۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۱۳۱۲۳
نکاتی درباره حادثه جده؛
حادثه تلخ جده که در اثنای سفر زیارتی دو نوجوان به عربستان اتفاق افتاد، احساسات افکار عمومی کشورمان را جریحه‌دار کرد اما آنچه در این میان مطالبه عمومی است برخورد با خاطیان این عمل شنیع و همچنین عملکرد قاطعانه دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال این موضوع است.
مساله‌ای که در جده اتفاق افتاد باعث تاثر و تاسف بسیاری شد. تجاوز به دو نوجوان ایرانی که برای زیارت خانه خدا عازم حرم امن الهی شده بود آنچنان افکار عمومی کشورمان را جریحه دار کرد که در اغلب صحبت‌ها این موضوع نقل شد و باعث تاسف همگان شد. خبر آنچنان تلخ بود که باورش برای بسیاری از افراد سخت بود. اما متاسفانه صحت آن از سوی حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه کشورمان تایید شد و در پی این عمل شنیع کاردار عربستان در ایران به وزارت خارجه احضار شد و مراتب اعتراض ایران به چنین عملی و همچنین انتظار برای برخورد با خاطیان به کاردار این کشور در تهران ابلاغ شد.

این موضوع مورد اعتراض علما و مراجع و برخی از مسئولان بلند پایه کشور نیز قرار گرفت. آیت الله مکارم شیرازی در جلسه فقه خود که در مسجد اعظم با اشاره به حادثه بوجود آمده در جده بیان داشتند: «مایل نبودم این حادثه رسانه‌ای شود اما حال که رسانه‌ای شده است باید در مورد آن صحبت کنم و سئوالی که از مسئولان دارم این است آیا عمره که واجب نیست را باید برویم و زیر بار هر خفتی برویم؟»

آیت الله نوری همدانی نیز در همین راستا خواستار پیگیری حادثه جده به طور جدی شدند. ایشان نیز با اشاره به هتک حرمت دو زائر ایرانی در فرودگاه عربستان، گفت: این برای ما بسیار ننگ است که افرادی را برای عمره بفرستیم و چنین برخوردی با آنها شود؛ مسؤولان ذیربط باید به گونه ای عمل کنند که شرف و کرامت مردم خدشه دار نشود و باید با مشورت بزرگان اقدام شایسته ای در این باره صورت داد.

آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه نیز با اشاره به «خبر تأسف بار تعرض مأموران سعودی به دو زائر نوجوان ایرانی» تاکید کرد: ما نمی توانیم از امنیت شهروندان خود عبور کنیم و از وزارت امور خارجه قاطعانه می خواهیم با حساسیت و جدیت این موضوع را پیگیری کند.

اما مساله‌ای که در این راستا بسیار مهم است و مورد تاکید مراجع عظام نیز قرار گرفته، برخورد سریع و ویژه با عاملات این فاجعه ننگین است؛ چراکه ممکن است کم کاری از سوی مقامات کشورمان و همچنین مسئولان عربستانی موجب به بار آمدن آسیب معنوی شود که جبران آن بسیار سخت است.

متاسفانه در برخی از محافل خبری و شبکه‌های اجتماعی موضوع قطع رابطه با عربستان و متوقف ساختن اعزام زائران خانه خدا مطرح شد که موضوع چندان خوشایندی نیست و دل بسیاری را به درد می آورد. آنچه که مشخص است در این حادثه احساسات ملت ایران جریحه دار شده است و بهتر این است که اقدامی عاجل برای تسکین افکار عمومی انجام شود تا جلوی بدبینی‌های دیگر گرفته شود.

متاسفانه این موضوع در میان افکار عمومی رسوخ پیدا کرده است و تصویر زیبای حج گذاران را تا اندازه‌ای مخدوش کرده است. در این راستا ممکن است عدم برخورد قاطع با عاملان چنین عمل شنیعی موجب آسیب بیشتر میان مردم دو کشور که مسلمان هستند، شود و از سوی دیگر ممکن است به معنویت این سفر لطمه وارد کند و نگرانی‌هایی را میان مردم ایران ایجاد کند. از این رو برخورد لازم موجب ایمنی خاطر زائران گرامی می شود و می تواند تلخی این عمل ننگین را تا حدود زیادی پاک کند.

چنانچه وظیفه دولت و دستگاه دیپلماسی نیز ایجاب می‌کند که با قاطعیت در این زمینه برخورد کنند و برای حیثیت و امنیت ایرانیان در سراسر جهان از هیچ کوششی فروگذاری نکنند. چه اینکه موضوع احترام به ایرانیان در خارج از کشور از جمله وعده های انتخاباتی دولت یازدهم نیز بوده است و رئیس جمهور کشورمان نیز در این زمینه وعده داده‌اند که عزت و احترام را به پاسپورت ایرانی باز گردانند.

در همین راستا دستگاه دیپلماسی کشورمان و دولت بایستی با اقدامی قاطع موضع ایران در برابر این عمل شنیع را به گوش مقامات آل سعود برسانند و از آن سو نیز بایستی اقدام قاطع برای برخورد با عاملان چنین رفتار زشت و ناپسندی صورت گیرد.

این موضوع نباید مساله حج که یک سفر عبادی سیاسی است و سبب پیوند ملت‌های مسلمان می شود را در میان ایرانیان مخدوش کند و معنویت این سفر الهی را کم رنگ سازد. ایران و عربستان دو کشور مسلمان مهم در منطقه هستند و جمعیت زیادی از مسلمان را تشکیل می‌دهند. چنین اعمالی می‌تواند باعث دور ساختن دو ملت مسلمان شود و بدبینی‌هایی را بوجود آورد که به صلاح دو کشور نیست.

به هر حال عربستان سعودی نیز بایستی با ایجاد اصلاحات در کادر مربوطه برای حفظ وجهه و اعتبار خود تلاش کند. متاسفانه برخی رفتارهای خاص که بوی نفاق می‌دهد در این زمینه دیده می شود و با وجود چنین اتفاق ناگواری باید اصلاحاتی صورت گیرد تا همه این موارد مرتفع گردد. به هر جهت اتفاقی افتاده که به هیج وجه قابل توجیه نیست و انتظار عمومی نیز این است که آنچنان از سوی مقامات عربستان رفتار شود که در شان خادمان خانه خداست و نباید حثیت خود را بر سر عمل شنیع دو مامور بازرسی به باد دهند.

مشرق
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر