۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
کد خبر: ۱۳۱۱۸
نخست وزیر سنگاپور با بررسی وضعیت رشد اقتصادی آسیا، گفت که توسعه اقتصادی این قاره کهن روند صعودی دارد، اما تروریسم، ظهور ملی گرایی و اختلافات ارضی می تواند رشد اقتصادی آسیا را تحت تاثیر قرار دهد.
لی هسین لونگ، نخست وزیر سنگاپور شب گذشته در آیین افتتاحیه انجمن سنگاپور، گفت که آسیا روند صعودی توسعه اقتصادی را طی می کند، با این حال تداوم رونق منطقه وابسته به عوامل خارج از طبیعت اقتصاد است.

وی با اشاره به ظهور ملی گرایی در برخی کشورها، گفت که بسیاری از کشورها باید با نیروی ملی گرایی مبارزه کنند و یا به آن فکر کنند.

براساس گزارش شبکه خبر آسیا وابسته به سنگاپور، وی گفت: ملی گرایی که غرور و افتخار به همراه دارد نیرویی مثبت است، اما از سوی دیگر به نوبه خود می تواند بین ملت ها درگیری ایجاد کند.

نخست وزیر سنگاپور، گفت که با این استدلال، این ملی گرایی بر سر منابع نیست، بلکه بر سر مسائل تاریخی است که حل و فصل آن بسیار دشوار است.

وی خطر دوم پیش روی توسعه بیشتر اقتصاد آسیا را تروریسم دانست و گفت تروریسم و وضعیت امنیتی یکی از چالش های کلیدی آسیا است، به ویژه در شرایطی که تروریسم افراطی به طور قابل توجهی وضعیت منطقه را مختل کرده است.

لی، گروه تروریستی داعش را برای جنوب شرق آسیا نیز تهدیدی بسیار جدی دانست و گفت که این گروه تروریستی از نظر جغرافیایی در خاورمیانه است، اما با شبکه اینترنت و یک کلیک بر روی رایانه، دیگر از جنوب شرق آسیا دور نیست.

وی گفت که گروه تروریستی داعش مردم را از سراسر جهان برای رفتن به منطقه و مبارزه جذب می کند.

به گفته نخست وزیر سنگاپور، شاید تاکنون 20 هزار نفر به گروه تروریستی داعش پیوسته باشند که این تعداد بیش از تعداد کل مبارزانی است که در دوره مبارزه با روس ها در یک دوره بسیار طولانی به افغانستان رفتند.

وی گفت: این افراد از سراسر جهان جمع شده اند، مکان هایی که ارتباطی با خاورمیانه، سوریه یا عراق ندارد. صدها نفر از کشورهای اروپایی، صدها نفر از اندونزی، ده ها تن از مالزی و زن و شوهری که از سنگاپور به این منطقه سفر کرده اند.

لی گفت: آنها رفته اند، اما ویروسی هستند که دو باره باز می گردند و با مردم گفتگو می کنند و کسانی ممکن است از آنها حمایت کنند. استرالیا شاهد حوادثی بوده و من فکر می کنم به همین دلیل آسیای جنوب شرقی نیز این تهدید را باید بسیار جدی بگیرد.

وی مانع سوم خطرناک در مسیر توسعه بیشتر اقتصادی آسیا را اختلافات ارضی دانست و گفت: به سمت ایجاد جامعه یکپارچه آ.سه.آن تا پایان سال جاری میلادی پیش می رویم و برای رسیدن به هدف حدود 80 تا 85 درصد از کار انجام شده است.

وی گفت که برخی پیشرفت ها با ادغام اقتصادی و همکاری های سیاسی و امنیتی وجود خواهد داشت، اما رشد و شکوفایی منطقه می تواند با اختلافات ارضی مانند اختلاف بر سر مالکیت بخش هایی از جنوب دریای چین تحت تاثیر قرار گیرد.

نخست وزیر سنگاپور، گفت که آ.سه.آن در حال بازی کردن نقش خود برای تضمین امنیت و مدیریت تنش ها است تا ادعاهای ارضی مطابق با قوانین بین المللی حل شود .

وی گفت: درگیری و تنش ها هستند و قصد ندارند ناپدید شوند. هیچ کشوری عقب نشینی نمی کند و نمی گوید ادعای من مشروعیت کمتری دارد. هنگامی که هر دو طرف حق مسلم را از خود بدانند، اختلاف غیرقابل حل می شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر