۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۹۱۵۵
نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد تحریم‌های ضد ایرانی ۱۷۵ میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضربه زده است.
مجله تایم گزارش داد تحریم‌های ایران 175 میلیارد دلار به اقتصاد آمریکا ضربه زده است. این مجله انگلیسی این رقم را از قول تحقیق تازه‌ای منتشر کرده که شورای ملی ایرانیان آمریکا منتشر کرده است.

نتایج این تحقیق تازه نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا تنها به اقتصاد ایران لطمه وارد نکرده بلکه از طریق کاهش درآمدهای بالقوه ناشی از صادرات بر اقتصاد آمریکا نیز اثرگذار بوده است. شورای ملی ایرانیان آمریکا برآورد کرده از سال 1995 تا به حال آمریکا 175.3 میلیارد دلار به همین دلیل متضرر شده است.

کشورهای غربی از اواسط دهه 1990 با طرح ادعاهایی نظیر حمایت ایران از تروریسم یا اخیراً پیگیری اهداف نظامی در لفافه برنامه هسته‌ای اقدام به تحریم کشورمان در بخش‌های مختلف کرده‌اند. این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثراتی منفی برجای گذاشته‌اند اما ایران تنها ضررکننده در این میدان نبوده است و اثرات بومرنگی تحریم‌ها به سمت کشورهای تحریم‌کننده هم بازگشته است.

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد، در آمریکا به طور خاص از سال  1995 با کاهش درآمدهای بالقوه ناشی از صادرات، علاوه بر وارد آمدن خسارتی به ارزش بیش از 175 میلیارد دلار به بدنه اقتصاد، بین 51000 تا 66000 فرصت شغلی نیز سالانه از دست رفته‌اند. تگزاس و کالیفرنیا دو ایالتی هستند که از لحاظ فرصت‌های شغلی از دست رفته وضعیت بدتری نسبت به ایالت‌های دیگر دارند.

در میان کشورهای متحد آمریکا که اقدام به تحریم ایران کرده‌اند، آلمان با 23.1 تا 73 میلیارد دلار فرصت اقتصادی از دست رفته وضعیت منفی‌تری نسبت به سایر کشورها داشته است.

نتایج این تحقیق در شرایطی منتشر شده که کشورهای غربی و ایران در شهر وین، پایتخت اتریش در حال مذاکره برای دست‌یابی به توافقی جامع برای رفع بیش از یک دهه مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران هستند. نگارندگان این پژوهش از دولت اوباما خواسته‌اند در خلال این مذاکرات هزینه‌های واقعی تحریم‌ها علیه ایران را هم در نظر بگیرند.

نویسندگان این گزارش گفته‌اند تمایلی ندارند درباره سیاست خارجی آمریکا و اینکه آیا تحمل این هزینه سنگین ارزشش را داشته یا خیر، اظهارنظر کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر