۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۸۲۵۶
سردار جلالی در بازدید از خبرگزاری دانشجو؛
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه حملات زیادی در حوزه‌ سایبری به ایران وارد شده‌ است، خاطرنشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل به ‌خوبی توانسته است تمام حملات را شناسایی کند و به آنها پاسخ دهد.
غلامرضا جلالی در بازدید از «خبرگزاری دانشجو»، با بیان اینکه سازمان پدافند غیرعامل به لحاظ اجرایی تمام دستگاه‌های اجرایی را پوشش می‌دهد، گفت: این سازمان از 12 معاونت و چهار قرارگاه تشکیل شده که از 12 معاونت شش معاونت موضوعی و شش معاونت دستگاهی است.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه معاونت انرژی یکی از معاونت‌های دستگاهی است، بیان داشت: این معاونت شامل حوزه‌های وزارت نیرو، نفت و هسته‌ای و معاونت فاواست که حوزه الکترونیک و سایبری را مدیریت می‌کنند؛ همچنین وزارت ارتباطات، صدا و سیما، بانک مرکزی و سایر بانک‌ها را در بر می گیرد.
 
وی معاونت صنعت (داخلی و نظامی) را شامل حوزه‌های وزارت دفاع و صنایع زیرمجموعه این وزارتخانه دانست و ادامه داد: معاونت امور سلامت وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست را شامل می‌شود و معاونت زیربنایی مسئولیت مدیریت وزارت ‌راه، مسکن، امور خارجه و قوه قضائیه را برعهده دارد.
 
جلالی‌ معاونت‌های انرژی، صنعت و فاوا را جزو معاونت‌هایی دانست که در دستگاه‌های اجرایی سازماندهی شده‌اند و یادآور شد: دفاع حقوقی از منافع ملی کشور است، از این رو در حوزه امور خارجه نیز این سازمان فعال است.
 
 
قبول مسئولیت انتشار ویروس استاکس نت
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به انتشار ویروس استاکس نت خاطرنشان کرد: ویروس استاکس‌نت چندی قبل با هدف ضربه به نیروگاه‌های هسته‌ای ایران تولید شد که پس از مدتی رئیس جمهور آمریکا برای اولین بار رسماً مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.
 
وی با تاکید بر اینکه ایران در مواجهه با ویروس استاکس‌نت اندکی خسارتی دید، اضافه کرد: در مقابل، آمریکا با قبول مسئولیت این حمله، در واقع مسئولیت حمله سایبری به خاک ایران را پذیرفت که ایران باید از آنها شکایت می‌کرد.
 
 ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دفاع سایبری
 
جلالی به بیان روند نحوه مقابله با حملات سایبری در کشور‌ پرداخت و خاطرنشان کرد: وزارت خارجه، قوه قضائیه و سازمان پدافند غیرعامل چارچوب‌هایی به نام «نظام دفاع حقوقی سایبری» دارند و در صورتی که کسی حمله سایبری به ایران کند نحوه شکایت و پیگیری آن برعهده این دستگاه‌هاست، از این رو معاونت اطلاعات این سازمان وظیفه تهدیدات خارجی علیه کشور را برعهده دارد.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه در استان‌ها، استانداری‌ها، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، اداره کل پدافند غیرعامل تشکیل شده است، یادآور شد: یکی از معاونان هر وزارتخانه مسئول کمیته پدافند غیرعامل است که وظیفه ارتباط میان سازمان پدافند غیرعامل و وزارتخانه‌ مورد نظر را برقرار می‌کند.
 
وی با بیان اینکه رئیس پدافند غیرعامل هر استان، استاندار است، افزود: سازمان پدافند غیرعامل برای هفت استاندار هسته‌ای حکم صادر کرده است تا فرمانده پدافند پرتویی استان باشند و در مواقع بروز حادثه مردم را آموزش داده و سازماندهی، درمان و انتقال آنها را برعهده گیرند.
 
حوزه فعالیت پدافند غیرعامل
 
جلالی به حیطه وظایف این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: به طور مثال قرارگاهی به نام قرارگاه پدافند پرتویی وجود دارد که مدیریت بحران حوادث هسته‌ای را بر عهده دارد، بنابراین اگر کارخانه‌ هسته‌ای نشت کند و این نشت در داخل نیروگاه باشد، سازمان انرژی هسته‌ای مسئولیت مدیریت بحران را برعهده دارد، اما اگر نشتی به بیرون از نیروگاه نفوذ کند و در حوزه مردم قرار گیرد مدیریت آن بر عهده سازمان پدافند غیرعامل خواهد بود.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه تخاصم دشمن نسبت به ایران هیچ‌گاه تمام نمی‌شود، خاطرنشان کرد: رویکرد کشورهای غربی در سال‌های 2013 و 2014 رویکرد توسعه جنگ سایبری است که این موضوع را به طور رسمی اعلام کرده‌اند.
 
وی همچنین اضافه کرد: پاسخ اوباما درباره ایران که گفته است نمی‌توانیم به ایران حمله کنیم، نتیجه پایداری ایران است؛ این در حالی است که برخلاف تلاش‌های بسیار، ناموفق بوده اند.
 
 
 
 
مهمترین حملات سایبری سال جاری
 
جلالی با اشاره به اینکه حملات زیادی در حوزه‌ سایبری به ایران وارد شده‌ است، خاطرنشان کرد: سازمان پدافند غیرعامل به ‌خوبی توانسته است تمام حملات را شناسایی کند و به آنها پاسخ دهد.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل به بیان آخرین حملات سایبری در سال جاری پرداخت و در این باره گفت: در مدت ثبت‌نام فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها حملات سایبری با هدف آسیب به این سایت انجام شد.
 
منشأ حملات سایبری در ثبت‌نام یارانه‌ها
 
وی در این باره توضیح داد: در زمان ثبت‌نام یارانه‌ها فشار زیادی به ایران وارد شد، اما تمامی این بحران‌ها به خوبی مدیریت گردید؛ به گونه‌ای که در صورت ندادن پاسخ مناسب به حملات سایبری، ممکن بود با مشکلاتی چون قطع سامانه ثبت نام هدفمندی یارانه، اختلال در پروسه ثبت‌نام و یا آسیب اطلاعات وارد شده مواجه می‌شدیم.
 
جلالی با تاکید بر اینکه در روزهای ابتدایی ثبت‌نام یارانه‌ها به دلیل حجم زیاد اطلاعات، برخی ناهماهنگی‌ها به وجود آمد، ادامه داد: یکی از بزرگترین مشکلات در سامانه هدفمندی، ترافیک سنگین اطلاعات بود.
 
رئیس سازمان پدافند غیرعامل یادآور شد: جمع بندی ما از موضوع ثبت نام یارانه‌ها این است که هم دشمن و هم یکسری ماجرا‌جو‌های داخلی تلاش زیادی برای آسیب رساندن به سامانه هدفمندی انجام دادند، اما با مدیریت دقیقی که انجام شد، به غیر ساعات اولیه که گمان می‌کنم ناهماهنگی‌های داخلی وجود داشت، مشکل خاصی به وجود نیامد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر