۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
کد خبر: ۱۲۷۷۹
رئیس سازمان فناوری اطلاعات
جهانگرد ابراز امیدواری کرد که با پیشبرد «طرح شبکه ملی اطلاعات» تا سال آینده در کنار رعایت ملاحظات امنیتی و فنی هیچ محدودیتی برای سرعت و دسترسی به اینترنت در کشور وجود نداشته باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی، مهندس نصرالله جهانگرد، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات، در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایسنا تمامی فعالیت‌ها و برنامه‌های سال اخیر این سازمان شامل طراحی و راه‌اندازی سیستم عامل، ایمیل و جست‌وجوگرهای بومی، افزایش ضریب نفوذ و کاربران اینترنت، افزایش پورت‌های اینترنت پرسرعت را مسیری در راستای پیشبرد پروژه کلانی با نام «طرح شبکه ملی اطلاعات» خواند و گفت: پیشرفت در شبکه ملی اطلاعات مسئله‌ای نیست که نیازمند گزارش باشد بلکه اتفاق محسوسی در این زمینه در سطح کشور افتاده است.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی‌های گذشته در زمینه فناوری اطلاعات از برنامه‌های این وزارت‌خانه برای جبران وضعیت موجود خبر داد و ضمن محرز خواندن اهمیت فناوری ارتباطات و اطلاعات در تمام جهان به عنوان زیرساخت، ابزار و پیشران توسعه، افزود: به‌تدریج که موضوع شبکه‌های تأسیسی حل و فصل و از نظر دسترسی به بخش دیتا و سرویس غنی می‌شود، این امر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.  در این شرایط حداقل این نیاز به وجود می‌آید که این خط‌های ارتباط اینترنتی برقرار و کیفیت آن بهتر شود تا آنجایی که می‌گوییم هر کسی در هر نقطه‌ای که می‌خواهد به دیگری دسترسی داشته باشد، امکاناتش را از این طریق فراهم کنیم. 

رئیس سازمان فناوری اطلاعات افزود: فایده این امکانات این است که در آنها سرویس، خدمات، دیتا یا تفریحات می‌تواند در دسترس قرار بگیرد. امروز می‌توانیم بگوییم دسترسی به اطلاعات و ارتباطات در کشور ما آزاد است و در دورترین روستا می‌توانیم اینترنت داشته باشید. ارتباطات دورترین نقاط کشور به مرکز و همچنین امکان ارتباط بین‌الملل به وجود آمده است. 

وی درباره وضعیت شبکه‌های اجتماعی داخلی اظهار کرد: شبکه‌های اجتماعی بدین دلیل که ارتباطات بین گروه‌های مختلف جامعه را با سرعت بسیار بالایی فراهم می‌کند جاذبه زیادی دارد. شبکه‌های بیرون از ایران زودتر راه افتاده‌اند و شبکه‌های مشهوری با تیراژ بالا و کاربران زیاد هستند. وقتی یک شبکه اجتماعی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون کاربر دارد به این معناست که این شبکه محدود به یک کشور نیست و گستردگی آن به بیش از ۱۰۰ کشور می‌رسد، پس شرایط بین‌المللی از این لحاظ نزدیک به هم است. 

جهانگرد با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت چنین امکاناتی برای امر توسعه کاری عقلانی است، اظهار کرد: در کنار آن، احتیاط‌های لازم و دقت در مضرات جزو ضرورت عقلی هر کسی اعم از  شخص، بنگاه یا کشور است و بنابراین ما اصرار داریم که شبکه‌های اجتماعی استفاده شوند، چراکه قدرت رسانه‌ای آنها بالاست. 

وی درباره قدرت اطلاع‌رسانی و عملکرد رسانه‌ای شبکه های اجتماعی در سطح کشور و بین‌المللی تصریح کرد: جمع کل تیراژ نشریات روزانه از این میزان مشاهد یک پست در شبکه اجتماعی پایین‌تر است پس می‌توان گفت شبکه‌های اجتماعی رسانه‌های مهمی هستند. ما مصریم که شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی در سطح ملی از بستر‌ شبکه‌های ایرانی استفاده کنند. مثلا در حال حاضر پنج یا شش شبکه اجتماعی ایرانی در بخش خصوصی درست شده است و تعدادی از وزرا روی آن رفته‌اند و صفحه باز کرده‌اند و از همین طریق یک تعامل زنده‌ای را با متن جامعه پیدا کرده‌اند. 
 
جهانگرد با تأکید بر اینکه وزارت ارتباطات اصرار دارد کار این شبکه‌های اجتماعی را توسعه ببخشد، گفت: در کنار این امر لازم است به جوانان یاد بدهیم که چطور در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کنند، زیرا این شبکه‌ها درست مثل شبکه‌های عادی هستند؛ همانطور که ما در زندگی شخصی خود ملاحظات و آدابی را در روابط‌مان حفظ می‌کنیم باید یاد بگیریم که بنا به مصالح‌مان در این شبکه‌ها جلو برویم. 

جهانگرد درباره تفاوت‌های شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی، تصریح کرد: این‌طور نباشد که فکر کنیم مثلا چون منبع یک شبکه ایرانی بیرون از ایران است، کاملا شبکه بی‌طرفی است و اگر در ایران باشد طرفدار کار خاصی خواهد بود و باید بدانیم که چقدر از اطلاعات‌مان را روی آن منتشر کنیم. 

وی با اشاره به اینکه مسئله حفظ حریم شخصی در شبکه‌های اجتماعی امری بین‌المللی است، گفت: کمترین میزان اطلاعات شخصی را آمریکایی‌ها روی فیس بوک می‌گذارند و بیشترین اطلاعات شخصی را عرب‌ها می‌گذارند و بعد از آن ما ایرانی‌ها می‌گذاریم، این رتبه‌بندی خیلی مهم‌ است. ایران از نظر ارائه‌ اطلاعات شخصی در شبکه فیس بوک، رتبه دوم را دارد که این رتبه منفی است. دیگران از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند بدون آنکه اطلاعات شخصی خود را بگذارند.  درحال حاضر در محاکم اروپا این مورد به گونه‌ای مطرح است که می‌گویند حق پاک شدن سابقه شخصی را به شهروندان اروپا بدهند و گوگل ملزم شود اطلاعات آنها را در صورت خواست‌شان بردارد. پس ما اصرار داریم که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم و یاد بگیریم داخل آن چه بگذاریم و یاد بگیریم که اگر یک شبکه‌ای متعلق به ماست علاوه بر رعایت جنبه‌های امنیتی به جنبه‌های اقتصادی آن نیز توجه کنیم. 

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران برای این معماری جامعه‌نگر که در کل فضای فناوری اطلاعات برنامه‌ای را شامل چند بخش مختلف در نظر دارد، تصریح کرد: یک بخش آن حوزه شبکه دسترسی است و برنامه ملی شبکه اطلاعات را در این زمینه طراحی کرده‌ایم. یعنی امروز که در کشور شاید بیش از ۲۰ میلیون گوشی هوشمند با یکدیگر دیتا مبادله می‌کنند، بیش از هشت میلیون خطوط پرظرفیت دیتا در حال انتقال ترافیک است و حجم اطلاعات فارسی چند برابر شده است و میزبانی این شبکه‌ها در کشور قرار دارد و  شبکه ملی در حال توسعه است. انتظار داریم به ویژه تا سال آینده وضعیت طوری باشد که تقریباً بگوییم که ما هیچ محدودیتی برای سرعت نداشته باشیم اما در کنار آن ملاحظات امنیتی و فنی را رعایت می‌کنیم. 

وی ادامه داد: کار دیگر ما سرویس‌های دولت الکترونیکی است که در سطح ملی تأسیس شده و اعمال اجرا می‌شود؛ سال آینده سال بروز این سرویس‌هاست. کار سوم این است که ابزار‌های حضور زبان فارسی در فضای وب و اینترنت را زیاد کنیم، یعنی انواع ابزارهای موتور جست‌وجو، وب، افزایش حجم داده‌های فارسی از جمله برنامه‌های سازمان است. حمایت ما در وهله اول یک حمایت شروع کار و تولد است. 

جهانگرد درباره ادامه فعالیت شبکه‌ها و موتورهای جست‌وجوی طراحی شده با حمایت وزارت ارتباطات گفت: ادامه‌ی این موضوع و بقای این شبکه‌ها بسته به بازار خواهد بود، چراکه با دستورالعمل و بخش‌نامه هیچ محصولی در فضای اینترنت رشد و بقاء پیدا نمی‌کند و تنها راه آن استفاده کاربران است. کاربر باید ببیند که این شبکه به دردش می‌خورد و قابل استفاده است یا نه. اگر این دو ویژگی را نداشته باشد، رشد نکرده و باقی نخواهد ماند. 

وی درباره وضعیت موتورهای جست‌وجوی طراحی شده و نحوه نمایش نتایج جست و جو در آن‌ها تصریح کرد: در مورد موتورهای جست‌وجو هیچ‌گونه مدیریتی از سمت سازمان بر آنها نمی‌شود، یعنی روی این‌که چه محتوایی می‌توانند بگذارند نظارت نداریم و این یک کار اتوماتیک است که موتور جست‌وجو براساس الگوریتم آن را انجام می‌دهد و این موتورها دیتا را جمع کرده و نشان می‌دهند. مزیت آن نسبت به موتورهای جست‌وجوی بین‌المللی این است که با توجه به نوع کد‌گذاری انجام شده، داده‌های بیشتری را از زبان فارسی نمایش می‌دهد. 

معاون وزیر ارتباطات درباره برنامه‌های وزارت ارتباطات برای جبران عقب ماندگی‌های گذشته، گفت: در این زمینه بررسی کرده‌ایم که باید ظرفیت بین‌الملل ما در زمینه ارتباطات ۱۰۰ برابر شود تا به حال حاضر کشور‌های منطقه برسیم اما تا دو سال آینده بقیه کشور‌های منطقه هم رشد می‌کنند و معلوم نیست تا آن زمان با این میزان پیشرفت نیز در رتبه پنجم و ششم قرار می‌گیریم یا نه. 

وی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات کمک می‌کند عملیات دولتی سریع‌تر و امن‌تر اجرا شود، گفت: حاصل آنچه که به صورت مبهم طراحی می‌کنیم، ارتباط خوب بین مردم و سازمان‌هاست تا نیازهای داخلی در این زمینه برطرف شود. 

جهانگرد شبکه ملی اطلاعات را شفاف‌ترین برنامه اجرایی سازمان فناوری اطلاعات دانست و افزود: این شبکه قابلیت اندازه‌گیری توسط کل مردم را دارد و همه می‌بینند و میزان پیشرفت این شبکه را نیز همه حس می‌کنند. 

وی با اشاره به تاکید معاون اول رئیس جمهور به لزوم راه‌اندازی دولت موبایلی، تصریح کرد: به خصوص با وجود این‌که موبایل نسل ۳ و ۴ است، قابلیت تحرک سرویس‌های دولت نیز افزایش پیدا می‌کند و امیدواریم که سازمان‌ها خدمات خود را روی ترمینال‌های موبایلی و همچنین کل شبکه وارد کنند. 

معاون وزیر ارتباطات همچنین حمایت از خط و زبان و محتوای فارسی در فضای اینترنت را از دیگر برنامه های وزارت ICT دانست و افزود: در این راستا از هر نوع پروژه‌ای که در این زمینه باشد از جمله پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی حمایت می‌کنیم و خبر خواهیم داد که می‌توانیم منابع مالی خوبی را به این بخش در بحث محتوا تزریق کنیم و موجب رونق بیشتری در این بخش بشود. 

جهانگرد با اشاره به اینکه به زودی شهرها مجهز به وای فای می‌شوند، عنوان کرد: بر اساس این طرح بیشتر نقاط پرترافیک مجهز به اینترنت وای فای می‌شود. این دسترسی را به اینترنت فوق‌العاده، ارزان و راحت می‌کند که کاربران می‌توانند در دانشگاه تا ترمینال‌های بزرگ، میدان‌های بزرگ، معابر بزرگ و عمومی به راحتی با هر ابزاری که وای فای دارد به اینترنت وصل شود. 

وی درباره نحوه برقراری این ارتباط اینترنتی اظهار کرد: ممکن است از میدان انقلاب تا ولیعصر(عج) با دو سه وای فای، شبکه اینترنت به وجود آید. بعضی از این شبکه‌ها می‌تواند رایگان باشد و برخی با اشتراک سیم‌کارت، سرویس بدهد و این امر دیگر بستگی به انواع سبد‌های خدماتی دارد. این برنامه در حال حاضر ابلاغ شده است و تا سال ۹۴ در بیشتر مکان‌ها اجرا می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر