۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۷۹۳۷
روحانی:
رییس‌جمهور با طرح این سوال که چرا عده‌ای حضور زن در جامعه را تهدید احساس می‌کنند؟ گفت: زن چه تهدیدی است؟ برخی فکر می‌کنند به محض اینکه زن از درب خانه خارج شد عرش اخلاق و عفت عمومی به لرزه در آمده است، چرا این‌چنین می‌اندیشند؟ زنان خود پاسدار عفت جامعه هستند.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در" همایش ملی زنان، نقش‌آفرینان عرصه اقتصاد و فرهنگ" با بیان این که حضور فعال زنان در عرصه اجتماع فرصت است، گفت: ما باید بدانیم حضور زنان در عرصه اجتماع فرصت است و تهدید نیست و اگر اشکالی در گوشه‌ای است به خود بانوان ما واگذار کنید و بگذارید خود آنها حل و فصل کنند. با خشونت و تکبر با زنان عزیز جامعه ما برخورد نکنید.

وی اضافه کرد: ما نه فرهنگ خشونت و نه خشونت فرهنگی، نه فرهنگ تبعیض و تبعیض فرهنگی، نه فرهنگ افراط و نه افراطی‌گری فرهنگی را برای جامعه به ویژه زنان نخواهیم پذیرفت.

رییس‌جمهور ادامه داد: امروز زنان ما در تمام صحنه‌ها با وقار، با کرامت، با شخصیت و با عفاف همانند مردان فعالیت می‌کنند.

روحانی با طرح این پرسش که مگر می‌توان نیمی از جامعه را فراموش کرد، ‌گفت: مگر می‌شود پنجاه درصد اعضای جامعه را به گوشه‌ای راند و یا در حاشیه گذاشت.

وی افزود: زنان باید دارای فرصت برابر، مصونیت برابر و حقوق اجتماعی برابر باشند.

روحانی در ادامه سخنان خود در جمع زنان گفت: ما برای این‌که در مسیر راه به مقصد برسیم راه طولانی در پیش داریم. اقدامات ارزشمندی برای حضور زنان در زمینه علم، دانش، تحصیل، کار، اشتغال و تحقیق فراهم شده است. امروز زنان ما در تمام بخش‌های فرهنگی و اقتصادی حضور دارند. در کدام فیلمی است که شما شاهد حضور برجسته زنان به عنوان بازیگر یا کارگردان و یا حتی فیلمنامه‌نویس و محقق نباشید. در کدام دانشگاه، دبیرستان و مدرسه است که شما حضور فرهیخته زنان را نبینید و مشاهده نکنید. در کدام کارخانه و صحنه کاری است که این حضور مشاهده نشود.

رییس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های رخ داده در عرصه تکنولوژی، تصریح کرد: امروز شرایط کسب و کار الکترونیک برای خانم‌ها مهیاتر است تا دیروز که تجارت الکترونیک وجود نداشت. امروز با پیشرفت دانش، صحنه‌های فراوانی برای حضور زنان فراهم شده است.

وی گفت: ما نیازی نداریم برای بانوان و راه آینده آنها از غرب تبعیت کنیم و یا الگو بگیریم.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که روز زن روز فاطمه اطهر است، تصریح کرد: زن یعنی انسانی که توان پیمودن راه فاطمه و فاطمه شدن را دارد و این بالاترین اسوه و الگو برای زنان است.

رییس‌جمهور در ادامه با بیان این‌که زنان ما نه تنها در عرصه اقتصاد و فرهنگ، بلکه در تمام صحنه‌ها حضور داشته و خواهند داشت، یادآور شد:اما در عین حال ظلم و خشونت نسبت به زنان پایان نیافته است. از روستاها گرفته که زنانی زحمتکش در مزرعه در کنار کار مزرعه با انجام کارهایی چون قالیبافی و هنرهای دستی بار سنگین اقتصاد روستا را بر دوش می‌کشند تا زنان شهری و زنانی که در مرکز کشور هستند. هنوز زنانی هستند که از رفتار ناعادلانه مردان نه تنها در فغان ، بلکه در هراس هستند و این دوران باید پایان پیدا کند.

وی تاکید کرد: ما امروز زنانی در جامعه داریم که از بسیاری از حقوق برخوردارند اما هنوز کاستی‌های فراوانی وجود دارد. من به عنوان یک حقوقدان و به عنوان مسئول دستگاه اجرایی کشور اعتراف می‌کنم که هنوز کاستی‌های فراوانی در زمینه احقاق حقوق زنان و عدالت جنسیتی وجود دارد.

وی با بیان این‌که دولت تدبیر و امید و نظام جمهوری اسلامی ایران خود را مرهون حضور فعال زنان آگاه و مشارکت‌جو در صحنه اجتماع و پای صندوق آرا می‌داند، گفت دولت تدبیر و امید به عهدی که از روز اول با دختران و زنان جامعه داشته که فرصت‌های بیشتری برای حضور آنها فراهم کند همچنان وفادار است و وفادار خواهد بود.

رییس‌جمهور ادامه داد: البته در بسیاری از زمینه‌ها من دست یاری را به سوی ملت، خود بانوان و دیگر ارکان نظام دراز می‌کنم. برای این‌که ما به هدف نهایی برای احقاق حقوق زنان برسیم باید همه مشارکت و کمک کنند.

روحانی در ادامه افزود: برای تبیین و باور جایگاه و حقوق زنان باید اندیشمندان، فرهیختگان، اساتید، فقها و اندیشمندان با فقه پویا به صحنه بیایند و نیاز امروز جامعه را با منابع پویای فقه و منابع عظیم اسلامی منطبق سازند؛ چرا که اسلام برای هر زمان و هر دوره‌ای راه و مسیر تعالی و رستگاری را آماده کرده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: از معاونت امور زنان می‌خواهم که با همکاری با مراکز تحقیقاتی، اندیشمندان، جامعه مدنی، سازمان‌های مردم‌نهاد، بخش خصوصی و عمومی و با همه دلسوزان در این عرصه راه برای فرصت بیشتر خدمت زنان در جامعه را فراهم کند.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بدون شما مادران و زنان در این کشور اعتدال، امید و تدبیر استقرار نخواهد یافت. این شما هستید که باید نهال امید را در خانه بکارید و نشاط را نه تنها در خانه و در دل فرزندان‌تان، بلکه در دل همسر ، پدران و مادران خود روز به روز بیشتر کنید.

روحانی با بیان این‌که اگر پیشرفت و تعالی می‌خواهیم این موضوع از خانه و خانواده شروع می‌شود، ادامه داد: این سخن درست است که خانواده اساس و بنیان اصلی برای اجتماع و جامعه است و اصلاح از داخل خانه‌ها شروع می‌شود، اما اگر به نیمی از جمعیت یک کشور توجه نکنیم در آن کشور شاهد رشد و توسعه واقعی نخواهیم بود.

وی گفت: با حضور زنان، با نقش زنان و توان آنها ما شاهد جامعه‌ای بهتر و توسعه‌یافته‌تر خواهیم بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
نام
ایمیل
نظر