۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۹۰۱۳
بر اساس آمار در سال ۱۳۹۲ به ازای هر ۴٫۷ ازدواج (کمتر از ۵) یک طلاق در کشور ثبت شده است و نسبت طلاق به ازدواج در این سال به حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.
بعضاً خوشحالیم از اینکه با نصب دیش ماهواره و استفاده از شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای، به دنیای مدرن پیوسته‌ایم و دیگر دوستان، آشنایان و همسایگان ما را بی‌فرهنگ و عقب‌مانده از قافله پیشرفت و تمدن نمی‌دانند. از این پس، همسر و فرزندانمان از نداشتن ماهواره پیش فامیل و دوستانشان خجالت نمی‌کشند و از داشتن ماهواره بر خود می‌بالند. اما این یک روی سکه بوده و این سکه روی دیگری هم دارد. واقعیت آن روی سکه را می‌توانیم از پاسخ به دهها سؤال به دست آوریم. سؤالاتی از قبیل:

۱- سرمایه‌گذاران اصلی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان چه کسانی هستند؟

۲- شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان که همانند قارچ در سال‌های اخیر روییده‌اند، چه سیاست‌ها و اهدافی را در قبال مخاطبین دنبال می‌کنند؟‌

۳- نسبت سرمایه‌گذاران این شبکه‌ها با استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و صهیونیسم بین‌الملل به سرکردگی رژیم صهیونیستی چگونه است؟

۴- برنامه‌های گوناگون این شبکه‌ها در قالب فیلم‌ها، مستندها و سریال‌ها، چه نوع سبک زندگی را در جامعه ایران تبلیغ و ترویج می‌نماید و این سبک زندگی با هویت اسلامی- ایرانی ما چه نسبتی دارد؟‌

۵- آیا این شبکه‌ها به تحکیم خانواده به عنوان هسته اصلی جامعه کمک می‌کند یا بالعکس، عامل مهمی در فروریختن بنیان خانواده است؟‌

۶- آیا شبکه‌های ماهواره‌ای بر ایمان، حیا، عفت و پاکدامنی همسر و فرزندانمان می‌افزاید یا اینکه بسان دزدی عمل می‌کند که همه اینها را به یکباره سرقت می‌کند؟

آری برای فهم آن روی سکه ماهواره، باید سؤالاتی از این دست را پاسخ داد. به این سؤالات پاسخ دهیم و آنگاه؛ اگر بر بالای بام دیش نبرده‌ایم، نسبت به بالا بردنش بیشتر تأمل کنیم و اگر برده‌ایم، در حفظ و نگهداری و استفاده از آن دوراندیشانه تصمیم بگیریم.

 در کل جهان ۳۰۰ ماهواره تلویزیونی فعال است که از این تعداد ۱۱۶ ماهواره فضای ایران را پوشش می‌دهند. شبکه‌های فارسی‌زبان که فقط برای فارسی‌زبانان و خصوصاً ایرانی‌ها برنامه تولید و پخش می‌کنند، هم‌اینک به بیش از ۱۶۰ کانال رسیده است. اما ماهواره‌هایی که در فضای ایران فعالند، امکان دریافت حدود ۱۸ هزار شبکه تلویزیونی را فراهم کرده‌اند و از این تعداد حدود ۲ هزار شبکه را با دیش‌های معمولی می‌توان با کیفیت بالا دریافت کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در بین این شبکه‌ها، ۳۸۰ کانال به صورت شبانه روز در حال پخش موسیقی، کلیپ، رقص، آهنگ‌های درخواستی و کنسرت هستند. حدود هزار و ۲۰۰ شبکه در خلال برنامه‌های خود، کلیپ‌ها و شوهای موزیکال پخش می‌کنند. حدود ۸۰ شبکه به نمایش مد و لباس اختصاص دارند. در یک تحلیل محتوایی،‌ عمده آنچه این شبکه‌ها پخش می‌کنند و روی مخاطب اثر می‌گذارند، با سنت و فرهنگ اسلامی- ایرانی در تضاد بوده و آثار بسیار مخرب روحی و روانی دارند. شبکه‌های فارسی‌زبان در ابتدای راه‌اندازی، بیشتر موضوعات سیاسی را دنبال می‌کردند، لکن هم‌اکنون وارد حوزه فرهنگ شده، تغییر و تحولات فرهنگی را به صورت هدفمند در ایران دنبال می‌کنند. برخی از این شبکه‌ها مانند BBC فارسی، VOA، من و تو و فارسی وان، در میان مخاطبین شهرت بیشتری یافته‌ و توانسته‌اند بخشی از جامعه ایرانی را تحت تأثیر خود قرار دهند.

در میان این شبکه‌ها،‌شبکه فارسی وان بیشتر از دیگر شبکه‌ها، کانون خانواده را مورد توجه قرار داده است.در خصوص این شبکه و دیگر شبکه‌های فارسی‌زبان، دو نکته اساسی را باید مورد توجه قرار داد:

۱- مدیریت و گردانندگان

۲- اهداف و محتوا.

شاید بینندگان این شبکه‌ها تصور کنند عده‌ای دلسوزانه و برای پر کردن اوقات فراغت، به دنبال فراهم کردن زمینه‌های تفریح و سرگرمی آنان هستند، لکن تأمل در دو نکته مذکور نتایج دیگری را به دست می‌دهد.

چهارمین مرد ثروتمند آسیا، یک یهودی استرالیایی به نام «رابرد مرداک» است. رابرد مرداک به یک امپراتوری رسانه‌ای و در واقع به «سلطان شیطانی رسانه‌ها» معروف است. مرداک یهودی، دارای ۶۰ شبکه تلویزیونی به ۱۳ زبان مختلف بوده و مسئولیت ۱۰۰ روزنامه و مجله معروف چون دیلی تلگراف، وال‌استریت‌ژورنال، تایمز، ساندی تایمز، نیویورک‌پست و نیز شبکه‌های معروفی چون فاکس، فاکس‌نیوز، اسکای نیوز و سایت‌هایی چون «مامی اسپیس» را بر عهده دارد. آری شبکه فارسی وان، متعلق به چنین فرد یهودی است؛ فردی که به لحاظ ماهیت عملکردی رسانه‌هایش، او را «سلطان شیطانی رسانه‌ها» نام نهاده‌اند. برای دست یافتن به درک بهتری از ماهیت مرداک، همین نکته کفایت می‌کند که بدانیم‌ پرتیراژ‌ترین مجله انگلیسی «نیوز آو ورلد» که یک مجله جنسی‌ و سکسی است، متعلق به اوست! همین مقدار اطلاعات در مورد صاحب شبکه فارسی‌ وان، کفایت می‌کند تا بفهمیم او برای خانواده‌های ایرانی، چه برنامه‌ها و نقشه‌هایی را تدارک دیده و می‌بیند.

مستندها، فیلم‌ها و سریال‌های شبکه فارسی وان که دفتر مرکزی‌اش در «هنگ‌کنگ» قرار دارد، از میان برنامه‌های روز امریکا و اروپا انتخاب و برای مخاطب فارسی‌زبان دوبله می‌شوند. بررسی و تحلیل محتوایی مجموعه‌ای از برنامه‌های فارسی‌وان، نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران این شبکه، چگونه به جنگ اعتقادات، باورها و ارزش‌های انسانی، اسلامی و ایرانی خانواده‌های ایرانی آمده‌اند و از طریق رسانه به دنبال تغییر هویت و فرهنگ ملت ایران هستند. نکات برجسته این سریال‌ها و فیلم‌ها که هر یک از آنها برای فروپاشی یک خانواده ضعیف‌الایمان کفایت می‌کند، عبارتند از:

ترویج و عادی جلوه دادن خیانت زن به همسر و شوهر به زن از طریق ارتباط با دیگران

عادی جلوه دادن رابطه جنسی دختران و پسران قبل از ازدواج و حتی باردار شدن دختران قبل از ازدواج

هویت‌زدایی از مفهوم خانواده و بی‌اهمیت جلوه دادن احترام به والدین در محیط خانه

عادی جلوه دادن سقط جنین برای دختران قبل از ازدواج

ترویج فمنیسم و خشونت

زمینه‌سازی ذهنی برای پذیرش تفکر شیطان‌پرستی در جوانان و نوجوانان

آری، بسیاری از آنچه این روزها در جامعه ایرانی و در شهر‌های بزرگ به صورت اخبار ناگوار از خانواده‌های ایرانی به گوش می‌رسد، ارمغان این شبکه‌های ماهواره‌ای برای مخاطبان است. شبکه‌های ماهواره‌ای یکی از کارآمدترین ابزار‌های مؤثر دشمنان در جنگ نرم علیه انقلاب اسلامی و ملت ایران هستند. برخی از این شبکه‌ها، بنیان خانواده ایرانی را به عنوان هدف نشانه رفته‌اند. بنیان خانواده‌ای که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در خصوص اهمیت و نقش آن می‌فرمایند: «هر کشوری که در آن بنیان خانواده مستحکم باشد، بسیاری از مشکلات آن کشور، به خصوص مشکلات اخلاقی و معنوی آن به برکت خانواده سالم و مستحکم برطرف می‌شود یا اصلاً به وجود نمی‌آید.»

 غرب برای فروریختن مقاومت ملت ایران و ویران ساختن جامعه ایران، خانواده‌های ایرانی را از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای با صرف هزینه‌های میلیاردی نشانه رفته است.بنیان هر خانواده‌، آنگاه فرو خواهد ریخت، که تعهدات زناشویی و اعتماد متقابل زن و شوهر نسبت به یکدیگر، از بین برود. شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان همانند فارسی‌وان، این تعهدات زناشویی و اعتماد متقابل را نشانه رفته‌اند. با فروریختن اعتماد متقابل در هر خانه‌ای بین زن و شوهر، این خانواده در سراشیبی سقوط و فروپاشی قرار می‌گیرد. بر اساس آمار در سال ۱۳۹۲ به ازای هر ۴٫۷ ازدواج (کمتر از ۵) یک طلاق در کشور ثبت شده است و نسبت طلاق به ازدواج در این سال به حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، برنامه‌های ماهواره‌ای از عوامل مؤثر در پیدایی شرایط و زمینه‌های منجر به طلاق است. یکی از افرادی که خانواده‌اش اینگونه فرو ریخته است، می‌گوید: «نزدیک به ۱۰ سال قبل ازدواج کردم و حاصل این ازدواج دو فرزند است. سال گذشته تصمیم گرفتم که یک دستگاه ماهواره خریداری کنم، اما همسرم با این تصمیم به شدت مخالفت کرد تا اینکه بالاخره در اثر اصرار‌های مکرر و بدون توجه به نظر وی اقدام به خرید و نصب ماهواره کردم. پس از مدتی، با تماشای برنامه‌های شبکه‌های مختلف، از کرده خود پشیمان شدم اما چون این اقدام با اصرار خودم عملی شده بود، به روی خود نیاوردم تا اینکه پس از گذشت چندین ماه متوجه شدم رفتار‌های همسرم تغییر کرده و چون سریال‌های فارسی‌وان در رأس همه امور زندگی ما قرارگرفته بود، کمتر به انجام فرایض دینی اهمیت می‌داد. … مزاحمت‌های تلفنی، رد و بدل کردن پیام و بی‌توجهی همسرم به من و بچه‌ها و… باعث شد که پس از مدتی متوجه شوم همسرم به تقلید از سریال‌های شبکه فارسی‌وان با جوانی دوست شده است. در پی این رسوایی درخواست طلاق داده و همسرم نیز بی‌تفاوت نسبت به موضوع، من و بچه‌ها را رها کرده و به منزل پدرش در تهران رفته است!»

آری این اعتراف، نمونه‌ای از دستاوردهای پیوستن به قافله تمدن با ماهواره است. نمونه‌ای که باید هر شنونده و خواننده این مطلب را به فکر فرو ببرد.باید فکر کرد و به آسیب‌ها و خطرات ناشی از تماشای برنامه‌های شبکه‌های ماهواره برای خود، همسر و فرزندان توجه نمود. سست شدن بنیان خانواده، ترویج خشونت،‌زیاد شدن آمار دختران فراری، اختلافات خانوادگی و شکستن حریم‌های خانواده، بدحجابی و افزایش تعداد زنان خیابانی، تنوع‌طلبی و هوس‌بازی در زنان و مردان، بلوغ زودرس در جوانان دختر و پسر،‌ افزایش سن ازدواج و ترویج زندگی مجردی،‌ افزایش طلاق و شکستن قبح گناه و از بین رفتن حیا و بی‌عفتی در جامعه، نمونه‌هایی از این خطرات و آسیب‌هاست.

چه باید کرد؟ این سؤالی است که به ذهن هر دلسوزی و انسان با غیرتی خطور می‌کند. برای پاسخ به این سؤال، باید اول بدانیم و به دیگران بفهمانیم که دشمن خط مقدم نبرد و جنگ نرم را به بالای پشت‌بام‌های ما کشانده است. البته این خود ما هستیم که دشمن را دراین عرصه به پیش آورده‌ایم. پس باید اراده کنیم و خط مقدم دشمن را فرو ریزیم. باید اراده کنیم و به تعمیق باور‌های دینی و اعتقادی در سطح جامعه و خانواده همت گماریم. باید با همت و کار و تلاش و تقویت روحیه استقلال،‌سبک زندگی اسلامی- ایرانی را در خود، خانواده و جامعه مبنای هر نوع عملی قرار دهیم. اگر چنین رویکردهایی را در پیش گرفتیم، آنگاه از خطرات ناشی از ماهواره‌ها در امان خواهیم بود.

پارس


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر