۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷
کد خبر: ۸۳۹۴
نخستین سامانه ملی پرتودهی چندمنظوره گاما امروز با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در شهر بناب افتتاح شد. این سامانه نخستین سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی و ضدعفونی تجهیزات پزشکی در مقیاس صنعتی است.
دکتر غلامحسین رحیمی رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعلام این خبر افزود: این سامانه نخستین سامانه پرتودهی محصولات کشاورزی و ضدعفونی تجهیزات پزشکی در مقیاس صنعتی است که با حمایت کامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصویب، نظارت، پیگیری و آماده بهره برداری شد.

وی خاطرنشان کرد: سامانه دیگری نیز در شهرکرد در حال ساخت است که امیدواریم تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

رحیمی، اعتبار در نظر گرفته شده برای این دو سامانه را 13 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تاکنون از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، 10 میلیارد از این اعتبار تامین شده است و مابقی آن به مرور و همراه با تکمیل پروژه شهرکرد اختصاص داده خواهد شد.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه گروهی گسترده از متخصصان و نخبگان کشور در به ثمر رساندن این سامانه فعالیت داشته اند، ادامه داد: محصولات پرتو داده شده در این سامانه پاسخ مثبت مراجع آزمایشگاهی را کسب کرده اند و پس از فعالیت آزمایشی، حداکثر تا 3 ماه آینده شروع به پذیرش محصولات خواهد کرد. پس از آغاز به کار صنعتی این سامانه، سالیانه حداقل صدهزار متر مکعب محصولات کشاورزی را پرتودهی می کند.

وی درباره وضعیت در اختیارگذاری فناوری پرتودهی اشعه گاما در دنیا بیان کرد: کشورهایی که صاحب این فناوری بودند اغلب حاضر نبودند، آن را در اختیار ما قرار دهند و اگر هم می خواستند فناوری اش را به ما بدهند با هزینه ای بیش از سه برابر از هزینه ای که ما برای به سرانجام رساندن این طرح صرف کرده ایم، از ما طلب می کردند. اما به جز چشمه های نور این سامانه که وارداتی است، تمام قطعات و تجهیزات آن توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.

رحیمی اظهار داشت: با موافقت دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری، قرار شده است که توسعه این سامانه توسط بخش خصوصی حمایت شود. در همین راستا، امروز نخستین نهاد بخش خصوصی از استان گلستان برای اجرای طرح سامانه های مشابه پرتودهی اشعه گاما، اعلام آمادگی کرده است و به زودی قرارداد انجام این کار با نظارت سازمان انرژی اتمی و حمایت ویژه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، منعقد خواهد شد.

وی اضافه کرد: این اتفاق یک پیام مهم در عرصه تولید فناورانه توسط بخش خصوصی است که امیدوارم در آینده نزدیک، سایر بخش های خصوصی مرتبط با اقتصاد دانش بنیان بتوانند در طرح های کلان ملی، حاضر شوند.

رئیس مرکز طرح های کلان ملی فناوری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 40 طرح کلان ملی امسال توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دست بررسی، پیگیری، نظارت و پیشرفت است، از آماده شدن و به بهره برداری رسیدن 10 طرح کلان ملی در سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به سایر طرح های کلان ملی که در سال جاری به بهره برداری خواهد رسید، گفت: تولید تخم مرغ اس پی اف، نخستین شناور تحقیقاتی اقیانوس پیما، نخستین سامانه شبکه ملی پایش اطلاعات دریایی کشور، هواپیمای دوزیست، تعدادی تجهیزات پزشکی، تعدادی دارو، طراحی و ساخت نمونه مهندسی و صنعتی خودروی هیبردی و راه اندازی 15 مرکز هوانوردی از جمله طرح های کلانی است که به صورت ملی در حال پیگیری، نظارت و بهره برداری است و انشاءالله تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر