۲۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۸۶۸
علي اصغر سلطانيه سرپرست هيئت ايراني در اين مذاکرات و هرمان ناکارتس معاو ن امور پادمان هاي آژانس پس از پايان اين مذاکرات از عبارت هاي "مثبت" ،"سازنده"و "رو به پيشرفت " براي اين مذاکرات استفاده کردند.
به گزارش پايداري ملي، ايران و آژانس در پايان يک روز مذاکره فشرده درتهران توافق کردند که کارشناسان دو طرف روز 27 دي ماه مجددا در تهران ديدار کنند. علي اصغر سلطانيه سرپرست هيئت ايراني در اين مذاکرات و هرمان ناکارتس معاو ن امور پادمان هاي آژانس پس از پايان اين مذاکرات از عبارت هاي "مثبت" ،"سازنده"و "رو به پيشرفت " براي اين مذاکرات استفاده کردند. در عين حال ناکارتس تاکيد کرد هنوز درباره رويکرد نهايي به توافق نرسيده ايم.همزمان هلگا اشميد معاون اشتون در تماسي تلفني با باقري معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره زمان و مکان دور بعدي مذاکرات ايران و 1+5 گفت وگو کردند. برخي رسانه ها در همين حال از تدوين بسته پيشنهادي جديد 1+5 براي ارائه به ايران خبر داده اند.

 

سلطانيه:مذاکرات مثبت بود

به گزارش سايت ايران هسته اي،ايران و آژانس توافق کردند که کارشناسان دو طرف روز 27 دي ماه 1391 (16 ژانويه 2013) مجددا در تهران ديدار کنند.تيمي از آژانس بين المللي انرژي اتمي به رياست هرمان ناکارتس معاون امور پادمان مدير کل روز پنج شنبه 23 آذر 1391 (13 دسامبر 2012) در تهران مذاکره کردند.اين مذاکرات صبح و بعد از ظهر در دو نوبت در محل سازمان انرژي اتمي ايران برگزار شد.ديپلمات ها به «ايران هسته اي» گفتند دو طرف در اين مذاکرات روحيه اي مثبت و سازنده داشتند و در انتها پيشرفت خوبي حاصل شد.بنابر توافق دو طرف در مذاکرات تهران، تيم هاي ايران و آژانس روز 27 دي ماه مجددا در تهران با يکديگر گفت وگو خواهند کرد.مذاکرات ايران وآژانس غروب روز پنج شنبه پايان يافت و هيئت آژانس پنج شنبه شب به سمت وين پرواز کرد.اين گزارش مي افزايد:در حالي که هنوز مذاکرات ايران و آژانس جريان داشت، برخي منابع غربي مدعي شدند که ايران با بازرسي آژانس از پارچين موافقت کرده است.با توجه به اينکه مداليته ميان ايران و آژانس هنوز نهايي نشده، اين خبر صحيح نيست. در همين حال سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام کرد مذاکرات روز پنجشنبه نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي در تهران مثبت و سازنده بوده است.به گزارش فارس وي گفت: اين مذاکرات سازنده بوده، به گونه اي که به نتايج خوبي دست يافتيم.در پايان مذاکرات توافق شد که مرحله بعدي گفت وگوها در 27 دي ماه برگزار شود.

 

ناکارتس: ما توانستيم پيشرفت حاصل کنيم

در همين حال هرمان ناکارتس پس از بازگشت از ايران ضمن «خوب توصيف کردن نشست تهران» گفت که انتظار مي رود مذاکرات ميان آژانس و ايران درباره چگونگي انجام تحقيقات از برنامه هسته اي ايران ماه آينده به يک توافق منجر شود.به گزارش ايسنا، خبرگزاري رويترز از وين گزارش داد: هرمان ناکارتس، پس از مذاکرات روز پنجشنبه در تهران، روز جمعه در فرودگاه وين به خبرنگاران گفت: ما توانستيم پيشرفت حاصل کنيم.

ناکارتس گفت: ما انتظار داريم يک رويکرد ساختاري را نهايي کنيم و سپس بلافاصله پس از آن اجراي آن را آغاز کنيم. ناکارتس گفت: ما توافق کرديم در تاريخ 16 ژانويه سال آينده ميلادي بار ديگر با يکديگر ديدار کنيم و انتظار داريم در آن نشست رويکرد ساختاري را نهايي و بلافاصله اجراي آن را آغاز کنيم. وي افزود که پارچين «بخشي از اين رويکرد ساختاري است.»

 

گفت وگوي تلفني معاونان جليلي و اشتون درباره زمان و مکان مذاکرات

درهمين حال معاونان دکتر جليلي و کاترين اشتون غروب روز چهارشنبه 22 آذر تلفني مذاکره کرده اند. به گزارش سايت ايران هسته اي موضوع اين گفت وگو بحث درباره جزئيات مذاکرات آينده ايران و 1+5 بوده است.مايکل مان سخنگوي کاترين اشتون بلافاصله پس از اين مکالمه بيانيه اي منتشر کرد که در آن آمده است: «اميدوارم گروه 1+5 بزودي با ايران بر سرچگونگي ادامه گفت وگوها و پيشرفت ملموس بسوي پاسخگويي به نگراني هاي بين المللي به توافق برسند».اطلاعات دريافتي «ايران هسته اي» نشان مي دهد که دو طرف هنوز به هيچ جمع بندي درباره دور بعدي مذاکرات نرسيده اند.بلومبرگ نيز با اشاره به اين که اشميت در اين تماس درباره زمان ومکان گفت وگوي ايران و1+5 با باقري گفت وگو کرده است افزود:آمريکا و شرکاي اين کشور در گروه 1+5، اخيراً بر سر ارائه پيشنهادي بازنگري شده به ايران در مذاکرات هسته اي به توافق رسيده اند؛ مذاکراتي که احتمال مي رود تا حدود يک ماه آينده ميان دو طرف برگزار شود. با اين حال،يک مقام آمريکايي گفته پيشنهاد مذکور، بازبيني همان مواردي است که در ماه مه گذشته در بغداد به ايران ارائه شده بود و يک برنامه کاملاً جديد و يا «معامله اي بزرگ» که همه دغدغه هاي جامعه بين المللي را به طور يکجا پوشش دهد، به شمار نمي رود.

 

گزارش مؤسسه ويلسون ازبسته جديد 1+5

در همين حال به گزارش فارس مرکز مطالعات عالي بين المللي وودرو ويلسون با اشاره به مذاکرات درباره برنامه هسته اي ايران نوشت: پيشنهادات جديد غرب به ايران براي حل موضوع کارساز نيست.آدلر نويسنده اين مقاله نوشت: روس ها مايلند که تحريم ها کاهش يابد که همان خواست ايران است اما آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان و ديگر متحدانشان کاهش تحريم ها را منوط به توقف غني سازي 20 درصد اورانيوم کرده اند که ايران استفاده از آن را براي سوخت رآکتورها و مصارف درماني ضروري مي داند.براساس اين گزارش، گروه 1+5 به رهبري آمريکا که بانفوذترين کشور اين گروه است 3 مورد را به عنوان پيش شرط مطرح کرده است؛ توقف غني سازي 20 درصد که از سوي غربي ها به عنوان يک اقدام اعتمادساز از جانب ايران نگريسته مي شود. اما غرب از ايران همچنين مي خواهد که انبارهاي اورانيوم 5 درصد خود را نيز خالي و آن را به خارج منتقل کند و همچنين سايت فردو که يک سايت هسته اي تسخيرناپذير است را تعطيل کند.اين سه خواسته به عنوان پيش شرط هاي غرب براي کاهش تحريم ها آن هم در حوزه واردات فلزات است و تحريم نفت و بانک مرکزي همچنان به قوت خود باقي است.يک ديپلمات غربي گفت: به ميزان آنچه که به دست مي آوريم از فشار خود کم مي کنيم و اين يک آزمايش براي ايران است.اما در نقطه مقابل ايران براي بازگشت به مذاکرات جدي خواستار لغو يا کاهش تحريم ها است، خواسته اي که واشنگتن با آن مخالف است.محقق مرکز ويلسون در ادامه افزود :اما درباره مساله غني سازي و به ويژه موضوع توليد اورانيوم با غناي کم موجود در ايران جاي انعطاف پذيري وجود دارد. در نهايت بايد گفت ايران مي خواهد بداند در پايان در برابر آنچه که از دست مي دهد چه چيزي بدست مي آورد. اين درحاليست که غرب نمي خواهد دراين باره رسما پيشنهاد دهد و مايل است که در مذاکرات به صورت غيررسمي دراين باره مذاکره شود.اين نويسنده در پايان نوشت: اگر ايراني ها پايان بازي را ندانند اراده اي براي شروع مذاکرات جدي نخواهند داشت و مذاکرات باز هم به شکست خواهد انجاميد. ايراني ها در صورتي بله مي گويند که گروه 1+5 بپذيرد که ايران به غني سازي ادامه دهد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر