۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۹۳۶۷
یک خبرگزاری روسیه ضمن اعلام خبر شرکت وزیر خارجه این کشور در نشست وزرای خارجه سازمان شانگهای گفت: این نشست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ را مورد بررسی قرار می‌دهد.
خبرگزاری ایتارتاس روسیه ضمن اعلام خبر شرکت سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در نشست وزاری خارجه سازمان شانگهای گفته این نشست مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این نشست قرار است روز پنجشنبه در شهر «دوشنبه»، پایتخت تاجیکستان برگزار و در آن درباره مسائل مربوط به آماده‌سازی جلسه آینده شورای سران کشورهای عضو بحث شود.

چندی پیش اجلاس معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای در مسکو برگزار شد و در این اجلاس یک‌روزه مسائلی همچون تروریسم، مواد مخدر، افراط گرایی و امنیت در افغانستان مورد بررسی و مذاکره قرار گرفت.

کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان کشورهای عضو و جمهوری اسلامی ایران، هند، پاکستان و مغولستان اعضای ناظر سازمان همکاری‌ شانگهای را تشکیل می‌دهند.در عین حال ترکیه نیز به عنوان کشور همکار این سازمان تلقی می‌شود.

طبق گزارش ایتارتاس، مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ از جمله موضوعات محل بحث وزرای خارجه شرکت کننده در این نشست خواهد بود.

ایران و گروه موسوم به 1+5 یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان با این دیدگاه که بتوانند به توافقی دائم برای پایان دادن به مناقشه 10 ساله بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یابند، موافقت کرده‌اند مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای تهران را تا 24 نوامبر(سوم آذرماه) تمدید کنند.

 

دو طرف در تاریخ 23 نوامبر سال 2013 به یک توافق موقت شش ماهه در ژنو دست یافتند. این توافق از 20 ژانویه به اجرا درآمد و روز یکشنبه 20 ژوئیه به پایان رسید. تمدید مهلت مذاکرات بر اساس یکی از مفاد همین توافقنامه انجام شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر