۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
کد خبر: ۱۲۶۶۵
رئیس سازمان هواشناسی خبر داد
رئیس سازمان هواشناسی گفت: در سال آینده، شبکه پایش پیش‌بینی ریزگردها در کشور راه‌اندازی می‌شود که پیش‌بینی غلظت ریزگردها را دراختیار کاربران و مسئولان قرار می‌دهد.
داوود پرهيزگار امشب در نشست خبري در جمع خبرنگاران با اشاره به حوزه‌هاي مختلف مديريت هواشناسي کشور و تصميماتي که به اين واسطه گرفته مي‌شود، اظهار کرد: بر طبق پايش مرکز اطلاعات هواشناسي، هر روز براساس آخرين اطلاعات در سطح کشور و شاخص‌هاي خشکسالي براساس يک مرکز داده ثبت مي‌شود که اين حوزه تخصصي در بحث توسعه پايدار و محيط زيست بسيار اهميت و اساس کار هواشناسي بر مبناي آن قرار دارد.

وي افزود: سند بالادستي توسعه در کشور لازمه مطالعات اقليم‌شناختي و هواشناسي است که اگر ما در اين زمينه توسعه داشته باشيم، مي‌توانيم شرايط اقليمي و برنامه توسعه‌اي را پيش‌بيني و از شدت مشکلات جلوگيري کنيم.

رئيس سازمان هواشناسي تصريح کرد: البته شرايط اقليمي محدوديت‌هايي را در توسعه تحميل مي‌کند که بيش از آن اجازه توسعه نمي‌دهد و بايد به همان ميزان اطلاعات اکتفا کرد.

وي ادامه داد: از جمله مکان‌هايي که در هواشناسي نقش تعيين‌کننده دارد، در حوزه نظامي است که تمام عمليات نظامي و مانورها براساس اطلاعات هواشناسي انجام مي‌شود.

پرهيزگار اضافه کرد: در موضوعاتي از جمله حملات موشکي و مباحث مربوط به پيگيري مواد راديواکتيو نيز هواشناسي نقش بسيار مؤثري دارد که اين امر با شناخت ميزان وزش باد در بخش نظامي اهميت پيدا مي‌کند.

وي يکي از موارد مورد بررسي سازمان هواشناسي را بخش بهداشت عمومي و آلودگي هوا برشمرد و افزود: وجود ريزگردها، بيماري‌هايي همچون آب مرواريد و ساير بيماري‌هاي مرتبط به آلودگي هوا از جمله فعاليت‌هاي هواشناسي است که در سازمان هواشناسي مورد توجه قرار مي‌گيرد.

رئيس سازمان هواشناسي با توجه به اهميت دولت به بحث ريزگردها تصريح کرد: در سال آينده شبکه پايش در کشور راه‌اندازي مي‌شود که در اين شبکه پيش‌بيني غلظت ريزگردها دراختيار کاربران و مسئولان قرار مي‌گيرد.

* نسخه اندرويد و موبايلي اطلاعات هواشناسي ساخته شد

وي در بخشي از صحبت‌هاي خود به ارائه خدمات عمومي به مردم اشاره کرد و گفت: امسال نسخه موبايلي و اندرويدي هواشناسي ايران ساخته شده است که اين نرم‌افزار از طريق سايت سازمان هواشناسي بر روي گوشي‌هاي همراه قابل نصب است که اطلاعات ساعت به ساعت 380 شهرستان دراختيار کاربران و نيز پيش‌بيني سه روزه توسط اين نرم‌افزار انجام مي‌شود.

پرهيزگار همچنين به سايت سازمان هواشناسي کشور اشاره و افزود: سايت هواشناسي کشور در بين سايت‌هاي مطرح درون کشور جزو پربيننده‌ترين سايت‌ها بوده است به نحوي که در يک روز حدود 300 هزار نفر از سايت هواشناسي کشور بازديد کرده‌اند.

* طرح ملي ريزگردها و پايش آلودگي هوا در کلانشهرهاي آلوده اجرا مي‌شود

وي در ادامه صحبت‌هاي خود به طرح ملي ريزگردها و پايش آلودگي هوا که معضل شهرهاي صنعتي کشور است اشاره و تأکيد کرد: اين طرح نيازمند نرم‌افزار خاصي است که در سال آينده با فراهم شدن زيرساخت‌هاي آن،‌ ابتدا در تهران و سپس در شهرهاي آلاينده همچون اصفهان قرار مي‌گيرد.

رئيس سازمان هواشناسي تأکيد کرد: سازمان هواشناسي دنبال افزايش توان پرارزش سازمان است و در اين راستا، هر اقدامي که لازم باشد انجام مي‌دهد.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود به هواشناسي استان اصفهان اشاره و گفت: هواشناسي استان اصفهان معين تهران و از لحاظ جايگاه بالاترين جايگاه را دارد و بر همين اساس نيز بايد پابه پاي تهران، هواشناسي تهران سرويس خدمات ارائه دهد.

پرهيزگار اضافه کرد: پردازش موازي از جمله انتظاراتي است که از هواشناسي استان اصفهان جهت تقويت هواشناسي تهران داريم و در اين راستا انتظار داريم قدرت نرم‌افزاري اين سازمان تقويت شود.

* عدم پيش‌بيني‌هاي صحيح هواشناسي بخشي به ناتواني تشخيص و بخشي به ناتواني آي‌تي برمي‌گردد

رئيس سازمان هواشناسي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اينکه چرا برخي از پيش‌بيني‌هاي هواشناسي صحيح نمي‌باشد، گفت: بخشي از اين اشکال به سازمان هواشناسي برمي‌گردد و بخشي به مشکلات آي‌تي و اين در حالي است که ما بايد تمام تلاش خود را براي تشخيص صحيح به کار گرفته و نهايت استفاده را از آي‌تي انجام دهيم، چرا که مدل‌هاي هواشناسي حجم محاسباتي بسيار بالايي دارد و بايد در اين زمينه به سرعت به روز شد.

وي افزود: سازمان هواشناسي يک سازمان فراملي است و هيچ بخش جامعه بي‌نياز از تشخيص‌هاي هواشناسي نيست و بايد اطلاع‌رساني از يک سو و واکنش به موقع از سوي ديگر در مقابل حوادث صورت گيرد.

پرهيزگار گفت: سازمان هواشناسي وظيفه هشداردهنده به کاربران دارد، اما افرادي هم که هشدارها را مي‌شنوند بايد واکنش سريعي داشته باشند.

* منشأ ريزگردها خارجي و عمدتاً از سمت کشور مصر و ليبي است

رئيس سازمان هواشناسي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اينکه آيا ريزگردها عامل داخلي دارد يا عامل خارجي، اظهار کرد: ريزگردها هم منابع داخلي دارد و هم خارجي، اما عمدتاً منابع ريزگردي در ايران خارجي است و طبق بررسي‌هاي انجام‌شده، ريزگردهاي ورودي به ايران از کشور مصر و ليبي بوده است و اين در حالي است که کشور ايران بر روي عرض جغرافيايي بياباني قرار گرفته است و با وزش باد، ريزگردهاي ساير کشورها به اين منطقه وارد مي‌شود.

* طي 7 سال اخير، بارش بيش از نرمال در کشور نداشته‌ايم

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به وضعيت بارشي کشور گفت: خشکسالي جزو ذات و اقليم منطقه ايران و عجين شده با پيشينه تاريخي ايران است و بررسي‌ها نشان داده است طي 23 سال، کشور ايران داراي خشکسالي شديد بوده است و اين در حالي است که طي 7 سال اخير، بارش بيش از نرمال در کشور رخ نداده است و در واقع، ميزان بارش در حد نرمال منفي بوده است.

پرهيزگار اضافه کرد: در صورتي که در يک سال ميزان بارش يک منطقه جبران نشود، اين کمبود بارش، پابرجا و وقتي در سال‌هاي آينده نيز جبران نشود، رو به سمت کم‌بارشي و درنهايت خشکسالي مي‌رسيم.

وي در بخش ديگر از صحبت‌هاي خود به ميزان بارش در کشور از اول ماه گذشته تا امروز (20 اسفندماه) اشاره و افزود: ميزان بارش در کشور 18.1 درصد بوده است که نسبت به نرمال، کم‌بارش بوده است و نيز در اصفهان 23.7 درصد کم‌بارشي در طي مدت مذکور داشته‌ايم.

وي همچنين گفت: در تهران 16 درصد کم‌بارشي داشته‌ايم، اما ميزان بارش در سال جاري نسبت به گذشته در تهران 33 درصد افزايش داشته است، اما در اصفهان نسبت به سال گذشته 12 درصد کم‌بارشي داشته‌ايم.

رئيس سازمان هواشناسي در پاسخ به اين سؤال که چه اقداماتي براي رادار هواشناسي در استان اصفهان صورت گرفته است، بيان کرد: رادار هواشناسي يک ابزار پايش است که براي پيش‌بيني استفاده مي‌شود و داده‌هاي راداري داده‌هايي هستند که براي وضعيت حال‌بيني پيش‌بيني شده است.

وي افزود: داده‌هاي اين رادارها براي تشخيص طوفان، بارش رگباري و شناسايي منطقه و اندازه‌گيري ذرات کاربرد دارد.

پرهيزگار در خصوص ايجاد رادار هواشناسي در اصفهان گفت: در صورتي که مکان آن مشخص باشد، از راه‌اندازي آن حمايت مي‌کنيم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر