۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۸۱۷
مبدع و رهبر جنبش نرم‌افزار آزاد، جدید‌ترین نسخه اوپن‌سورس سیستم‌عامل اوبونتو را خطرناک و جاسوسی خواند.
به گزارش پایداری ملی، ریچارد استالمن که پروژه گنو و جی‌پی‌ال را نوشته است در وبلاگ خود هشدار داد نسخه سیستم عامل جدید اوبونتو کد جاسوسی در خود دارد.

وی کمپانی Canonical را بدلیل قرار دادن فیچر جدید سرچ و جستجو مورد انتقاد قرار داده و گفت این فیچر بدون اجازه کاربر، هنگام جستجو پکت‌ها و بسته‌های دیتا را از روی کامپیوتر کاربر بدون اجازه به سرورهای تعریف شده روی کمپانی ‌Canonical می‌فرستد.

اوبونتوی 12.10 با برنامه home lens در ترکیبی با محصولات آمازون نتایج جستجو را از روی کامپیوتر کاربر می‌خواند و این خود باعث به اشتراک‌گذاری دیتای کامپیوتر کاربر برای سایرین می‌شود.

شبیه این برنامه اولین بار روی ویندوز مایکروسافت بنام Microsoft OS phoning home قرار داده شد که همان زمان بعنوان برنامه جاسوسی از روی کامپیوتر کاربران شناخته شد و چیزی که در حال حاضر روی اوبونتوی جدید نصب شده نیز دقیقا شبیه همین برنامه است. این ساختار نرم‌افزاری مانند بد‌افزار بوده و کدهای مهاجم در نهایت سکوت، "بک‌دور" می سازند.

استالمن نوشت مشکل در تبلیغات اینترنتی نیست بلکه مشکل بر سر جاسوسی است! کمپانی "Canonical" گفته ما به آمازون نمی گوییم چه کسی چه چیزی را روی سایتش جستجو می‌کند اما خود این کمپانی اطلاعات شخصی شمار را جمع آوری می‌کند. استالمن می‌گوید این کمپانی تحت فشار کاربران دکمه خاموشی سرچ را درست کرده اما این کافی نیست و ممکن است کار اصلی بدون اطلاع انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر