مدیرعامل شرکت آزادراه کنار گذر جنوبی تهران گفت: این پروژه طی 2 سال بعد از بهره برداری هزینه های سرمایه گذاری شده را جبران می کند و در صرفه جویی سوخت، ناوگان، استهلاک و کاهش اثراث سوء زیست محیطی برای کشور منفعت دارد و به عنوان محور پدافند غیرعامل و امداد و نجات و مدیریت بحران چهار استان همجوار پایتخت محسوب می شود.
عطاء الله قادری روز پنجشنبه در حاشیه نشست شورای معادن استان قزوین افزود: این طرح از جمله پروژه های فراملی به شمار
می رود که از برنامه زمان بدی خود خیلی جلوتر است. وی ادامه داد: عزم
مدیران پروژه این است که هرچه سریعتر کنارگذر جنوبی تهران به بهره برداری
برسد چون منافع و مزیت های زیادی برای کشور بدنبال دارد. قادری اضافه
کرد: این طرح فراملی و مهم برای کشور با توجه به اثرات مثبت آن پس از بهره
برداری جزو پروژه های منحصر به فرد و حایز اهمیت کشور محسوب می شود. قادری
گفت: این محور ارتباط استان های آذربایجان شرقی،غربی،گیلان،اردبیل و قزوین
را با مرکز، جنوب و شمال کشور با سهولت بیشتر روبرو می کند و با فعال سازی
آن دیگر لزومی به ورود ترافیک از 11 استان به پایتخت نخواهد بود. وی با
بیان اینکه چهار استان تهران، البرز، کرج و قزوین به صورت مستقیم از این
محور بهره مند می شوند،افزود: این مسیر ارتباطی در چهار قطعه شامل 158
کلیومتر و 6 خط طراحی شده که قطعه یک آن در استان های البرز و قزوین واقع
شده است. مدیرعامل شرکت آزادراه کنار گذر جنوبی تهران گفت: این محور
بیشترین تقاطع آزادراه ها و بزرگراه های ارتباطی کشور را دارد و از آزادراه
کرج-قزوین شروع شده و از بزرگراه ماهدشت به اشتهارد،آزادراه
تهران-ساوه،جاده قدیم تهران-ساوه،جاده قدیم و آزادراه تهران-قم،آزادراه حرم
به حرم یا قم-گرمسار نیز عبور می کند. قادری افزود: این پروژه طی 2
سال بعد از بهره برداری هزینه های سرمایه گذاری شده را جبران می کند و در
صرفه جویی سوخت، ناوگان، استهلاک و کاهش اثراث سوء زیست محیطی برای کشور
منفعت دارد و به عنوان محور پدافند غیرعامل و امداد و نجات و مدیریت بحران
چهار استان همجوار پایتخت محسوب می شود. وی با بیان اینکه اهمیت زیاد
این پروژه و نقش موثر آن در ساماندهی ترافیک کشور موجب شد قرارگاه خاتم
الانبیا در آن نقش ایفا کند،افزود: اعتبار این پروژه به صورت مشارکتی 70
درصد از سوی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و 30 درصد از سوی دولت از طریق
اوراق مشارکت تامین می شود. قادری همچنین گفت: در مجموع 2 هزار و 500
نفر با یک هزار دستگاه خودرو در این پروژه مشغول فعالیت هستند و امیدواریم
با تلاش شبانه روزی بتوانیم این پروژه را طبق زمانبندی به بهره برداری
برسانیم. مدیرعامل شرکت آزادراه کنارگذر جنوبی تهران افزود: واگذاری این
پروژه به بخش خصوصی از طریق وصول عوارض تا زمان استهلاک منابع طی 20 سال
است. وی افزود: کمترین طول این محور در استان قزوین قرار دارد و بیش از
50 تا 60 درصد ترافیک این استان با اجرای آن ساماندهی شده و به این محور
هدایت می شود.