۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۰۸۵
مدیر مسئول مجله پژوهش فیزیک ایران با اشاره به سرقت علمی افرادی از مقالات پژوهشی اين فیزیک، گفت: به دلیل عدم صراحت قانون این قبیل رفتارهای سوء به ویژه در یک سال اخیر رو به افزایش است.

به گزارش پايداري ملي، دکتر رضا منصوری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نرم افزارهای کشف سرقت علمی افزود: نرم افزارهای موجود دو زبانه (فارسی و انگلیسی) نیستند از این رو قادر به بررسی مقالات به زبان فارسی نیست. این در حالی است که با استفاده از این نرم افزارها می‌توانیم مقالات انگلیسی زبان را بررسی و مشخص کرد که از چه قسمتهایی از مقاله مورد نظر برداشت شده است.

مدیر مسئول مجله پژوهش فیزیک ایران، با تاکید بر اینکه در یک سال اخیر سرقتهای علمی بیشتر شده است، اظهار داشت: در سالهای اخیر مشاهده شده است که افرادی با برداشت از مقالات پژوهشی مجله فیزیک ایران- مجله انجمن فیزیک- اقدام به چاپ آن در مجلات بین المللی ISI می‌کنند و عجیب‌تر آنکه مراکز تحقیقاتی که این افراد ادعا کردند در آن مشغول به فعالیت هستند ناشناخته است و چنین مراکز تحقیقاتی در کشور وجود ندارد.


 
وی با بیان اینکه این افراد دارای هویت واقعی هستند، توضیح داد: حدس ما این است که این افراد دانشجویانی هستند که برای پذیرش خارج کشور دست به این اقدام زده‌اند و استفاده دیگری از این مقالات نشده است.

 
به گفته منصوری در صورتی که این اقدام از سوی اعضای هیات علمی صورت می گرفت، چون برای ارتقا باید این مقالات به دانشگاهها ارائه شود، این افراد به راحتی شناسایی می‌شدند.

 
عدم صراحت قانون و مسکوت ماندن اقدامات


استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با ابزار تاسف از افزایش سرقتهای علمی از سال 1370 تاکنون، خاطر نشان کرد: متاسفانه این قبیل رفتار از سوی دانشگاهها و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جدی گرفته نمی‌شود.

 
وی علت این امر را در عدم صراحت قانون دانست و اضافه کرد: در حال حاضر ماده قانونی که بتوان به آن استناد کرد وجود دارد ولی صراحت لازم را ندارد از این رو مشکلاتی در این زمینه ایجاد شده است.

 
منصوری با تاکید بر اینکه در حال حاضر اعضای انجمن فیزیک با وکلا در حال مذاکره هستند تا راه قانونی برای پیگیری این مساله پیدا کنند، افزود: به دلیل ابهامات زیادی که در قانون وجود دارد برخی از وکلا که انجمن با آنها مشورت کرده‌اند مقداری ما را محتاط کردند و گفتند اسامی را اعلام نکنیم چون ممکن است در نهایت انجمن محکوم شود.

 
لزوم پرداخت هزینه‌های سنگین برای جلوگیری از سرقت علمی


مدیر مسئول مجله پژوهش فیزیک ایران، با تاکید بر اینکه به طور کامل نمی‌توان جلوی این سرقتها را گرفت، گفت: در این راستا لازم است به گونه‌ای زمینه سازی شود که کسی که این کار را انجام می‌دهد هزینه سنگین اجتماعی را پرداخت کند این امر مانع از بروز رفتارهای سوء می‌شود.

 
وی با اشاره به اقدامات سایر کشورها در زمینه جلوگیری از سرقتهای علمی، اضافه کرد: در کشورهای صنعتی با اقداماتی که انجام ‌شده فرد به لحاظ علمی نابود می‌شود. مثلا بر اساس خبری که در سایتهای خبری منتشر شد فردی که مرتکب این خلاف شده بود شناسایی و مدرک دکتری وی پس گرفته شد.

 
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: باید اقداماتی برای کاهش این قبیل رفتارها صورت گیرد تا میزان سرقتهای علمی در کشور کاهش یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر