۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۳
کد خبر: ۱۰۴۴

رسالت:
حفظ و پايدارسازي و كاهش آسيب‌پذيري زيرساخت‌‌هاي كشور، حفاظت از مردم، استمرار خدمات ضروري دستگاه‌‌ها در برابر تهديدات خارجي.

مأموريت:

1-  کاهش آسیب پذیری و افزایش ایمنی زیرساخت‌های ملی و مراکز حیاتی، حساس و مهم کشور در مقابل تهدیدات خارجی و با تأکید بر ایجاد عزم ملی و باور عمومی جامع از طریق فرهنگ سازی، سیاست گذاری، طرحریزی، برنامه ریزی راهبردی، تدوین ضوابط، دستورالعمل‌های تخصصی، افزایش آستانه تحمل ملی در برابر تهدیدات و افزایش هزینه تهاجم دشمن با قابلیت هدایت بخش‌های کشوری و لشکری در جهت رعایت اصول پدافند غیرعامل و نظارت بر اجرای آن.
2-  اداره امور مردم و تداوم خدمات در شرایط جنگ و تسهيل كننده و استمرار بخش خدمات عمومي در شرايط تهديد دشمن.
3-  تعامل سازنده و پيشبرنده با بخش‌هاي كشوري و لشكري در خصوص اعمال تدابير دفاعي امنيتي و نهادسازي دکترین پدافند غيرعامل مدیریت بحران و دفاع غیرنظامی و نظارت و حصول اطمینان از اجرا.
4-  بررسی شناخت محيط و تدوين راهبرد‌ها، سياست‌ها، خط‌مشي‌‌ها و ضوابط و دستورالعمل‌هاي عمومي و تخصصي در زمينه پدافند غيرعامل و نظارت بر اجراي آن مدیریت بحران ناشی از جنگ.
5-  برآورد تهدیدات و احصاء آسیب پذیری‌های زیرساخت‌‌های کشور.

بيانيه مأموريت:
دفاع غيرعامل مكمل دفاع عامل، صلح‌آميزترين و اثر بخش ترين روش دفاعي است كه كاهش آسيب‌پذيري زيرساخت‌هاي ملي و مراكز حياتي، حساس و مهم و پايداري ملي را بدنبال دارد.
پدافند غيرعامل از طريق توسعه ظرفيت‌هاي دفاعي و ارتقاء آستانه تحمل عمومي، ضمن افزايش توان بازدارندگي ملي و مقاومت مردمي، با افزايش هزينه تهاجم، ترديد اساسي را در اراده تهاجمي دشمن ايجاد مي‌نمايد.
بر اين اساس سازمان پدافند غيرعامل كشور بعنوان عالي‌ترين مرجع سياستگذاري و تعيين كننده خط‌مشي‌‌هاي دفاع غيرعامل و دفاع غیرنظامی و مدیریت بحران در شرایط جنگ كشور مصمم است به تأسي از فرامين و تدابير فرمانده معظم كل قوا و با اتكاء بر خداوند متعال در پرتو تعاليم و ارزش‌‌هاي حيات بخش اسلام ناب محمدي (ص) اهتمام ويژه خود را در خصوص محور‌هاي زير بكار بندد و آن‌ها را سرلوحه امور خود قرار دهد:
1-  آسیب ناپذیر سازی زیر ساخت‌‌های حیاتی وكاهش آسيب‌پذيري زيرساخت‌ها، حساس و مهم كشور در برابر تهديدات دشمن.
2-  افزايش ضريب امنيت ملي و قدرت بازدارندگي ملي و ارتقاء آستانه تحمل ملی در برابر تهدید.
3-  ارتقاء عزم ملي، باور و فرهنگ عمومي و سازماني در خصوص رعايت اصول پدافند غيرعامل و مدیریت بحران.
4-  توليد دانش بومی و توسعه و بهبود نظام مدیریت دانش بومی پدافند غیرعامل کشور و بهره‌گيري از فن‌آوري‌هاي مناسب و روز آمد و آینده پژوهی در خصوص دفاع غيرعامل.
5-  کاهش آسیب پذیری زیر ساخت‌‌ها در ارتباط با تهدیدات نرم با تاکید بر سایبر وفضای مجازی رایانه و تجارت الکترونیک و..
6-  آماده سازی جامعه در برابر تهدیدات نامتعارف (nbc).
7-  ایجاد ایمنی وحفاظت برای آحاد مردم با اقدامات پدافند غیرعامل.
8-  تداوم خدمات ضروری کشور، استان، شهر و دستگاه‌های در شرایط جنگ.
9-  اداره ومدیریت بحران صحنه حادثه (جنگ) در شهر‌ها، استان‌‌ها،  دستگاه‌‌ها(جستجو، امداد، نجات، درمان،انتقال و...)
10-  اداره و سازماندهی  و بکارگیری مردم  با روش‌‌های دفاع غیرنظامی و مردم یاری در شرایط جنگ و ارائه الگوي جامعه آماده.
11-  نهادینه سازی  ملاحظات فنی و پدافند غیرعامل در بستر طرح‌های ملی و استانی کشور در دست مطالعه.
12-  اموزش عمومی آحاد مردم و  تمرین ومانور برای کسب حداکثر امادگی

چشم انداز:
سازمان پدافند غير عامل كشور با تكيه بر فرامين و تدابير فرمانده معظم كل قوا و به پشتوانه قوانين و مقررات موضوعه بر پايه عزم ملي و باور عمومي مسئولين و آحاد مردم تلاش مجدانه خويش را در اعمال تدابير دفاع غیرعامل و حاكميت اصول آن در زيرساخت‌هاي اساسي جامعه به ثمر رسانده و كشور را در افق پنج ساله در بعد پدافند غيرعامل واجد ويژگي‌هاي زير خواهد نمود :
1-  داراي عزم ملي و باور عمومي در مسئولين و مردم نسبت به رعايت اصول پدافند غيرعامل وداراي جامعه ای آماده در برابر انواع تهدیدات.
2-  توانمند در تأمين حداكثر ايمني و پايداري و به حداقل رساندن آسيب‌پذيري زيرساخت‌هاي مرتبط در مقابل تهديدات دشمن.
3-  قادر به ايفاي نقش اساسي در حراست و حفظ استقلال، تماميت ارضي و سرمايه‌‌هاي ملي در چرخه نظام دفاعي امنيتي كشور.
4-  توانمند در تأمين حداكثر ايمني و پايداري زيرساخت‌هاي مرتبط با مردم در مقابل تهديدات دشمن.
5-  داراي زيرساخت‌‌ها، نظام خدمات رساني امن در برابر تهديدات.
6-  برخوردار از آمايش سرزميني مناسب و متكي به ويژگي‌هاي جغرافيايي، جمعيتي، فرهنگي و اصول دفاع غيرعامل در حوزه‌‌هاي مختلف با رعايت توزيع و پراكندگي موزون سرمايه‌‌ها و فعاليت‌ها در عرصه ايمن جغرافيا.
7-  داراي پشتوانه فرهنگي، حقوقي و قانوني جامع در سطح كشور با قابليت تأمين و اجراي الزامات و ضوابط مربوط
8-  برخوردار از نظام يكپارچه، هماهنگ و كارآمد پدافند غيرعامل كشور با قابليت تعامل سازنده و پيشبرنده با دولت، نیرو‌های مسلح و مردم در زمينه اعمال تدابير دفاعي امنيتي در بخش‌‌هاي مختلف.
9-  برخوردار از نظام بهینه شده، توسعه یافته و توانمند مدیریت بحران ناشی از جنگ و دفاع غیرنظامی با مشارکت مردم.
10-  برخوردار از نظام توسعه یافته و امن توسعه ملی با ملاحظات  پدافند غیرعامل
11-  دست یافته به نظام جامع (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، علمی، آموزشی، فنی، مهندسی و ...) در حوزه‌‌های مختلف پدافند غیرعامل.
12-  برخوردار از نظام تولید مدیریت دانش و فناوری بومی پدافند غیرعامل توسعه یافته و نهادینه شده با تأثير بازدارندگي بالا و با موقعيت ممتاز در سطح منطقه.
13-  دارای قابلیت بهره مندی از توانایی‌ها و ظرفیت‌های نیرو‌های داوطلب مردمی و بسیج برای پدافند غیرعامل و مدیریت بحران ناشی از جنگ و دفاع غیرنظامی.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر