۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۸۲۱۲
رئیس انجمن ملی عسل ایران گفت: دارویی به نام آپیستان در برای ریختن کنه به صورت قاچاق وارد کشور شده و مورد استفاده زنبورداران قرار گرفت که موجب تلفات 70 درصدی زنبورهای عسل شد.

عبدالرضا بیگناه، رئیس انجمن ملی عسل ایران  خبر مربوط به مرگ‌ومیر زنبورهای عسل به دلیل واردات و مصرف داروهای تقلبی را تاکید کرو و گفت: متاسفانه داروهایی از طریق مرزهای قاچاق و به صورت غیرقانونی وارد کشور شدند که از استاندارد برخوردار نبودند و به صورت وسیعی به زبورداران کشور خسارت وارد کردند.


 وی افزود: دارویی به نام آپیستان در برای ریختن کنه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به صورت قاچاق وارد کشور شد و مورد استفاده زنبورداران قرار گرفت. این دارو متاسفانه بسیار ضعیف بود و زنبوردار هم که تصور می‌کرد کنه‌ها ریخته شد مرحله بعدی کار خود را در اویل فروردین ماه آغاز کرد که در طی آن زنبورهای عسل از کندوها خارج شدند و دیگر بازنگشتند.


بیگناه در پاسخ به این سوال که این دارو از کدام کشور وارد شده است، بیان داشت: من اطلاع دقیقی در این خصوص ندارم اما معمولا داروها قابل کنترل هستند و با توجه به قاچاق بودن این داروها، بیشتر فروشندگان این داروها هستند که تقلب می‌کنند و با تعویض آرام و برچسب روی داروها نسبت به فروش آن به زنبوردار اقدام می‌کنند.


خبردانشجو


وی ادامه داد: داروها بایستی توسط دامپزشکی کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی کنترل شده و بعد وارد بازار مصرف شود که متاسفانه به نظر می‌رسد اینکار انجام نشده است.


رئیس انجمن ملی عسل ایران در خصوص آمار تلفات زنبورهای عسل گفت: آمار دقیقی از میزان تلفات زنبورهای عسل اعلام نشده است اما ما بیش از 70 درصد تلفات در زنبورداری‌ها داشتیم.


وی از محروم واقع شدن صنعت زنبورداری در کشور گلایه کرده و گفت: با توجه به آب و هوای عالی و چهارفصل بودن کشور، در صورت توجه جدی دولت و مسئولان به این بخش و حمایت زنبورداران توسط جهاد کشاورزی و وزارت مربوطه اشتغالزایی و ارزآوری این صنعت افزایش خواهد یافت و خواهیم توانست به صادراتی بسیار بالاتر از حال حاضر در کشور دست پیدا کنیم.


گفتنی است بر اساس آمارهای رسمی، کشورهایی نظیر چین، ترکیه و اکراین عمده‌ترین کشورهای تولیدکننده عسل در جهان هستند که در این میان کشور ما با تولید 74 هزار و 577 تن عسل در سال جاری در جایگاه هشتم جهان قرار دارد.


البته در ایران بیش از شش میلیون و 300 هزارکلونی زنبورعسل مدرن وجود دارد و به لحاظ تعداد کندو در رتبه چهارم جهان قرار داریم، اما تولیدمان به نسبت کشورهای پیشرفته کمتر است و این خود نشان دهنده ضعف‌هایی مهم در این صنعت خوراکی کشورمان است. همچنین در سال 92 تعداد 73 هزار و 535 نفر زنبوردار در کشور آمارگیری شدند که در کنار آنها 206 تعاونی زنبوداری و 20 اتحادیه زنبورداری استانی نیز فعال بوده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر