۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۲۶۰۷
در همایش پدافند زيستي پیرامون تهدیدات حوزه آب كه در استان مركزي برگزار شد ، اهميت و خطرات بيولوژيكي محتمل بر منابع آبي استان نقاط ضعف و قوت و تهديدات و فرصت ها و ارائه چالشها و راهكارها ي عملي در این خصوص مورد بررسي قرار گرفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پایداری ملی به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی ، همایش پدافند زیستی پیرامون تهدیدات حوزه آب با مشارکت دفتر پدافند غیر عامل استانداری مرکزی و شركت آب و فاضلاب استان با هدف ارائه مباحث تخصصي درباره اهميت و خطرات بيولوژيكي محتمل بر منابع آبي استان در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری مركزي برگزار گردید .

سردار نورخدا قاسمی مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری مرکزی در این همایش گفت: دو تهدید تروریستی و بیوتروریستی از تهدیدکننده‌های محیط زیست و آب هستند كه بايد مورد توجه قرار گيرند كه  با مکانیسم‌های مشخص شده و كنترل هاي مستمرتوسط مسئولین ذيربط جای نگرانی زیادی وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به كمبود آب در كشور به عنوان يكي از تهديدات حوزه آب  افزود: باید تهدیدات را به فرصت تبدیل کنیم و در بهینه مصرف کردن این نعمت الهی کوشا باشیم و با مديريت مصرف آب در بخش هاي خانگي ، كشاورزي و صنعتي با تهديدات ناشي از كم آبي كه كشور مارا به عنوان يك كشور خشك و نيمه خشك همواره تهديد مي كند مقابله نماييم.

 در ادامه این همایش مهندس عبدالرضا خلیلی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی نیز بر نقش آب در توسعه پایدار اشاره کرد و گفت: متوسط بارندگی در کشور ما 245 میلی‌متر است كه با توجه به ميانگين بارندگي جهاني كه در حدود 800 ميليمتر مي باشد ما يك سوم ميانگين بارندگي جهاني را داريم، بنابراین بایستي در مصرف آب در بخش هاي مختلف دقت داشت و این مهم مستلزم  يك عزم ملی است.

وی با اشاره به اینکه در بخش آب شرب با تهدیدات بسیاری از جمله تغییر اقلیم روبرو هستیم، افزود: برخلاف نقاط دیگر دنیا بارندگی در کشور ما 10 الی 12 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است چراکه بارندگی در نوار بیابانی كه كشور ما در آن واقع شده کم شده است.

 مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تهدیدات آب را به سه دسته‌ آلودگی طبیعی منابع آب، کمبود آب و عدم وجود منابع آبی و همچنين آلوده شدن آب توسط گروه‌های افراد تقسیم کرد و افزود: تأمین و انتقال آب و آبرسانی از پرهزینه‌ترین پروژه‌های کشور هستند.

 مهندس خلیلی در ادامه بیماری‌های منتقله از طریق آب آلوده را نام برد و افزود: آلودگی آب یکی از مهم‌ترین تهدیدات برای سلامتی انسان است.

در ادامه این همایش مهندس بهمن آنالویی معاون بهره‌برداری شرکت آب وفاضلاب استان مرکزی راهکارهای مقابله با بحران کیفی آب را تشریح و آب را ارزان‌ترین و بهترین و سالم‌ترین نوشیدنی عنوان کرد.

مهندس آنالویی اضافه کرد: مدیریت بحران برای پیشگیری، کاهش و جبران بلایاست و عملکرد عادی در شرایط غیرعادی را فراهم می‌کند.

وي راهکارهای کنترل بحران‌های آبی را تشریح کرد و گفت: گام اول در مدیریت بحران شناخت زمینه‌های بحران و گردآوری اطلاعات راجع به بحران است.

 همچنین در پایان این همایش مهندس غلام رضا احمری مدیر دفتر کنتر کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب  شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به تشریح فعالیت های این شرکت درباره کیفیت منابع آبی استان و فعالیت های این دفتر پرداخت و عنوان نمود:دفتر كنترل كيفيت و بهداشت آب و فاضلاب استان به مجهزترين دستگاه های آزمایشگاهی در نمونه‌گیری و انجام آزمایش‌های بخش های فیزیکی و شیمیایی مجهز می باشد و داراي استاندارد بين المللي 17025 است و سازمان حفاظت محیط زیست و اداره بهداشت و درمان  استان به عنوان دستگاهای نظارتي موضوع آب و پساب فاضلاب را بطور مستمر رصد مي كند و اگر موضوعي نيز باشد به عنوان مرجع اطلاع رساني خواهند كرد.

گفتني است در پايان همايش سردار قاسمي مدير كل دفتر پدافند غير عامل استانداري مركزي نسبت به جمع بندي مطالب ارائه شده در همايش پرداخت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر