۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: ۹۴۷۸
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص نامه سفیر امارات به بانکی‌مون و اعتراض به برافراشته شدن پرچم ایران در جزیره ابوموسی عنوان کرد: اخیراً پرچمی را بر نیفراشته‌ایم و این پرچم در ابوموسی برافراشته بوده و در راستای اجرای اصول حاکمیتی ماست و موضوع جدیدی نبوده و ما بر اساس اصول حاکمیتی خود عمل کردیم.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: گفت‌وگوها با مقامات مصری برای ارسال کمک‌ها به مردم غزه ادامه دارد و دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با مقامات مصری در این زمینه در تماس است.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران  درباره آخرین پیگیری‌ها برای ارسال کمک‌های غذایی و دارویی ایران به مردم غزه اظهار داشت: گفت‌وگوها با مقامات مصری برای ارسال کمک‌ها ادامه دارد و دفتر حافظت منافع ایران در قاهره با مقامات مصری و سایر مسئولان ذیربط در تماس است.

وی با بیان اینکه برخی مسائل فنی و حقوقی مطرح بود که باید از سمت ما رعایت می‌شد، خاطرنشان کرد: این مسائل به مراجع ذیربط از جمله هلال‌احمر منعکس شد و پیگیری‌ها برای ارسال کمک‌ها ادامه دارد.

افخم در پاسخ به پرسش دیگر درباره اظهارات شیخ‌الاسلام مشاور علی لاریجانی مبنی بر اینکه مصر طی نامه‌ای به وزارت خارجه ایران شرط و شروطی را برای صدور مجوز به منظور ارسال این کمک‌ها مطرح کرده عنوان کرد: اطلاعی از این موضوع ندارم.

وی اضافه کرد: شرایطی باید در آن منطقه باشد و بعید می‌دانم به عنوان پیش‌شرط یا شرط صرف برای ایران باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های انجام شده هرچه زودتر این کمک‌ها ارسال شود.

افخم با اشاره به حضور معاون وزیر خارجه مصر در تهران برای شرکت در نشست وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد خاطرنشان کرد: در دیدار معاون وزیر خارجه مصر با مقامات ایرانی بر ارسال سریع محموله‌ها تأکید شد تا این محموله‌های غذایی و دارویی با تیم پزشکی آماده عزیمت ایران برای مداوای مجروحان، هرچه سریع‌تر به غزه عزیمت کنند تا بتوانند بخشی حتی اندک از نیازمندی‌های روزمره و فوری مردم غزه را مرتفع کنند.

افخم در پاسخ به سؤال دیگر،‌درباره آخرین وضعیت بازگشایی سفارت انگلستان در تهران خاطرنشان کرد: هنوز خبر جدیدی در این زمینه موجود نیست. گفت‌وگوها ادامه دارد که شرایط برای بازگشایی تکمیل شود و پس از آن اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه به برلین با بیان اینکه گفت‌وگوها بین جمهوری اسلامی ایران و آلمان در حوزه مسائل منطقه به صورت مرتب برگزار و در سطوح مختلف جریان داشته افزود: این سفر در پاسخ به سفر همتای آقای امیرعبداللهیان به تهران صورت گرفته و در خصوص مسائل منطقه رایزنی صورت خواهد گرفت و این رایزنی‌ها و تبادل نظرها کمک می‌کند که دیدگاه‌های مقامات آلمان به واقعیت جاری نزدیک‌تر شود و زمینه همکاری‌ها بین تهران و برلین در حوزه‌های مختلف مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص نامه سفیر امارات به بانکی‌مون و اعتراض به برافراشته شدن پرچم ایران در جزیره ابوموسی عنوان کرد: اخیراً پرچمی را بر نیفراشته‌ایم و این پرچم در ابوموسی برافراشته بوده و در راستای اجرای اصول حاکمیتی ماست و موضوع جدیدی نبوده و ما بر اساس اصول حاکمیتی خود عمل کردیم.

وی همچنین گفت که دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نامه‌ای را در این خصوص منتشر کرده و آن را در اختیار مراجع ذیربط در سازمان ملل قرار داده و مبنی بر اینکه اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیتی آن اجرا می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: ما در اجرای اصول حاکمیتی خود و در محدوده تمامیت ارضی خود عمل کرده‌ایم و چنین اظهاراتی از سوی اماراتی‌ها دخالت در امور داخلی ایران است و در عین حال آمادگی خود را برای گفت‌وگوها و همکاری با کشورهای مختلف منطقه اعلام کرده‌ایم.

افخم همچنین به سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به مسقط پایتخت عمان اشاره کرد و افزود: این سفر به منظور شرکت در نشست چهارجانبه با حضور عمان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان ر خصوص ترانزیت کالا و مسافران از جنوب به سمت آسیای میانه انجام شده است و قرار است الحاقیه‌ای به سندی که در سال 1390 در عشق‌آباد به امضاء رسید اضافه شود تا شاهد تسهیل ترانزیت کالا از خلیج فارس و دریای عمان به سمت آسیای مرکزی باشیم.

خبرنگاری از افخم درباره آمادگی ایران برای کمک به ارتش لبنان سؤال کرد که وی روباط تهران و بیروت را خوب و فراگیر خواند و افزود: در پی فعال شدن تروریست‌ها در منطقه که بخشی از آن امنیت داخلی لبنان را تهدید می‌کرد،‌گفت‌وگوهایی با مسئولان لبنانی داشتیم و در صورتی که مقامات لبنان درخواستی داشته باشند ایران آماده کمک‌رسانی در این زمینه و در راستای حفظ وحدت داخلی لبنان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر