۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۳
کد خبر: ۱۱۶۰۰
دوره آموزش پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی ویژه اعضای شورای پدافند غیرعامل، کارگروه ها و اعضای تربیت مربی در سه سطح مختلف صبح امروز /یک شنبه/ در تبریز آغاز شد.
تربیت 30 مربی در حوزه پدافند غیرعامل، آشنایی با سیاست ها و اصول این پدافند و همچنین آشنایی با تهدیدات سایبری، زیستی و راهبردها و اصول مدیریت بحران ناشی از جنگ و سناریو نویسی از اهداف برگزاری این دوره اعلام شده است.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی در آیین آغاز به کار این دوره آموزشی، چاره اندیشی و مصونیت بخشی کشور در مقابل تهدیدات سایبری، نظامی و فرهنگی دشمنان را از محورهای اصلی برنامه های این اداره کل برشمرد.

احمد جهانسری با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای افزایش ضریب امنیت و آرامش در کشور و دستیابی به پیشرفته ترین دستاوردهای علمی و فناوری، افزود: این موضوع ضرورت پرداخت به مقوله پدافند غیرعامل و آموزش آن در سطوح مختلف را بیش از پیش آشکار می سازد.

وی ادامه داد: در عرصه آموزش سه مقوله دفاع سایبری، هسته ای و زیستی محور برنامه ریزی های این اداره کل قرار گرفته و تلاش می کنیم مقوله پدافند غیرعامل در بستری علمی تبیین و آموزش داده شود.

جهانسری نگرش علمی به موضوع پدافند غیرعامل را ضرورت اشاعه آن در جامعه دانست و گفت: اقدامات این پدافند راهکاری برای آماده سازی جامعه در مقابله با خطرات آتی دشمنان و جلوگیری از بروز بحران است و برای تحقق این اهداف باید نگرش علمی در برنامه ریزی های آن مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پدافند غیرعامل نوعی دفاع غیر نظامی و به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به بکارگیری جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرد و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

در حقیقت پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

بخشی از اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابجایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه های امن برای جلوگیری از خطرات احتمالی دشمن است.

در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند، در حالی که در پدافند عامل مانند سیستم های ضد هوایی و هواپیماهای رهگیر، تنها نیروهای مسلح مسوولیت را برعهده دارند.

به طور کلی آموزش و اطلاع رسانی از اصول پدافند غیرعامل است که به مردم و مسوولان این امکان را می دهد تا در برابر تهدیدات دشمن در حوزه های زیستی، فضای مجازی، هسته ای و اقتصادی آگاهی یافته و اقدامات لازم برای جلوگیری از تحقق اهداف دشمنان را به کار بندند.

دوره آموزش پدافند غیرعامل استان آذربایجان شرقی ویژه اعضای شورای پدافند غیرعامل، کارگروه ها و اعضای تربیت مربی در سه سطح مختلف صبح امروز در استانداری شماره دو آغاز شد و تا پنج شنبه هفته جاری ادامه می یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر