارخانه تولید خوراک دام و طیور

البته روز گذشته خبری توسط رئیس سازمان دامپزشکی کشور به گوش رسید مبنی بر تعلیق ۱۷ کارخانه تولید خوراک دام و طیور آن هم به‌دلیل وجود فلزات سنگین در محصول تولیدی که می توان این امر را از وجهی مثبت دید و از وجوهی مورد تحلیل و بررسی قرار داد.
 مهدی خلج با اشاره به اینکه این کارخانه‌ها درحال اصلاح خط تولید خود هستند، افزود: این کارخانجات پس از دریافت اخطار و توقیف خط تولید ملزم شدند اسیدفسفریک خوراکی را جایگزین اسیدفسفریک صنعتی‌شان کنند و فقط در این صورت مجوز تولید مجدد را دریافت خواهند کرد.

این خبر را می‌توان تعبیر به سالم‌سازی هرچه بیشتر تولیدات دامی و طیوری کرد و امیدوار بود اگر چنین اقدامی به‌طور صحیح به اجرا درآید و اگر با شوک ناگهانی موجب افزایش قیمت‌ها نشود بسیار مفید فایده سلامت مصرف‌کنندگان محصولات دام و طیور قرار گیرد.

با این حال هنوز هم چاره ای برای واردات گوشت های مشکل دار اندیشیده نشده است و تفاوت بيش از 500‌درصدي قيمت گوشت گاوميش‌هاي پير هندي با گوشت در بازار مصرف كشور آنقدر وسوسه ‌برانگيز است كه مي‌شود سرو گوشت گاوميش‌هاي هندي را در هر رستوراني پيش‌بيني كرد.

 مديران اتحاديه تعاوني فرآورده‌هاي گوشتي براي حفظ بازار پر منفعت خود، انتقادها در مورد بي‌كيفيت بودن گوشت هندي را نفي مي‌كنند و معتقدند كه گوشت گاوميش هندي براساس قوانين بهداشتي كشور و تحت‌نظارت سازمان دامپزشكي وارد مي‌شود، هرچند آنها توضيح نمي‌دهند كه دليل اينكه اغلب كشورها حتي برخي ممالك آفريقايي با وجود در نظر گرفتن همين بازرسي‌ها حاضر نيستند كه گوشت هندي را وارد كنند، چيست؟ واردكنندگان گوشت برخي از كارشناسان صنعت غذا را به خدمت گرفته‌اند كه در دفاع از اين واردات پر سود اقدام كنند.
باید منتظر ماند و دید بالاخره برای جلوگیری از ورود گوشت های بی کیفیت و سایر مواد غذایی آلوده چه اقداماتی صورت می گیرد؟
شهرخبر

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر