۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۸۲۴۸
اگر چه مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 به مرحله تدوین و نگارش پیش نویس توافق جامع و نهایی رسیده است ولی هنوز طرف غربی از ابعاد برنامه نظامی ایران در موضوع هسته ای می گوید.
اگر چه مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 به مرحله تدوین و نگارش پیش نویس توافق جامع و نهایی رسیده است ولی هنوز طرف غربی از ابعاد برنامه نظامی ایران در موضوع هسته ای می گوید.

 

این ادعاها در حالی صورت می گیرد که ایران بارها تاکید کرده است که به دتبال برنامه صلح آمیز هسته ای است و این موضوع هم در بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید شده است.

 

نکته قابل توجه این است که 4 روز مانده به مذاکرات هسته ای در وین، رسانه های غربی در تلاشند با دامن زدن به برنامه های نظامی پرونده هسته ای ایران که قطعا از سوی شبکه های خاصی تغذیه می شوند، امتیازت بیش تری در میز مذاکرات بگیرند.

 

منابع دیپلماتیک غرب روز جمعه گفتند: بازرس هسته ای سازمان ملل توضیحی از ایران درباره توسعه چاشنی هایی که می تواند به تنظیم یک دستگاه انفجاری اتمی کمک کند را دریافت کرده و خواستار توضیحات بیشتر است.

 

ایران به سوالات آژانس سازمان ملل در مورد به اصطلاح سیم انتقالی انفجار (EBW) پاسخ داد که چاشنی به عنوان یک آزمون مهم است و ایران تمایل خود را به همکاری کامل با آژانس بین المللی اتمی ابراز کرد.


هیئت سازمان ملل در وین گفت: ایران ادعاهای چنین اقدامات بی اساسی را رد می کند و به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در روشن شدن مسائل پیشنهاد داده است.


به گفته این منابع ایران اطلاعاتی را به آژانس بین المللی انرژی اتمی در اواخر ماه آوریل در مورد سرعت عملکرد چاشنی ها و اینکه برای استفاده های غیر نظامی هستند ارائه کرده است. آژانس در پیرو این اطلاعات سوالات بیشتری را برای ایران ارسال کرده است که هنوز جزئیات بیشتری در این باره گزارش نشده است.


مارک فیتزپاتریک، مدیر برنامه عدم گسترش تسلیحات هسته ای در موسسه بین المللی استراتژیک گفت: پاسخگویی صادقانه به سوالات در مورد
EBW قابل توجه است چرا که این پرسش ها به مسائل مهم و در ارتباط با موضوع اتهامات فعالیت های هسته ای گذشته که از بعد نظامی درباره ایران است ارتباط دارد.


ایران در تلاش به پایان دادن تحریماتی است که به اقتصاد وابسته به نفت صدمه می زنند، بعد از سال ها افزایش بن بست با غرب، حسن روحانی رئیس جمهور ایران راه را برای بهتر شدن روابط هموار کرده است.


ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر در یک توافق گام به گام برای رسیدگی به اتهامات در مورد تهران که در تلاش برای توسعه قابلیت تولید سلاح های هسته ای است زسیدگی شود به توافق رسیدند، جمهوری اسلامی ایران می گوید برنامه هسته ای یک طرح انرژی صلح آمیز است.

 


به عنوان یکی از 7 اقدامات اجرایی شده در 15 ماه می، ایران توافق به ارائه اطلاعاتی در مورد چاشنی هاEBW کرده است.

 

منبع دیپلماتیک گفت: ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز در حال توافق بر سر رسیدن به اقدامات جدید اجرایی شده در 15 ماه می هستند.

 

  به نظر می رسد دلیل تاکید چندین باره طرف غربی بر ابعاد نظامی احتمالی پرونده هسته ای این باشد که اولا می خواهند در میز مذاکره امتیاز بیش تری از ایران بگیرند، ثانیا، ایران را در نزد افکار عمومی به عنوان یک متهم در نقض قوانین بین المللی معرفی کنند.

 

  باید دید در مذاکرات پیش رو چه خواهد گذشت؟ و ایران و گروه 1+5 می توانند با حل موضوعات فی ما بین به یک توافق جامع دست پیدا کنند یا نه؟ و مهم تر از اینکه سال ها راستی آزمایی آژانس بین المللی اتمی و تائید فعالیت هسته ای ایران می تواند طرف مقابل را در رسیدن به یک توافق بدون اتهام وارد ساختن به ایران قانع کند؟


خبرگزاری دانشجو


گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر