شرکت گوگل بــــــــالاخـــــــره توانست شرکت سختافزاری و معروف اپل را شکست بدهد و با ارزش ۳۰۲ میلیارد دلاری بالاتر از جایگاه اپل (با ارزش ۳۰۱ میلیارد دلار) بایستد و لقب ارزشمندترین برند جهان را به خود اختصاص دهد
شرکت گوگل بــــــــالاخـــــــره توانست شرکت سختافزاری و معروف اپل را
شکست بدهد و با ارزش ۳۰۲ میلیارد دلاری بالاتر از جایگاه اپل (با ارزش ۳۰۱
میلیارد دلار) بایستد و لقب ارزشمندترین برند جهان را به خود اختصاص دهد.
ب این اعداد و ارقام که از سوی شرکت تحقیقاتی برندزی
(BrandZ) بهدست آمده است؛ رتبهبندیهای صورت گرفته برای برندهای مختلف را
بر اساس جذب درآمد خالص هر برند برای شرکت مادر خود انجام داده است. این
سبک از ارزشگذاری، ارزش خالص هر برند را مشخص میکند که نشان میدهد چه
برندهایی تأثیرگذارتر از بقیه رقبای خود عمل کردهاند. با وجود فاصله بسیار
کم و رقابت تنگاتنگ گوگل و اپل، برندهای دیگر با فاصلههای نسبتاً زیادی
از این دو رقیب دیرینه در فهرست با ارزشترین برندهای جهان جای
گرفتهاند.شرکت آمازون با ارزش حدوداً ۲۰۸ میلیارد دلار و مایکروسافت با
۲۰۱ میلیارد دلار به ترتیب در جایگاههای سوم و چهارم این فهرست قرار
گرفتهاند. پس از آن، برند چینی تنست – مالک پیامرسان وی چت – با ارزش ۱۷۹
میلیارد دلار، فیس بوک با ارزش ۱۶۲ میلیارد دلار، شرکت پرداخت ویزا (visa)
با ارزش 146 میلیارد دلار، شرکت مک دونالد با ارزش 126 میلیارد دلار، برند
چینی علی بابا با ارزش ۱۱۳ میلیارد دلار، اپراتور AT&T با ۱۰۶ میلیارد
دلار نیز به ترتیب رتبههای پنجم تا دهم این جدول را از آن خود کردهاند.
این شرکت در بیانیهای اعلام کرده است: امسال نخستین سالی بود که برندهای
غیر امریکایی رشد بسیار سریعتر و بهتری نسبت به رقبای امریکایی خود داشتند.
این بدان معناست که ۱۴ برند چینی وارد فهرست ۱۰۰ برند ارزشمند جهان
شدهاند و ارزش مجموع ۱۰ برند برتر چینی رشدی ۴۷ درصدی داشته که در مقایسه
با ۱۰ برند برتر امریکایی دو برابر بوده است. ارزش شرکتهای چینی علی بابا
که یکی از بزرگترین پلتفرمهای فروشگاه خردهفروشی در جهان را داراست، با
۹۲ درصد، تنست با ۶۵ درصدو آمازون با ۴۵ درصد رشد داشتهاند. این درحالی
است که برند جنرال الکتریک بیشترین سقوط در ارزش را تجربه کرده است. یکی
دیگر از غولهای رایانه IBM با 6 درصد کاهش و اپراتور ورایزون با پنج درصد
کاهش نیز دچار سقوط شدید و قابل توجهی در ارزش برند خود شدهاند.به گفته
تحلیلگران، گوگل و اپل همواره در موارد و زمینههای بسیاری با هم رقابتهای
سخت و تنگاتنگی داشتهاند اما گوگل از آنجا که در زمینه ارائه سرویسهای
آنلاین، اینترنتی و فراگیر و همگانی برای تمامی سیستمهای عامل اندروید و
iOS و همچنین هوش مصنوعی فعالیتهای گستردهتری داشته است، از محبوبیت و در
نتیجه ارزش برند بیشتری برخوردار شده است.∎