۲۰ آبان ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۷۷۹۷۰

آموزش هوش مصنوعی به ۸۰ درصد معلمان ابتدایی

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه یک بُعد مهم، افزایش کیفیت‌مداری آموزش معلمان است، گفت: تاکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد معلمان دوره ابتدایی مباحثی از جمله هوش مصنوعی، روش‌های تدریس نوین و تحول در کلاس درس را آموزش دیده‌اند.

به گزارش پایداری ملی به نقل از خبرگزاری فارس، کیفیت‌بخشی و تحول در نظام تعلیم‌وتربیت یکی از برنامه‌‎های مهم در آموزش‌وپرورش است که در طرح‌های مختلف آموزش‌وپرورش پیگیری می‌شود.
در همین رابطه علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اشاره به اینکه کیفیت‌بخشی چند بُعد دارد و لازم است همه ابعادش مورد توجه قرار گیرد، گفت: یک بُعد کیفیت‌بخشی آموزش معلمان است و هنگامی که به دنبال افزایش کیفیت مدارس هستیم، بخشی از آن به آموزش معلمان مربوط می‌شود. اینکه معلمان در اجتماعات یادگیری شرکت کنند و تجاربشان را به هم انتقال دهند بسیار می‌تواند به خود توانمندی‌شان کمک کند.
وی ادامه داد: در این زمینه اقدام‌های بسیار خوبی صورت‌گرفته و تاکنون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد معلمان دوره ابتدایی آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در دوره متوسطه این رقم کمتر است. این آموزش‌ها شامل موضوعاتی از جمله هوش مصنوعی، روش‌های تدریس نوین و تحول در کلاس درس از جمله تغییر در چیدمان کلاس، روش‌های فعال یادگیری و بازی‌وارسازی برنامه‌های درسی است.
وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه لازم است آموزش‌هایی نیز به مدیران داده شود، افزود: مدیران یکی از ستون‌های کیفیت‌بخشی هستند. هنگامی که یک مدیر قصد دارد یک واحد آموزشی را مدیریت کند، در درجه اول باید با شاخص‌های رصد کیفیت آشنا باشد و بتواند بر اساس این شاخص‌ها چشم‌اندازی برای مدرسه خود تعریف کند و همچنین برنامه‌ای برای رسیدن به آن چشم‌انداز داشته باشد. مدیر باید برنامه درسی را بادقت رصد کند.
کاظمی با اشاره به اینکه بخشی از تحول‌بخشی، تحول کلاس محور است و به معلم مربوط می‌شود، بخشی دیگر مربوط به فضا است و به مدیران بستگی دارد و بخشی دیگر تجهیزات آموزشی است، بیان کرد: در حوزه تجهیزات آموزشی نیز جلسه‌های متعددی برگزار شده و در حال تعریف استاندارد‌های تجهیزاتی هستیم. با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، تلاش می‌کنیم کلاس‌ها را با تجهیزات استاندارد، ارزان و مبتنی بر فناوری‌های آینده مانند، هوش مصنوعی تجهیز کنیم. همچنین هم‌زمان سامانه تجهیزات مدارس را نیز طراحی کردیم که وضعیت مدارس موجود را نیز از نظر تجهیزات بررسی کنیم.
وی ضمن بیان اینکه بخش دیگر، کیفیت‌بخشی مربوط به حوزه ورزشی است که سبب می‌شود حال دانش‌آموزان خوب شود، توضیح داد: لازم است به زیرساخت‌های ورزشی شامل سالن‌ ورزشی مناسب، چمن مصنوعی، برگزاری جشنواره‌های ورزشی و المپیاد‌های درون مدرسه‌ای توجه کنیم. باید دانش‌آموزان را در مدرسه به‌صورت دائم در فرایند ورزش نگه داریم و آن‌ها را تیم‌بندی و استعداد‌یابی کنیم. از سال گذشته در حوزه ورزشی رشد خوبی داشتیم و ۱۳۳ مدال در سطح بین‌المللی کسب کردیم و قصد داریم با همه فدراسیون‌ها همکاری داشته باشیم.
وزیر آموزش‌وپرورش ضمن اشاره به اینکه بخش بعدی فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی بخش‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اردو، انجام‌ کارهای گروهی و کارهایی که حال دانش‌آموزان را خوب می‌کند اشاره کرد. لازم است دانش‌آموزان را از فضای آموزشی محض خارج کنیم و در قالب فعالیت‌های گروهی مهارت‌هایشان را ارتقا دهیم. طرح تحول در حوزه پرورشی آماده شده است و رویکرد ما بازگرداندن همه فعالیت‌ها به مدرسه است. باید صبحگاه‌ها و نماز مدارس را جذاب کنیم و هر دانش‌آموز حداقل یک نقش دریافت کند تا حال بچه‌ها خوب شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر