۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۱۱۲۱
نقشه افشا شده از سوی ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که جاسوسان کاخ سفید توانایی جاسوسی کامل و یا نزدیک به کامل را از شبکه های مخابراتی و تلفن همراه اکثر کشورهای جهان را دارد. این رقم در مورد ایران 75 درصد اعلام شده و در مورد کشورهایی مانند عربستان 100 درصد است.
به نقل از اينفرس، بر اساس اسنادي که ادوارد اسنودن به تازگي منتشر کرده آژانس امنيت ملي آمريکا قادر به جاسوسي و شنود مکالمات 75 درصد از شبکه مخابراتي ايران است.

اطلاعاتي که در روزهاي اخير توسط اين پيمانکار سابق آژانس امنيت ملي آمريکا افشا شده نشان مي‌دهد که جاسوسان کاخ سفيد براي نفوذ به شبکه هاي تلفن همراه در نقاط مختلف جهان کار چندان دشواري پيش رو ندارند.

نقشه اي که در همين زمينه منتشر شده حاکيست که آژانس توانايي جاسوسي کامل و يا نزديک به کامل را از شبکه هاي مخابراتي و تلفن همراه اکثر کشورهاي جهان را دارد. اين رقم در مورد کشورهايي مانند عربستان سعودي، مصر، پاکستان، مکزيک و اکثر کشورهاي آفريقايي برابر با 100 درصد و در مورد اکثر کشورهاي شرق و مرکز اروپا، جنوب شرق آسيا و ايران بين 70 تا 80 درصد است.

آژانس امنيت ملي همچنين قادر به جاسوسي از 71 درصد از شبکه تلفن همراه چين و 55 درصد از شبکه تلفن همراه روسيه است. اين رقم در مورد کشورهاي اروپاي غربي و هند حدود 50 درصد است.

 

 

بررسي ها نشان مي دهد از مجموع 985 شبکه تلفن همراهي که در سال 2012 در جهان وجود داشته، آمريکا توانسته به 70 درصد از آنها نفوذ و داده هاي رد و بدل شده ميان کاربرانشان را سرقت کند. در اسنادي که اسنودن افشا کرده به اسامي شرکت هاي مخابراتي که به آنها نفوذ شده اشاره اي نشده است. اما بر طبق همين اسناد اثبات شده که اپراتورهايي در ايران، چين و ليبي هدف عمليات جمع آوري گسترده داده ها بوده اند.

در بخش ديگري از اسناد افشا شده توسط اسنودن به اين نکته پرداخته شده که آژانس در قالب اين عمليات خود از ضعف هاي شبکه هاي مختلف تلفن همراه و همين طور جزييات فني آنها آگاهي مي يافته است. به عنوان مثال مي توان به يافتن روش هاي رمزگذاري مورد استفاده اپراتورهاي مختلف تلفن همراه اشاره کرد. آژانس پس از پي بردن به اين روش ها براي دور زدن آنها اقدام مي کرد.

اجراي عمليات AURORAGOLD که براي انجام اين گونه اقدامات طراحي شده بود چندين سال به طول انجاميده و شرکت ها و افراد فراواني در داخل و خارج از آمريکا درگير انجام آن بوده اند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر