۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
کد خبر: ۱۰۶۸۴
در آخرین روز از هفته پدافند غیرعامل در استان خوزستان
همایش مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان در آخرین روز از هفته پدافند غیرعامل در استان خوزستان برگزار شد
هفته پدافند غیرعامل کار خود را با برگزاری همایش مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان به پایان رساند.

این همایش صبح روز جمعه (۹آبان ماه ۹۳) با حضور اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، شهرداران و فرمانداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی در محل تالار مهر برگزار شد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استانداری خوزستان گفت: بشر از‌‌ همان ابتدا همواره تلاش کرده از خود و چیز‌هایی که برای آن مهم بوده، محافظت کند. در این راستا گذر زمان و تغییر تهدیدات، منجربه تغییر در رویکرد دفاع شده است. پدافند به معنی دفاع است که هم به صورت عامل با جنبه نظامی و هم غیر عامل با جنبه غیرنظامی باشد. پدافند غیرعامل یکی از ارزان‌ترین و بشر دوستانه‌ترین انواع دفاع‌ها می باشد.

حری ضمن بررسی دستورالعمل های اجرایی و الزامات قانونی پدافند غیرعامل گفت: در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه کشور و همین طور سیاست های کلی نظام، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بر ضرورت اجرای الزامات پدافند غیر عامل تأکید شده است.

وی ادامه داد: با توجه به تجربیاتی که در هشت سال دفاع مقدس و تغییراتی که در کشورهای همسایه شاهد بودیم، لزوم توجه به الزامات پدافند غیر عامل بیش از پیش احساس می‌شود. چرا که اگر در زمان قبل از جنگ تحمیلی مقررات پدافند غیر عامل را رعایت می‌کردیم خسارات کمتری به کشور وارد می شد.

مدیرکل پدافند غیر عامل خوزستان اظهار کرد: رویکرد ما در اجرای الزامات پدافند غیر عامل رویکرد تخصصی است و باید با تهدیدات هر حوزه به صورت تخصصی برخورد شود. در این راستا مبحث ۲۱ نظام مهندسی ساختمان یک دستورالعمل اجرایی در زمینه تخصصی ساختمان سازی است که باید هرچه زود‌تر آن را در استان خوزستان اجرایی کرد .

همینطور نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: پدافند غیر عامل به معنی دفاع غیر نظامی در شرایط جنگی و غیر جنگی است و کشور ما نیز با توجه به تهدیداتی که در معرض آن است باید همواره آمادگی خود را در برابر هرگونه حمله احتمالی داشته باشد.

«عبدالحمید قندریز» با بیان اینکه یکی از محور‌های توسعه، بحث پدافند غیر عامل است که باید با تکیه بر دانش بومی حاصل شود اظهار کرد: پدافند غیرعامل باید در هر شرایطی ایمنی مردم شهر‌ها را تضمین کند، زیرا مردم و غیر نظامیان، بزرگ‌ترین ثروت هر کشوری محسوب می‌شوند.

قندریز گفت: پدافند غیرعامل می‌تواند به تکمیل زنجیره دفاعی کمک شایان کند و مراکز حساس را در برابر حوادث طبیعی و غیر طبیعی مصون نگاه دارد.

وی خاطر نشان کرد: برنامه‌هایی در خصوص آموزش پدافند غیر عامل و آشنا کردن مردم با این موضوع در دست برنامه ریزی است و رسالت سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این مقوله اجرای بند ۲۱ در مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری از سازه‌های مختلف است.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان اظهار کرد: معماری در طراحی داخلی ساختمان و ارتباط آن با دیگر مکان‌ها و بهبود عملکرد سیستم از دیگر برنامه‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای پدافند غیر عامل است. در مقوله سازه نیز طراحی در برابر بارهای انفجاری و مصون نگاه داشتن تأسیسات فنی و مکانیکی بر عهده مهندسین این سازمان است.

قندریز عنوان کرد: طی تفاهم نامه‌ای که بین سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان و اداره کل پدافند غیر عامل استانداری خوزستان منعقد شده است، همه ساختمان های مشمول این مقررات به لحاظ رعایت این مبحث کنترل خواهند شد .

در ادامه این همایش «فرامرز داعی‌نژاد» کار‌شناس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیحاتی درباره پدافند غیرعامل و کاربردهای آن در طراحی و معماری فضاهای باز و مبحث 21 مقررات ملی ساختمان ارائه کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر