۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۱۶۴۴
پایداری ملی: نرم افزار پایش سلامت و ارزیابی عملکرد پل های کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و تهیه شد.

رییس مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: با توجه به حجم بسیار بالای سرمایه گذاری که برای ساخت و نگهداری پل ها در راه های اصلی و روستایی، بزرگراه ها و مسیرهای راه آهن صورت می گیرد استفاده بهینه از این ابنیه ها بسیار اهمیت دارد.

دکتر 'علیرضا رهایی' افزود: اخیرا دستورالعمل پایش سلامتی پل ها و ارزیابی عملکرد آنها را با همکاری شهرداری تهران در دانشگاه صنعتی امیرکبیر تدوین کرده و نرم افزار ویژه آن را طی دو سال و در یک پایان نامه دکتری و دو پایان نامه کارشناسی ارشد طراحی و تولید کردیم.

وی خاطرنشان کرد: می توان با نصب سنسورهایی مختلفی بر روی پل ها، وضعیت عملکردی پل ها را ثبت کرد اما این اطلاعات به تنهایی مشکل را حل نمی کند و باید نرم افزاری برای پردازش اطلاعات آن وجود داشته باشد تا دوره عمر باقیمانده پل تعیین شود یا درصورت وجود نقص، راهکارهایی برای حل مشکل و افزایش عمر پل پیشنهاد و استفاده شود.

رهایی ادامه داد: قرار شده با همکاری شهرداری تهران، تعدادی از پل های سطح شهر به عنوان پایلوت انتخاب و با استفاده از این نرم افزار، عملیات پایش بر روی آنها انجام شود و بعد از مرحله آزمایشی، برای دیگر پل های کشور نیز عمومیت پیدا کند.

وی که ریاست چهارمین کنفرانس بین المللی پل را برعهده دارد گفت: پایش سلامت پل ها محور اصلی کنفرانس امسال را تشکیل می دهد و جدیدترین دستاوردهای این حوزه با حضور استادان مطرح داخلی و خارجی طی روزهای چهارم تا ششم دی ماه به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد.

**اعطای جایزه 'پل تهران' به برترین پل کشور

رهایی از اعطای یک جایزه ویژه با عنوان 'جایزه پل تهران' به برترین پل که طی یک دهه اخیر در کشور ساخته شده است در چهارمین کنفرانس بین المللی پل خبر داد.

وی افزود: شاخص های متعددی همچون طول و ارتفاع پل، دهانه پل، مدیریت هزینه، مدت زمان صرف شده برای احداث و استفاده از فناوری های نوین در ساخت پل برای انتخاب پل برتر درنظر گرفته شده است و مراسم معرفی و اعطای جایزه به پروژه برتر نیز روز ششم دی ماه همزمان با اختتامیه چهارمین کنفرانس بین المللی پل برگزار خواهد شد.

این کنفرانس در محورهای اصلی آیین نامه ها و استانداردها در مورد بارگذاری قائم و اثر زلزله بر پل ها، تحلیل و طراحی پل ها، بازرسی و نگهداری پل ها، طراحی براساس عملکرد در پل ها، اجرا یا جایگزینی پل ها، ایمنی و هزینه های دوره بهره برداری پل ها، روش های پایش سلامت و نگهداری پل ها و مدیریت نگهداری پل ها (BMS)، بیمه دوره بهره برداری و پدافند غیرعامل، شناخت کمیت و کیفیت عیوب و نحوه تقویت، ارزیابی و روش های بهسازی عرشه پل ها، دوام و توسعه پایدار، مصالح و تکنولوژی های سنتی (غیرمعمول) و نوآوری در مهندسی پل برگزار می شود.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر به همراه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران برگزارکنندگان اصلی چهارمین کنفرانس بین المللی پل هستند.

انجمن مهندسین عمران ایران، انجمن مهندسین عمران کانادا، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهری و روستایی وزارت کشور، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه پونتیفیثای ریو دو ژانیرو برزیل، دانشگاه آیدین استانبول ترکیه، دانشگاه مدیترانه شرقی قبرس، دانشگاه ساپینزای رم ایتالیا، قطب علمی مقاوم سازی و بهینه سازی ابنیه، ساختگاه ها و شریانهای حیاتی، انجمن مهندسی پل ایران، انجمن شرکت های ساختمانی و انجمن شرکت های راه سازی و جامعه مهندسین مشاور ایران نیز در برگزاری این همایش بین المللی همکاری و مشارکت دارند.

چهار کارگاه آموزشی تخصصی با موضوعات 'استانداردها و آیین نامه های ملی و بین المللی در زمینه طراحی و بهسازی پل ها'، 'پایش سلامت پل ها و ابنیه فنی'، 'روش های تعمیر، تقویت و بهسازی لرزه ای پل ها و ابنیه فنی' و 'ملاحظات طرح و اجرای پل های ویژه' نیز به عنوان بخشی از برنامه های چهارمین کنفرانس بین المللی پل پیش بینی شده است که در روزهای چهارم تا ششم بهمن ماه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار خواهد شد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر