۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
کد خبر: ۹۵۵۸
مدیر پارک ملی گلستان خبر داد؛
سلیمانی گفت: تلاش های مدیرکل محیط زیست استان گلستان و پیگیری از طریق پدافند غیرعامل موجب شد تا یک بالگرد دیگر به منطقه اعزام شود.
ˈجواد سلیاریˈ با تاکید بر ˈ در حال گسترش بودن آتش سوزی ˈ اظهار کرد: آتش سوزی که از عصر روز گذشته آغاز شده اکنون در چهار جهت جغرافیایی بشدت در حال گسترش است.

وی افزود: وقوع این آتش ساعت 15 روز گذشته (19 مرداد) به ماموران این اداره اعلام و بلافاصله از چندین جهت نیروها برای مهار آن اعزام شدند.

وی ادامه داد: این در حالی است که تعداد کم نیروهای کمک رسان، صعب العبور بودن منطقه و نبود بالگرد برای مهار آتش از طزیق هوا باعث گسترش آتش سوزی از قسمت مرتع پارک به مناطق جنگلی شده است.

سلیاری با بیان این که با تلاش نیروهای امدادی هم اینک آتش در بخش مرتعی تا حدودی مهار شده است، تاکید کرد: متاسفانه آتش در بخش جنگلی لحظه به لحظه در حال گسترش است.

مدیر پارک ملی گلستان توضیح داد: منطقه دچار آتش سوزی از شرق در محدوده دیوارکجی، از شمال در چشمه النگ، در منطقه غربی در زیارت گاه سلطان و در منطقه جنوب در محدوده آق سو در حال گسترش است.

وی ادامه داد: وجود باد دو گونه (در دو جهت) و پیچش باد با همدیگر از دیگر دلایل گسترش آتش و عدم مهار آن شده است.

سلیاری با تاکید بر لزوم امداد هوایی برای مهار آتش گفت: بالگرد هلال احمر حوالی ظهر دوشنبه در منطقه حضور یافت، اما به علت نداشتن سوخت مجدداً به آشیانه خود بازگشت و با پیگیری های مداوم این بالگرد تنها مقداری آب به منطقه آورد.

وی افزود: تلاش های مدیرکل محیط زیست استان گلستان و پیگیری از طریق پدافند غیرعامل موجب شد تا یک بالگرد دیگر به منطقه اعزام شود.

سلیاری با یادآوری اینکه پارک ملی گلستان به عنوان ذخیره گاه حیات وحش محسوب می شود و برای حفظ آن همه باید همکاری کنند، افزود: فرهنگ سازی برای نحوه استفاده و حفظ آن در بین مردم نیز ضروری است.

مدیر پارک ملی گلستان در خصوص علت وقوع این آتش سوزی نیز اظهار کرد: بدون شک شکارچیان غیرمجاز دست به چنین کاری زده اند و حتی شب گذشته حوالی ساعت 24 در منطقه مرکزی پارک نور پروژکتوری مشاهده شد که با ردیابی ماموران خاموش شد و دارنده آن اقدام به فرار کرد.

سلیاری اضافه کرد: ساعتی قبل صدای تیراندازی در منطقه شنیده شد که شواهد نشان می دهد شکارچیان غیرمجاز از فرصت بوجود آمده و حضور ماموران در مهار آتش سوء استفاده می کنند.

وی همچنین از مصدومیت یک محیط بان خبر داد و گفت: این محیط بان به دلیل صعب العبور بودن منطقه با اسب برای مهار آتش در حال حرکت به سوی این منطقه بود که از ناحیه پا دچار حادثه و مصدومیت شد.

سلیاری با بیان این که محیط بانان تنها افرادی هستند که از نخستین لحظات وقوع آتش در منطقه حضور یافته و تا پس از مهار و کنترل کامل آن نیز در منطقه باقی می مانند گفت: اما هیچکس از این قشر زحمتکش تقدیر و تشکری نمی کند و حتی مدتی است که حق ماموریت به آنان داده نمی شود و هزینه البسه خود را نیز بطور شخصی تامین می کنند.

وی در خصوص نیروهای حاضر در مهار آتش سوزی نیز اظهار کرد: از شب گذشته تاکنون 150 تا 200نفر از نیروهای محیط زیست، منابع طبعی و نیروهای امدادی در منطقه حضور دارند.

سلیاری در خصوص وسعت آتش سوزی نیز یادآور شد: با توجه به در حال گسترش بودن آتش تا مهار کامل آن نمی توان گستره درگیر در حریق را اعلام کرد.

به گفته وی، به جز آتش سوزی فعلی، از ابتدای سال جاری تاکنون پنج مورد آتش سوزی گسترده در پارک ملی گلستان روی داده است که قریب 500 هکتار آسیب دیده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر