۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
کد خبر: ۱۱۷۴۵
مشاور ارشد رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید در صورتی که کنگره تحریم‌های بیشتر علیه ایران وضع کند این کشور می‌تواند به دنیا بگوید واشنگتن با نیت بد مذاکره کرد.
«دن فیفر» معاون باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید ایران در صورت مواجه شدن با تحریم‌های جدید کنگره می‌تواند به دنیا بگوید آمریکا با نیت خوب در مذاکرات شرکت نکرد.

آقای فیفر که با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد گفت کنگره باید تلاش برای «دیکته کردن کل سیاست خارجی آمریکا را متوقف کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر انگلیس گفت که هر گونه تحریم جدید علیه ایران را وتو می‌کند.

فیفر روز یکشنبه تهدیدهای اوباما را تکرار کرد و گفت که رئیس جمهور هر طرحی از سوی نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره را وتو می‌کند.

آقای فیفر این اظهارات را پس از آن بیان می‌کرد که لیندسی گراهام، نماینده ارشد جمهوری‌خواه آمریکا ساعاتی قبل‌تر گفته بود قانون‌گذاران قصد دارند به ایران پیام بفرستند.

آقای گراهام گفت در صورت موافقت رئیس‌جمهور آمریکا با آوردن هر گونه توافق هسته‌ای با ایران به کنگره وی تمایل خواهد داشت

گفت در صورت رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کند هر گونه توافق هسته‌ای با ایران را برای نظارت به کنگره ارائه کند وی تمایل خواهد داشت از ارائه طرح‌هایی که علیه ایران تحریم‌هایی وضع می‌کنند جلوگیری کند.

فیفر در واکنش به این اظهارات گراهام گفت: «کاری که لیندسی گراهام می‌خواهد بکند این است که تمامی تصمیم‌های سیاست خارجی آمریکا را بگیرد و فرمانده کل قوا باشد.»

فیفر اضافه کرد تحریم ایران سیاست خارجی آمریکا، فراتر از ایران را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی تأکید کرد: «معنایی ندارد که کنگره در حال حاضر آن توافق را بر هم بزند؛ چون این، آمریکا را در موضع خیلی بدی قرار می‌دهد، نه تنها برای توافق با ایران بلکه با دنیا ـ چون در این صورت ایران می‌تواند به سمت دنیا برود و بگوید که آمریکا با نیت بد، مذاکره کرد. این کار نگه داشتن نظام تحریم‌ها در سطح جهان را برای ما دشوارتر خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و دیوید کامرون، نخست‌وزیر کامرون روز جمعه در یک کنفرانس خبری مشترک نسبت به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران هشدار دادند. رهبران کشورهای انگلیس و آمریکا گفتند وضع تحریم‌های جدید ائتلاف جهانی علیه ایران را بر هم خواهد زد.

نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره از طرف دیگر می‌گویند قصد دارند با وضع تحریم‌های جدید دولت را به اتخاذ مواضع سخت‌تر در گفت‌گوهای هسته‌ای ترغیب کنند.

برخی کارشناسان تنش‌های بین دولت آمریکا و نمایندگان را بخشی از رویکرد تقسیم کار در واشنگتن برای افزایش قدرت چانه‌زنی این کشور در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر