۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۱۰۰۵۶
مقدمه اختصاصی «گرت پورتر» برای نسخه فارسی «بحران ساختگی»
گرت پورتر گفت: معرفی نسخه فارسی کتاب «بحران ساختگی» که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده مایه خرسندی من است.
 «گرت پورتر» نویسنده و محقق آمریکایی،‌ مقدمه زیر را به صورت اختصاصی برای نسخه فارسی کتاب «بحران ساختگی» نگاشته است. این کتاب توسط انتشارات خبرگزاری فارس به چاپ رسیده و روز شنبه 5 مهرماه با حضور تعدادی از شخصیت های داخلی و بین المللی رونمایی خواهد شد.

معرفی نسخه فارسی کتاب بحران ساختگی که توسط خبرگزاری فارس منتشر شده مایه خرسندی من است. مردم ایران منافع مستقیم و منحصربفردی در رابطه با مطالب نوشته شده در این کتاب دارند. زندگی‌ آنان به شدت تحت تاثیر توطئه‌های آمریکا و اسرائیل برای انتشار یک روایت نادرست از برنامه هسته‌ای ایران قرار گرفته و کتاب حاضر دقیقا به همین مطلب می‌پردازد. این روایت نادرست، به توجیهی برای برخی اقدامات علیه اقتصاد ایران تبدیل شده که هدف از آنها، مجازات این کشور به خاطر بی اعتنایی به آمریکا و ائتلافی بین‌المللی است که علیه تهران شکل گرفته است.

در دل این «بحران ساختگی» که کتاب حاضر به تشریح آن می‌پردازد، طنز تلخی نهفته است: آمریکا و متحدانش اتهام تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را علیه کشوری مطرح می‌کنند که تنها کشوری است که بر اساس فقه شیعه اداره می‌شود و دهه‌هاست بر اساس اصول شرعی همه تسلیحات کشتار جمعی را ممنوع کرده است. اهمیت و جدی بودن این ممنوعیت، در مطالبی که در کتاب آمده مشخص شده و توضیح داده‌ام که چگونه به دلیل فتوای آیت‌الله خمینی[ره] علیه تسلیحات شیمیایی، ایران نتوانست دست به حملات شیمیایی تلافی‌جویانه علیه عراق بزند. این حقیقت تاریخی بود که مرا متقاعد کرد ایران، در واقع همانطور که همیشه تاکید داشته، گزینه تولید تسلیحات هسته‌ای را رد کرده است.

بیشتر خوانندگان این کتاب کاملا با نقش قدرت‌ سلطه‌گر آمریکا در خاورمیانه و جهان که سیاست واشنگتن در قبال برنامه هسته ای ایران را شکل داده،‌ آشنا می‌شوند. من تلاش کرده‌ام مطالب مبسوطی را در این‌باره ارائه دهم که علی‌رغم قصد ایران برای استفاده از سوخت هسته‌ای کشورهای اروپای غربی، چرا و چگونه سیاست ایجاد مانع بر سر راه برنامه هسته‌ای نوپای ایران شکل گرفت. این کتاب نشان می‌دهد که چگونه سیاستگذاران آمریکایی نتوانستند به عواقب احتمالی چنین سیاست خصمانه‌ای، علیه کشوری که حاضر نبود در برابر تلاش‌های امپریالیستی برای جلوگیری از پیشرفت خود تسلیم شود، فکر کنند.

مشخصه دوم سیاست آمریکا در برابر ایران که من تلاش کردم آن را نشان دهم، چگونگی

تاثیرپذیری این رویکرد از منافع سیاسی دولت‌های مختلف آمریکایی و نهادهای امنیت ملی این کشور است. همانطور که من در این کتاب نشان داده‌ام، آمریکا از سال 1989 تا 1990 قصد داشت به خصومت آشکار خود با ایران خاتمه داده و نقشی مشروع را برای تهران در سیاست منطقه‌ای بپذیرد. اما با پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی سابق، سازمان سیا و پنتاگون با بحران «نبود تهدید» مواجه شده و دیگر نتوانستند مانند دوران جنگ سرد، نیروی انسانی زیاد و هزینه‌های گزاف خود را توجیه کنند. لذا در سال‌های 1991 و 1992، این دو نهاد به این نتیجه رسیدند که موضوع تولید تسلیحات کشتار جمعی –خصوصا تسلیحات هسته‌ای در ایران- می‌تواند به عنوان یک تهدید جهانی جدید، جایگزین تهدید شوروی سابق شود. این منطق بی دردسر برای توجیه هزینه‌ها و تداوم قدرت آنها، منجر به ارائه ارزیابی‌هایی غلط از برنامه هسته‌ای ایران و اتخاذ سیاست‌هایی نادرست در قبال این کشور شد. به همین اندازه، نقش منافع داخلی دولت کلینتون و دولت‌های پس از آن در تنظیم سیاست‌های آمریکا با اسرائیل در قبال ایران نیز، مخرب بوده است.

روایت نادرست از آنچه که برنامه مخفیانه تسلیحات هسته‌ای ایران خوانده می‌شود و در «بحران ساختگی» به آن پرداخته شده، همچنان تاثیری خطرناک بر سیاست‌های آمریکا خواهد گذاشت. از یک سو، پذیرش این روایت از سوی دولت اوباما، این دولت را از نظر سیاسی نسبت به ادعاهای لابی اسرائیلی مبنی بر اینکه نمی‌توان در مسئله غنی‌سازی اورانیوم به ایران اعتماد کرد، آسیب‌پذیر می‌کند. در نتیجه آمریکا این درخواست مستبدانه را از ایران مطرح می‌کند که توان غنی‌سازی خود را به حداقل برساند. از دیگر سو، واشنگتن تاکید دارد ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره اتهاماتی که از سوی دستگاه اطلاعاتی اسرائیل مطرح شده و هیچ شواهد تایید‌شده‌ای درباره آنها وجود ندارد، توضیحات قانع‌کننده‌ای بدهد.

در ایامی که نسخه فارسی کتاب «بحران ساختگی» زیر چاپ می‌رود، نتیجه مذاکرات ایران و 1+5 درباره برنامه هسته‌ای ایران و پایان تحریم‌های اقتصادی که بظاهر به خاطر این اتهامات اعمال شده، همچنان نامشخص است. گرچه روشن است که این روایت نادرست از برنامه هسته‌ای ایران، در واقع به منظور توجیه یک جنگ اقتصادی مستبدانه، ناعادلانه و خصمانه علیه ایران ساخته و پرداخته شده است. من خوشحالم که داستان پشت پرده این کمپین آمریکا علیه اقتصاد ایران، اکنون در دسترس خوانندگان در ایران و دیگر ایرانی‌ها در سراسر جهان قرار گرفته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر