۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۱۰۳۱۳
معاون اول رییس جمهوری:
معاون اول رییس جمهوری گفت: یکی از جهت گیری های مهم دولت یازدهم که به عنوان یک تصمیم به دنبال عملیاتی کردن آن هستیم ، توسعه حمل و نقل ریلی در کشور است.
اسحاق جهانگیری امروز در آیین افتتاح فاز یک خط یک مترو شیراز از تلاش دست اندرکاران این پروژه تشکر کرد و افزود: ظرفیت بالای جابجایی مسافر از امتیازات حمل و نقل ریلی است.

وی ادامه داد: موقعیت استثنایی ایران در جنوب، خلیج فارس و دریای عمان و در شمال، کشورهایی که به وارد کردن کالاهای خود از طریق دریا نیازمند هستند ، ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی را در کشور افزایش می دهد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: حجم عظیم بار و مسافر، این موضوع را اعلام می کند که باید توسعه حمل و نقل ریلی در اولویت سیاست ها قرار گیرد.

جهانگیری با بیان این که تفاوت میزان انرژی در حمل و نقل ریلی با حمل و نقل جاده ای بسیار زیاد است، اضافه کرد: در حال حاضر حمل کالاها و جابجایی مسافر به صورت جاده ای هزینه زیادی را به کشور تحمیل می کند که یکی از این هزینه ها سوخت و انرژی است.

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: در ارتباط با تلفات جاده ای کشور به رغم کاهشی که سال های اخیر داشته است که ما نیز از عوامل آن تشکر می کنیم اما هزاران نفر در اثر تصادفات جاده ای از دست می روند و این در حالی است که تصادفات بخش ریلی در نقطه صفر قرار دارد.

جهانگیری افزود: ایران پهناور است و حجم زیادی کالا و مسافر باید در آن جابجا شود.

وی با بیان این که قطار شهری (مترو) به حل مشکل ترافیک کلانشهرها کمک می کند ، اظهار داشت: اولویت دولت این است که خطوط ریلی در نقاط حساس کشور ایجاد شود و در جایی که نیاز است این خطوط، برقی شود.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: اگر مسیر تهران - مشهد را دو خط برقی شود، مردم ترجیح می دهند برای سفر به مشهد از این مسیر استفاده کنند.

جهانگیری خاطر نشان کرد: برای ایجاد خطوط حمل و نقل ریلی در کشور چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که ما از حضور بخش خصوصی و سرمایه گذاری آنان در این راستا استقبال و این سرمایه گذاری را تضمین می کنیم.



**وام ارزی به سرمایه گذاران حمل و نقل ریلی

معاون اول رییس جمهوری گفت: ما ضمن حمایت از حضور سرمایه گذاران در بخش حمل و نقل ریلی آماده ایم تا در این زمینه وام ارزی پرداخت کنیم.

جهانگیری افزود: اگر حمل و نقل ریلی در کشور توسعه یابد کارخانه های لوکوموتیوسازی نیز فعال خواهند شد که این امر به اشتغال کمک می کند.

وی ادامه داد: امروز قطار شهری شیراز به عنوان سومین شهر دارای این فناوری، فعال می شود و ما قطار شهری کرج ، کرمانشاه ، اهواز و قم را نیز در برنامه داریم که برای بهره برداری آن نیازمند به 27 هزار میلیارد تومان منابع هستیم.



** سهم 50درصدی شهرداری ها

معاون اول رییس جمهوری گفت: در گذشته برای توسعه قطار شهری یک توافقی صورت گرفته بود که بر اساس آن 50 درصد اعتبار آن از سوی دولت و مابقی توسط شهرداری ها تامین می شد.

جهانگیری افزود: شهرداری ها 50 درصد سهم خود را تامین کنند دولت نیز 50 درصد لازم را تامین خواهد کرد که ما امیدواریم تا سال 95 یک خط مترو در شهرهای برنامه ریزی شده فعال شود.

وی ادامه داد: همچنین منابع فاینانس باید به کمک این طرح ها بیایند که مجلس شورای اسلامی در بودجه امسال اجازه داده تا 100 میلیون دلار در زمینه بهینه سازی انرژی استفاده کنیم.

معاون اول رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد: حمل و نقل ریلی به عنوان یک تحول بزرگ به سرعت دنبال شود.



**تامین سهم 50 درصدی دولت

جهانگیری با اشاره به قطار شهری شیراز افزود: ادامه خط یک قطار شهری شیراز باید پیگیری و حداکثر در اوایل سال 1396 تکمیل شود.

وی ادامه داد: در زمینه حمایت از خط دو متروی شیراز نیز وزارت کشور باید بررسی های لازم را انجام دهد.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که شیراز از جاهایی است که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، گفت: دولت نه تنها سهم 50 درصد خود را پرداخت می کند بلکه تاکنون بیش از 50 درصد برای قطار شهری شیراز پرداخت کرده است.



**توجه به نظر میراث فرهنگی درباره بافت تاریخی

جهانگیری در ادامه با اشاره به موضوع مطرح شده از سوی رییس شورای شهر شیراز درباره بافت های تاریخی این شهر گفت: در این باره باید بگویم ، شیرازی ها بیش از دیگران نسبت به بافت تاریخی خود حساسند، شیراز و اصفهان همانند نگین ایران می درخشند و نمی توان با عجله درخصوص بافت تاریخی آن تصمیم گرفت.

معاون اول رییس جمهوری با بیان این که در بخش بافت تاریخی باید به نظر سازمان میراث فرهنگی توجه کرد ، گفت: باید احیای بافت تاریخی شیراز با حفظ عناصر اصلی تاریخی آن انجام شود.



**شیراز کانون توسعه

معاون اول رییس جمهوری در ادامه با اشاره به موضوع اشتغال و صنعت در استان فارس اظهار داشت: شیراز از مهم ترین کانون های توسعه ایران است چرا که دانشگاه ها و سرمایه انسانی فراوانی دارد.

جهانگیری ادامه داد: شیراز باید با استفاده از پتانسیل و ظرفیت های خود نه تنها استان خود را متحول کند بلکه استان های مجاور نیز باید از ظرفیت های این استان بهره ببرند.

وی افزود: انتظار داریم بخش خصوصی به صورت جدی وارد کار شود؛ در دولت جدید بخش خصوصی به مجموعه دولت اعتماد کرد و در همین مدت کوتاه نیز بخش دیگری از این گره ها باز شده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر