۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۶
کد خبر: ۸۲۷۰
سفیر پیشین فرانسه در تهران
«فرانسوا نیکولو» با بیان این ادعا که طرفین محکومند که مذاکرات را با موفقیت به پایان برند، می‌گوید در صورت شکست گفت‌وگوها، غرب هیچ طرح جایگزینی ندارد.
در حالی که شهر وین برای میزبانی دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 آماده می‌شود، «فرانسوا نیکولو» سفیر پیشین فرانسه در تهران می‌گوید غرب هیج طرح و نقشه جایگزینی برای مذاکرات ندارد و از همین رو طرفین محکوم به موفقیت در مذاکرات هستند.

وی در بخشی از گزارشی که با موضوع مذاکرات هسته‌ای در پایگاه «بلومبرگ» منتشر شده، گفته است: «طرفین مذاکرات تقریبا محکوم به موفقیت هستند. طرف غربی هیچ طرح جایگزین واقعی‌ای ندارد.»

بلومبرگ همچنین با اشاره به افزایش سفرهای دیپلماتیک به ایران در طول ماه‌های اخیر، نوشته است که طرفین با نشان دادن انعطاف از خود، انتظارات را برای دستیابی به توافق جامع افزایش داده‌اند.

نمایندگان ایران و 5 عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، روز 24 اردیبهشت دور تازه‌ای از مذاکرات هسته‌ای را با هدف دستیابی به راهکاری جامع، آغاز می‌کنند. بر اساس توافقی که سوم آذر سال گذشته به دست آمد، طرفین باید تا روز 29 تیر به توافقی بلندمدت دست یابند.

در حالی که طرفین اعلام کرده‌اند در این دور بحث بر سر پیش‌نویس توافق جامع را آغاز می‌کنند، «علی واعظ» تحلیلگر ارشد موسسه موسوم به «گروه بحران بین‌الملل» در گفت‌وگو با بلومبرگ ظرفیت غنی‌سازی ایران، نحوه کاهش تحریم‌ها و روند آتی برنامه‌های تحقیقات و توسعه ایران را از جمله موضوعات مورد اختلاف دانسته و می‌گوید: «برخی موضوعات به دقایق آخر موکول می‌شوند. بر اساس پیشنهاداتی که طرفین پای میز مذاکره مطرح می‌کنند، می‌توان در مورد پیشرفت گفت‌وگوها قضاوت کرد.»

«فرنک دالنوکی ورس» تحلیلگر فیزیک هسته‌ای مرکز «جیمز مارتین» کالیفرنیا هم می‌گوید 1+5 باید به جای اصرار بر محدود کردن نوع سانتریفیوژهای مورد استفاده ایران، برای ظرفیت غنی‌سازی سقفی تعیین کند.

بلومبرگ در پایان اشاره کرده است که تهدیدات کنگره نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر موجب نشده تا ایران از گسترش همکاری‌های اقتصادی و دفاعی با روسیه اجتناب کند. «سرگئی باتسانوف» دیپلمات سابق روسیه می‌گوید: «بحث امضای قرارداد میان ایران و روسیه به دلیل انتظار شکست مذاکرات مطرح نشد. بلکه روسیه در سرمایه‌گذاری برای ارتقا روابط و تثبیت جایگاه خود در بازارهای ایران، منافع بلندمدتی دارد.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر