۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۹۸۳۸
با توجه به کاربردهای فناوری‌های فضایی در حوزه‌های پزشکی، محیط زیست و مخابرات پژوهشگران فضایی کشور مطالعات خود را با پرتاب ماهواره امیدآغاز کردند و در ادامه در تلاش هستند تا با تکمیل ماهواره خلیج فارس از فناوری فضایی در حوزه مخابرات و ارتباطات استفاده و طرح «منظومه ماهواره‌ای» را تکمیل کنند.

با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره امید در سال 86 محققان حوزه فضایی کشور گام‌های بلندتری برای ساخت ماهواره‌ها با توان بیشتر و انجام ماموریت‌های مهمتر برداشتند. از این رو در روز25 خرداد 90 ماهواره "رصد" در مدار لئو و در ارتفاع 260 كیلومتری سطح زمین قرار گرفت. این ماهواره نخستین ماهواره تصویر برداری ایران بوده است كه تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع ، تست و آماده سازی برای پرتاب آن در داخل كشور انجام شده است.

 

ماهواره ایرانی "نوید" علم وصنعت از دیگر دستاوردهای پژوهشگران کشور بود که در سال 90 پرتاب شد. این ماهواره در مقایسه با ماهواره‌های قبلی پرتاب شده از تكنولوژی كنترل وضعیت جدیدتری بهره‌مند و پایداری آن چرخان بود و سیستم رزولوشن تصویر برداری آن افزایش یافته و سیستم توان آن نیز از طریق سلول‌های خورشیدی انرژی مورد نیاز آن را تامین می كند.

 

ساخت 9ماهواره‌ها در دستور کار

 

در ادامه این روند طراحی و ساخت 9 ماهواره طراحی ماهواره "ظفر" توسط دانشگاه علم و صنعت، طراحی ماهواره "سپهر" دانشگاه خواجه نصیر، رونمایی از نمونه پروازی ماهواره "آت ست" امیرکبیر، پایان ساخت ماهواره "شریف" دانشگاه صنعتی شریف، تکمیل ماهواره "فجر"، آغاز مطالعات ماهواره "ناهید"، "طلوع" و "زهره" و 3 ماهواره‌بر "سفیر" و "سیمرغ" و کاوشگر 5 در دستور کار قرار گرفت.

 

استفاده از فناوری فضایی در حوزه مخابرات

همزمان با روز ملی فناوری فضایی در دهه فجر 92 از 2 ماهواره فضایی "تدبیر" و "خلیج فارس"  رونمایی شد  ماهواره مخابراتی خلیج فارس توسط دانشگاه صنعتی مالک‌ اشتر طراحی و ساخته شد که سازگار با بستر ارتباطی بی‌سیم زمین پایه کشور بوده و خدمات ارتباطی بی‌سیم ماهواره‌ای را به صورت امن و مطمئن با پوشش جغرافیایی ملی و یا منطقه‌ای ارائه می کند. این سامانه مجهز به پایانه‌های کاربری کوچک و سبک بوده و در شرایط بحران ناشی از حوادث و بلایای طبیعی نیز توسط نیروهای امدادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ماهواره خلیج فارس برای برقراری خدمات ارتباطی امن ، اختصاص باند باریک از نوع غیربلادرنگ یا ذخیره مورد استفاده قرار گرفته و سرویس پیام‌رسانی کوتاه را در داخل و یا خارج مرزهای ملی تامین می کند. افق آتی این طرح، تحقق یک منظومه ماهواره‌ای است.

 

ماهواره تدبیر نیز با مدیریت سیستمی سازمان فضایی ایران توسط مرکز تحقیقات فضایی دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت صددرصد بومی در مدت پنج ماه طراحی و ساخته شد.  این ماهواره توسعه یافته ماهواره نوید دانشگاه علم و صنعت است و دارای ماموریت عکسبرداری با قدرت تفکیک مکانی است

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر